Vinägerskölj el dyl?
Hej!
Det är så att min mamma har ett extremt kliande hårbotten och jag som själv börjat efterskölja håret med äcv rekommenderade henne samma eftersom mitt hårbotten mår sååå bra av det!
Men nu funderar jag… Hur funkar det när hon har svartfärgat hår? altså inte naturligt svart utan färgat… Bleker äcv ur färgen då? eller finns det nåt lämpligare för sådant hår?
Tacksam för svar!
ok! =D
Min kompis kokar upp kamomill tea, låter det svalna av och sedan dränker håret i det. låta verka i några minuter och sedan skölja ut. det har hjälpt henne.
Alla levande ting har lika värde!
Kraamiz
Ok, det kan va nåt för mamma =)
Hejsan. Jag har testat mycket husmorsknep då jag undviker kemikalier i håret. Vanlig hårfärg innehåller ju mycket skumma onaturliga ämnen! på förpackningarna kan det stå antydningar på att det innehåller naturliga ingredienser … men det tar ju inte bort kemikalierna right?
och det är inte konstigt att många får allergisk reaktion. Så hon kanske skulle testa något annat?, snacka med personal på hälsokostbutik.
Äcv gör håret glansigare men ändrar inte färgen. Blanda ut ett par matskedar äcv med ett par dl vatten och skölj. Kamomill däremot har en blekande effekt (även om det förmodligen skulle krävas mååånga skölj innan det syns nåt…) :)
Det allra bästa är förstås att blanda äcv med pepparmynta-te som stillar klåda! och för extra stuns i hårfärgen är svart te också finemang.
Andra örter som är klådstillande: lavendel, rosmarin.
Klådan kan säkert bero på torr hårbotten och då kan man alltid börja med att massera med mandelolja (som inte är så fet). Om man ska va ambitiös är det toppen att droppa i pyttelite eterisk Olja med mandeloljan… som eukalyptus, teatree eller ovan nämnda lavendel eller rosmarin.
Lycka till.
tack =) Ja hårfärg är ju inte naturligt men hon vill inte vara helgrå heller då hon inte ens fyllt 50 än =)
Ska visa denna tråd till henne så får hon själv fundera vad hon vill testa =) Torr hårbotten är möjligt att hon har, jag har fått bort all klåda från mitt hårbotten med att skölja med äcv då det ger en naturlig ph-balans i hårbotten =)
#5 Olja är super för torr hårbotten, men det kan också dra ur hårfärgen.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#6 Om hon känner att färgningen skadar hennes hårbotten så finns det naturliga sätt att färga håret svart utan massor med kemikalier.
LinaLj: du får gärna ge tips på sådana metoder :-)
#9: använder man Indigo så kan man får riktigt svart färg, blandar man Henna med Indigo kan man få fram olika bruna nyanser. Jag har själv använt Henna (för att få rött) i flera år och det sliter inte alls på håret så som traditionella färgmedel som jag har använt och dessutom så bleks inte färgen, vilket annars kan vara ett problem när man färgar just rött.
Mer information finns på Henna for hair
Ttack :-)