Vad gör man efter misslyckad blondering?
Min naturliga hårfärg är askblond, har färgat det brunt ett antal gånger men har bestämt mig för att jag vill bli mörkblond. Jag har precis blonderat det hemma och det blev hemskt, i hårbottnen är det kycklinggult och längre ut är det ljusorange med några kycklinggula slingor, har inga bilder, som tur är klarade mitt hår blonderingen bra. Vill inte se ut såhär i skolan, så måste göra något nu, jag bryr mig inte om jag sliter på håret, men jag och min mamma är oense om vad som ska göra, under skriver jag vad vi tror blir bäst.
Mamma: Blondera håret igen (kanske använda silverschampoo därefter, men det sa hon inte)
Jag: Använda silverschampoo i hårbottnen och sedan färga det mörkblont, vet inte vilken färg jag vill ha, en jane hellen mood, kanske något askblond för det ska ta bort det gula.
Men vad tycker du jag ska göra? Man ska inte ta silverschampoo över det orangea va? Nu är håret så pass ljust så jag tror jag kan göra det mörkblont, men vill att håret ska vara i samma nyans, vill alltså inte ha en ljusare hårbotten, hellre mörkare, men helst samma nyans. Ska göra detta hemma, tack i förväg :)
LÄS VIDARE NI SOM VILL HJÄLPA MIG VÄLJA HÅRFÄRGNINGSPRODUKT
ska länka bilder på olika hårfärgningsprodukter, http://www.shopping4net.se/Common/PCCs/Products/Grpx/C4Net/Img-CMOOD-JH-1-020-XX_1.jpg
den första bilden på tjejen med "mörk guldbrunt" hår har färgen jag önskar, men inte färgen jag kommer köpa för jag har använt produkten i mitt ofärgade hår och det blev brunt.
http://www.shopping4net.se/Common/PCCs/Products/Grpx/C4Net/Img-CMOOD-JH-1-005-XX_1.jpg
Blir tjejen med askblont hår bra då, färgen är ganska nära så jag undrar om det blir det rätta valet, hoppas det inte blir brunt!
http://www.shopping4net.se/Common/PCCs/Products/Grpx/C4Net/Img-CMOOD-JH-1-102-XX_1.jpg
men har hört att pärlblond är bra men verkar för ljust! :)
okej, vi har pratat lite nu och vi har ändrat oss vad vi tror blir bäst. (eller jag hade missförstått mamma men aja)
Mamma: Blondera håret så det blir lika kycklinggult som i hårtopparna och sedan färga det färgen jag vill ha.
Jag: Färga direkt på håret, färga det gula en extra gång kanske.
Jag struntar i silverschampoo, det kunde ju ta så lång tid innan det skulle synas. Frågan består dock om vilken hårfärg man ska välja.
om du ska färga nått på håret som är mörkare än de gula du har nu (får föreställa mig pissgult) haha , så antar jag att hårbotten är gul och resten i en mörkare nyans ..
Då kan du köpa en färg i den nyansen du vill ha , då kan du göra på detta sätt :
- Färga hårbotten först precis som man gör när man ska färga hårbotten , sedan låta de värka (1-5 minuter beror på viken kulör du färgar med) sedan sätta i resten av håret .
TIPS :
Börja i underhåret ! Då blir inte överhåret så fruktansvärt mörkt och det är lättare att arbeta sig nerifrån och upp :)
Blöt en slinga under verkningstiden och torka med papper för att kontrollera vilken färg det är . Spara lite färg för denna process ! Vill man ha mörkare/ljusare så sätter man i färg igen på slingan