Tips mot frissigt hår?
Jag får väldigt lätt frissigt hår och frisören jag var hos idag använde någon slags hårolja i håret på mig och det blev mycket finare och hon sa att det även stärker håret. Är det bra med sådan hårolja och var får man tag i det? Fler tips på vad jag kan göra med mitt frissiga hår?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tror inte att håroljan från frisören stärker håret alls, det innehåller troligtvis en massa Silikoner som kapslar in håret och får det att se bra ut men hjälper inte på något vis. Gillar du känslan ändå så är det ju en bra produkt för dig, finns massa håroljor på marknaden…som t.ex. maroccan oil.
Jag själv föredrar naturliga håroljor, använder vanlig mandelolja eller kokosolja i mina toppar och dom ser inte frissiga ut.
Andra tips är väl att skippa borsten, använd kam istället, gör inpackningar, testa gärna aloe vera gel i håret…🙂
~mikkan
Hmm.. ja jag använder ju bara borste. När frisören tog fram kammen så tänkte jag 'jesus hur ska hon få den genom håret på mig' för jag har så förbaskat tjockt hår så det är inte mycket som kommer igenom. Men jag ska faktiskt försöka använda kam istället om det kan hjälpa mot frissigheten (trodde nog faktiskt att kam slet mer än borste eftersom den verkligen separerar allt hår på ett annat sätt).
Vad gör hårolja då? Och vad är det för skillnad på vanlig Olja och naturlig? Var hittar man dom olika oljorna?
Jag är ju inte så mycket ute efter effekten "stärker" jag är mer ute efter effekten "inte se så frissig ut", sen hur jag kommer dit spelar väl mindre roll egentligen för mig.
Kam fördelar bättre, brettandade kammar är jättebra.
Om det inte spelar någon roll ifall det stärker eller inte så kan du ju välja vad som egentligen. Finns ju budgetalternativ som ex. gliss oil elixir i vilken mataffär som helst. Naturligare grejer finns i hälsokost, vissa grejer finns även på apoteket (mandelolja ex.), kan tänka mig att det finns en hel del håroljor på kicks eller liknande affärer, bara att fråga personalen…eller slå på stort hos frissan 😃
Det "tynger" ju ner hårtopparna och får det att se mindre frissigt ut, gör håret mjukt och mer samarbetsvilligt, en bra grej att ha, vad man än väljer för Olja.
~mikkan
Just den från frisören tror jag inte stärker just för att det är proppat med Silikoner, naturliga oljor innehåller ju inte tillsatta Silikoner så det kan ju stärka håret. =)
Använder bara naturliga oljor och håret är inte alls lika frissigt som det var innan jag använde det så det har ju dämpat frissigheten på "heltid", så det har ju stärkt mitt hår.
~mikkan
Fråga din frisör vad det är för Olja, vi har ingen aning. 😃
#6 Det vet jag inte, men jag är ganska så säker på att den gör det ändå. Tror ärligt talat inte att en frisör skulle hålla på med naturliga oljor, förr använde de just silikondroppar till håret som skulle få håret att se friskare ut.
Oljan går väl in i håret och vårdar, precis som Balsam gör efter att man trasat sönder det med shampo.
Säger som #7…var du nöjd med oljan frisören hade i håret så är det väl bara att gå dit och fråga vilken Olja dom använde, det står nog ett par förp. till salu på hyllan. =)
~mikkan
Nää jag skulle nog inte få för mig att gå dit och köpa eller ens fråga. Jag blev bara nyfiken på hur mikkan01 så säkert kunde veta att min frisörs Olja innehöll silikon och därför inte var stärkande. Kändes som en ren gissning och jag undrade hur den kom till att bli nästintill sanning…
#8 Är väldigt hypat med naturliga oljor på salonger nu också :)
Som du nämnde tidigare så finns morrocanoil på salonger även Macadamia som jag anser är ännu bättre då morrocanoil lätt tynger ner håret :) fast det gäller ju såklart för dem som har lite tunnare och flygigare hår!
Så va inte så snabb på att dömma att frisörer måste ha produkter packade med Silikoner, de flesta frisörprodukter som kommer nu har mycket silikon-fria, paraben-fria alternativ :)
Men självklart finns det ju produkter med Silikoner också men på salongen jag jobbar på kallar vi aldrig dem för oljor utan för serum :)
Sen måste jag varna TS för att vissa märken säger sig ha oljor men som #8 säger är sprängfyllda med Silikoner och alkohol!
Mitt tips till dig Celsius är att söka på internet efter recesioner på dessa oljor :) Men de som jag tycker ligger i topp är helt klart Macadamia :D
Nu babblade jag på ganska mycket men hoppas något av det är läsbart haha ^^
#11 ja men visst ^^ sen finns det ju så grymt många märken så finns ju nästan olika produkter på varje salong ^^ Efterfrågan på naturliga produkter har ju ökat mer och mer och tillslut har alla dessa märken börjat anpassa sig :D