Tappar otroligt mycket hår
För att göra en lång historia kort, jag har färgat håret väääldigt ofta sedan jag var 11-12 år gammal. År 2011 när jag använde ricinolja en gång så började massa hår följa med i handen och sedan dess har jag tappat hår.
Jag vet inte riktigt om det beror på alla färgningar, nu har jag inte färgat det sedan december -12 och det är fortfarande inte bättre. Jag är rätt torr i hårbotten och jag äter väl rätt mycket skräpmat. Tror ni det har med min kost att göra? Och om så är fallet, vad är egentligen bra mat för håret? 😃 Detta börjar bli rätt drygt nu känner jag, vill inte vara flintis när jag är tjugofem liksom… 😮
Jag hade de problemet 2010!
Färgat håret otroligt mycket under några år och plötsligt tappade jag extremt mycket hår, färgade typ inget alls under 1 år men tappade lika mycket för det. Jag har inte en aning om vad jag gjorde eller inte gjorde som förbättrade det för mig.
Vet heller inte riktigt vad det berodde på men idag så tror jag iaf att jag tappar en normal mängd med hår igen. 🙂
Visst det känns som att håret aldrig kommer bli riktigt lika tjockt efter allt de hårtappandet som innan men det kan jag väl egentligen inte veta förrän allt de färgade växt bort.😮
Annars om du vill så kan du ju kolla hos en läkare om du har brist på något eller om det är dina hormoner det beror på eller om det är något annat. Läkarna hittade ingen anledning för mig iaf, men jag ville anklaga mina p-piller, vet dock inte om de verkligen va pillernas fel.😃
Kan ju också bero på stress!
Lycka till!
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#1 Känns så skönt att läsa om folk som haft samma problem som mig och att det faktiskt blir bättre. Känns som jag prövat allt, ätit vitamintillskott har jag gjort också, samt slutat äta p-piller och satte in en kopparspiral. Det blev inte bättre för det… 😕
Mitt hår är inte så himla slitet, folk säger att det är lent och tjockt. Det tycker ju dock inte jag… Har även prövat med hårmassage men tröttnade/glömde bort det så snabbt. Känns som jag prövat allt, allt och återigen allt.
Det kan ju vara, som du säger, stress. Men jag har ju verkligen inte stressat konstant sedan slutet av 2011. Jaja, jag får vänta att se. Kanske blir doktorn och kolla om ett tag! 😃
Jag tappade också jätte mycket hår då jag extrem färgade håret platina , 08-09 😃 Jag löste problemet med att färga håret brunt ungefär som mitt riktiga hår och skita i håret totalt i ett år , gick inte på ppiller då . Hade bröst långt hår , men i slutet hade jag ungefär som page - så fult på mig som har lite "rundare" ansiktsform !
Vet absolut inte vad som kan hjälpa dig , hur mycket hår är det vi snackar om ? Jag tappade mer halv avbrutna hårstrån och inte direkt uppe ifrån skallen .. Är det halva så kanske du ska ta ett besök hos frisören och göra en bedömning ifall håret är jätte jätte slitet .. Frisörer har mängder med knep då de jobbar med hår varje dag och de kan nog ge snabbare svar än en doktor :)
#3, Det är långa hårstrån och det är ofta som hårsäcken följer med. Jag har pratat med måååångra frisörer om detta och alla har inget riktigt svar mer än stress. Just på grund av att de inte tycker håret är så himla slitet. 😮
#2 & 4 Mina var också hela vägen uppifrån hårbottnen.
Jag tyckte inte heller att jag stressad, men jag vet inte.
Men däremot så är du nog stressad nu över att ditt hår faller av och det blir som en ond cirkel, du tappar hår och stressar över att du tappar håret och tappar då mer. 🤔
Hm, nu blev de aningen snurrigt men jag tror att du förstår.
Jag slutade med ppiller, började ta vitaminer och tabletter som ska ge en bättre hår men de hjälpte inte alls vad jag märkte av.
Det kanske bara är en sån period för ditt hår just nu helt utan anledning? Svårt att säga.
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Jag har tunt sedan innan, men har tappat mycket mer än vanligt och allt överhår har gått av (har långt hår till rumpan nästan). Samma med naglarna, som är svagare vanligen - men värre denna vinter. Svaret är nog med största sannorlighet brist på D-vitamin som jag nyligen fick reda på efter prov.