Mitt hår bara faller av...
Jag är då 15 år, när jag var 13 klippte jag mitt hår lite ovanför brösten, så det var ju ganska kort. Och för 3 månader sedan var de redan nere vid rumpan.
Men tyvärr så faller mitt hår bara av sig själv. Jag hittar hår överallt. Och så plattar jag ner mina "bebislockar" varje morgon så det är väldigt väldigt slitet. Jag klippte mitt hår 20 cm, och nu är det ännu mer slitet än vad det var innan.
Har ni något tips till mig? Jag älskar verkligen mitt långa hår, och jag ville ha kvar det. Men blir det mer slitet så går det inte snart.
*äringetproffs* Är det mycket hår du fäller eller bara hårstrån? För hårstrån tappar ju alla.
#1 ja exakt, det vet jag. :) Men nu menar jag det bara faller av. 1 i taget, men drar jag tex. genom håret så håller jag i ett antal hårstrån i handen. Och så tappar jag ovanligt mycket. Förut tappade jag bara hårstrån, någon gång ibland, men nu åker de av konstant. Men det är inte det jag söker svar på som mest, det är hur jag ska göra med mitt slitna hår, om ni har något tips? Men självklart vill jag ha svar på de med att jag tappar så mycket hår, eller ja, kanske inte svar, men tips om vad jag kan göra för att minska det! :)
Ah. :) Men när du plattar håret kan du ju dra ner värmen, rejält, så att det inte sliter lika mycket iallafall? :)
#3 håller med Miyako-chan, och jag hade ett liknande problem och då duschade jag varje dag, vilket sliter väldigt mycket på håret. :)
#3 det har jag faktiskt aldrig tänkt på, tack, då ser jag till att göra det nästa gång. 🙂
#4 Jag duschar nästan varje dag förutom på helgerna. Då ska jag försöka minska med det också :)
Tips!
Tvätta endast håret var 3e dag. (Det går bra att skölja ur med endast vatten om du känner dig smutsig)
Använd alltid ett Balsam efter shampo, men ENDAST i topparna.
Platta det endast när du har kaos och använd då värmeskydd!
Borsta INTE håret när det är BLÖTT.
Lägg inpackning 1 gång i veckan om det är torrt, lägg om en handduk och låt det verka i ca 5 min..
Köp en borste med Svinborst (Det kräver att man delar in håret och borstar då den inte tar igenom allt hår) Mer skonsamt för hårstråna!
Lycka till 🙂
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.
#6 & #7 Vilka smarta tips. De ska jag verkligen använda mig av! 😃
#9 jaha, du är frisör, det förklarar ju lite, hahahaha. :)
Jo, det vet jag redan, men det känns som jag tappar mycket mer än det. :) Så jag ska använda mig av dina tips och se om det blir bättre! 😃
Det kan ju även vara "gamla" hårstrån som lossnar, alltså redan "döda" hår som inte ramlat ännu.
Ja det känns mkt.. du kan även ha någon vitaminbrist. Kolla upp det. Allt vi äter påverkar vårat hår, vår hud och våra naglar.
Lycka till :)
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.
#11 Tack så mycket! Det ska jag! 🙂
Detta kanske låter lite primitivt, men vad jag har upplevt så tappar jag mer hår på våren och hösten. Min gissning är att det är för att man fäller typ… Alltså, vi människor fäller ju inte hela håret varje höst och vår, men jag kan absolut tänka mig att vi åtminstone tappar lite extra hår under den tid då många djur har fällningsperioder. Kanske fällde vi tidigare i evolutionen? Jag har egentligen ingen aning, men det är en liten teori jag har som lugnar mig under mina värsta "hårfällningsperioder" :)
#11 Hahah om du blir lite förvirrad så är Roonja en jättebra vän till mig och jag var hemma hos henne och skrev från hennes iFokus på #12. Och jag är hemma hos henne nu med så jag skrev från hennes igen, och tog bort det, därför är kommentaren över borta. :)
#15 Det är därför man inte kan gå ner och göra en macka, för när man kommer upp har du hunnit skriva på min iFokus. Jag byter lösen nu ^^