Tvätta innan slingning
Har tänkt bleka lite slingor i håret, helt vanlig slingfärg från Schwarskopf, L'oréal eller liknande. Undrar dock, spelar det någon roll om håret är nytvättat eller om det gått 1-2 dagar sedan tvätt? Jag kan tänka mig att det inte är så bra att färga med hårspray och liknanade i håret, men om man inte använt några andra produkter än schampoo och Balsam?
Tacksam för svar 🙂
Det brukar stå i förpackningen :) Men ofast är det så att det inte ska vara helt nytvättat. Det brukar dock gå bra att tvätta det på morgonen, låta bli produkter och sen färga på kvällen.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Tycker inte att det blir någon större skillnad om det är tvättat, blött eller skitigt när man färgar och då har jag varit en flitig färgare i snart 10 år.
Tycker att färgen sugs upp mer och fastnar bättre om man tvättar håret varmt med shampo, låter torka och sen färgar. 🙂
~mikkan
Min mammas frisör säger att man ska helst ha så skitigt hår som möjligt , varför vet jag faktiskt inte men de fäster antagligen bättre då (?) Hon har gått hos henne hur länge som helst och har alltid blivit perfekt i färgen på slingorna ;)
Har inte forskat i varför , så kör så du själv tycker :)
Spelar nog ingen roll alls! Jag har färgat mitt när det varit i alla möjliga skick, hehe! Oftast brukar jag färga det när det är flottigt, då färgen rengör håret eftersom att den innehåller Sulfater. Enligt mig är det onödigt att tvätta håret innan, men färgen blir nog lika bra hur som helst. Det kan dock bli torrt om man tvättar innan, så inpackningar lär behövas därefter. 😉
Fast det är givetvis skillnad när man slingar håret, då färgen inte kommer åt hårbotten. Tvätta det innan om det är flottigt, annars vänta tills det blir det!🙂
Om man färgar när håret är precis nytvättat så blir de kanske så de slits mer, men kanske också att färgen fäster mer i håret. Jag vet inte men de borde vara så för då är de inget annat på håret. Fast de brukar stå på förpackningen ^^
På min hårfärg står de 'icke nytvättat hår' och på min toning står de 'tvättat handdukstorkat hår'