Mörktbrunt till askblont, hjälp!
Halloj!
Jo så här är det att jag under närmare ett års tid färgat håret svart men nu till våren å sommaren är jag sugen på en blont/askblond hårfärg istället.
Kollade runt och hittade Colour B4 avfärgning som jag direkt var tvungen att testa. Slängde i den första och sedan den andra men har fortfarande mörkbruna längder och toppar, hårbotten är rödbrun/brun aktig.
Min fråga (till de som ev är kunniga) kan jag bleka håret och sedan slänga i en askblont toning? Eller kommer det oranga (som jag gissar på att håret kommer bli vid avfärgning) lysa igenom eller inte få någon blond färg alls? Tänkte sedan även efter ett tag slinga så man får lite liv i det askblonda.
Skulle helst inte vilja gå till frisör då ekonomin inte räcker just nu, men i värsta fall kanske jag måste det.
Men skulle helst vilja få det gjort själv hemma.
Känns lite askut då jag inte trivs i rödbrunt/brunt/mörkbrunt hår.
Eller förresten! Hittade en fantastisk blogg där hon förklarade steg för steg. Imorgon blir det att experimentera!
Kan du länka till bloggen? :D
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det röda pigmentet ska helst bort så mkt som möjligt innan du ger dig på en ny blondering som bara "stänger inne pigmenten"
Låt håret vila ett tag och kör sedan en avfärgning till, lägg endast på nedre håret då det är mörkast för att få det så jämt som möjligt… när det är ungefär i samma nyans så kan du gå til en salong och köpa dig Silverschampo (Matrix- So Silver) För att tvätta bort de värsta pigmentförändringarna)
Efter att du testat de schampot så tycker jag att du gör en avfärgning till eller eventuellt köper dig en skumtoning (För att skona håret ett slag)
Kör med skumtoningen upp till 3 ggr (Den är väldigt enkel att hantera och du tar den i fuktigt hår)
Håret kommer suggsesivt att bli av me de röda pigmenten men dom kommer att finnas kvar! Efter skumtoningen så köper du en blonderingsTONING och jag rekommenderar
SYOSS om du hittar det.
Toningen lägger sig inne i hårstråna, om du kör en permanent färg direkt över så är risken att det inte fastnar.
När du fått den nyans du känner dig nöjd med så fortsätter du med att tona det blondt för att sedan övergå till askblond,… kör INTE på färg. Dom är starka (När man köper) Och du kan inte själv veta vad det är för väte i. Toning är ALLTID bäst och skonsammast (Och oftast blir dom mörkare än paketet visar, glöm inte det) Vare sig man tonar mörkt eller ljust.
Lycka till! Släng gärna upp en bild sen lättare att hjälpa också om man kan se ditt hår…
Mvh
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.
Men man måste ha lite röda pigment om man ska färga askblont, annars blir det grönt… Det är spännande…
Den man bäddar med får ligga.
#5 Då kanske jag lyckas att inte bli grön hårig iaf! xD
Sitter med första blekningen nu… spännande att få se hur slutresultatet blir!
När jag har försökt bli blond efter rött hår bleker jag de 2 gånger under 2-4 veckors tid (så hinner håret vila mellan blekningarna). Och sedan gör jag en hårinpackning med silver shampoo lite då och då. Tillslut börjar man se förjävlig ut i huvudet med en blandning av ljus ljus ljus gul och svagt svagt lila/vit. DÅ HÄNDER DET! I med en mörkare blond färg! Då brukar det bli helt okej :)
#7 Okej! :)
Jag har färgat mellan alla möjliga Färger under mina år haha.
Blekte det nu en gång å slängde in en askblond färg direkt. Och tro det eller ej, det blev precis som jag ville! :)
Nu ska jag nog ta det lugnt ett tag innan jag slingar det. Har stor lust att göra det direkt, men vågar inte nu när jag faktiskt blev nöjd haha!
Fasen va härligt! Vad gött för dig att det blev så bra :D
#9 Mycket bättre än väntat! :) Visst blev topparna slitna men måste ändå klippa mig! haha .
Blev ändå inte som jag tänkt.
Har gula skiftningar iallafall!
Slingat det två gånger och topparna är nog värst…. mörkgula typ.
Någon som har tips på hur jag ska få en kall jämn färg i håret utan att gå till frisör?
Haha smart!
Just nu ser mitt hår ungefär ut som på denna bild. Dock inte exakt och det ser olika ut i olika ljus, tyvärr.
Men tänkte kan man köra på silverschampoo på de eller är det endast på platinablondt och så man kan ha de ? Tänkte vill bara ha en kallare ton i håret och sen tänkte jag slinga det en å annan gång till när håret fått vila.
#16 jo men vill inte ha hela håret askblond utan gör ju slingor i håret.