Olja i håret
Jag har gjort det tradionella felet och tvätta håret för mycket så jag har tvätta bort de nartulliga fetterna i min hårbotten. Så, nu när jag är extra fattig så tänkte jag helt enkelt ta vad som finns i skafferiet! :D
Vi fick en sån där supersnygg badmössa på skoj av mammas kompis, så tänkte att jag kanske kan ha på den under tiden jag har oljan i håret. Hur länge bör jag ha i oljan i håret? Läste på en sida att håret drar upp de mesta av oljan, men att de kan vara nödvändligt att ändå tvätta.
Dessa oljer har jag hemma, så säg gärna vilken jag borde ha :)
Barnolja
Olivolja
Rapsolja
Ekologisk rapsolja
Äppelcider vinäger (kan kanske funka) :)
Angelica
Jag kör oljeinpackningar MINST en gång i veckan och är helt frälst =D
Hade nog aldrig fått för mig att ha babyolja i håret 
Vad har du för hårtyp? Hårfärg, färgat lr ofärgat? (oljor kan få för sig att ändra färgen på vissa, ex. olivolja på ljust blonderat hår)
Skadat eller fint?=)
För frissigt och skadat hår hade jag kört på en olivolja+honung inpackning som blitt värmd i micro, på med mössan och lite värme. Brukar själv ha i det under en hel natt likaväl som en timme.
Honung innehåller proteiner som förstärker håret, har man redan fint hår kan det bara lägga sig som en hård och äcklig hinna.
Har du fint hår redan och som sagt inte extremblekt så är ren olivolja jättebra. Brukar värma oljan i micron i typ 5-10 sek innan jag har i det.
Rapsolja har jag aldrig testat, kan tänka mig att håret har svårt att ta upp det då den är lite för tjock?
Äppelcidervinägern är nästan som en gudagåva
funkar bra till ALLT. Brukar tvätta ansiktet med det ibland, men också ha i håret. Efter du tvättat ur allt ur håret, detta är d.v.s. det sista du gör innan du går ur duschen, så kan du göra en äcv sköljning. Du späder ut 1 del äcv med 10 delar vatten, i en flaska eller något och sköljer igenom håret med det. Lukta illa kommer det göra men det försvinner när håret torkat. Insisterar på att du ska testa detta.
Annars finns det många oljor som är super för håret som finns att köpa i hälsokoster, ex. kokosolja (något indiska kvinnor använder för sitt hår…undra vrf dom har så fint hår
) mandelolja, arganolja o.s.v.
Prova så blir du nog lika frälst som jag. Kom ihåg bara att för att få ur all Olja ur håret behövs det varmt vatten. 
~mikkan
Kör inte på babyolja, de flesta är bara mineraloljor som inte är bra för vare sig hud eller hår.
Jag testade en olivolje + honung inpackning idag. Och jag tror att jag aldrig ska göra det igen. Det var såååååå himla svårt att få ur det från håret sedan. Fick shamponera flera gånger , så nej, inget för mig. Om jag inte gjorde fel ngn stans förståss.
Hoppas jag har fått ur det ordentligt nu. Hoppas. Nästa gång om jag vill göra inpackning så tar jkag bara vanligt Balsam, förståss utan Silikoner.
Tycker inte någon utav dessa alternativ låter särskilt bra om jag ska vara ärlig :) skulle aldrig få för mig att ta matolja i håret. Har hört historier om att de som haft olivolja i håret har tvättat och tvättat flera flera gånger efter med shampoo och ändå ser ut som oljiga tonårshårdrockare i håret. Och barnolja har jag haft problem med att få bort från kroppen t.om, så det skulle jag undvika. Satsa istället på att köpa en bra hårolja, som t.ex den här från Macadamia. Den har fått jättefina recensioner :)
https://eleven.se/macadamia-natural-oil-healing-oil-treatment-10379.html
Jag använder själv deras shampoo och inpackning och det har gjort under för mitt svinto hår :) det är dessutom fritt från parabener, vilket är ett plus.
https://eleven.se/macadamia-natural-oil-deep-repair-masque-10378.html
https://eleven.se/macadamia-natural-oil-rejuvenating-shampoo-10376.html
Jag använder Olja 1-2 ggr/vecka och jag har ganska långt hår som går ner till revbenen och det är tjockt. Jag älskar verkligen den här oljan och den räcker länge också, det är ett + :)
Schwarzkopf Gliss Ultimate Repair Daily Oil Elixir
😃
=======================================================================================================================================================================================
Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden
Tricket för att få ur Olja ur håret är att ha schampo i håret _innan_ du blöter ner det. Massera in schampot i inoljat, men torrt hår, blöt sedan ner och och massera lite till, som när du schamponerar vanligt. Känns det som du missat, eller det fortfarande känns oljigt, schamponera en gång till.
Olika saker funkar för olika hår såklart, och alla får använda det dom vill, men jag vill ändå påpeka att tex Macadamia Natural Oil-produkterna till största delen inte består av naturliga oljor, utan innehåller en hel del Silikoner och liknande. Säger inte att det är dåligt, Silikoner har ju en önskvärt effekt, men det är inte naturliga produkter.
Använder morroccanoil i mitt hår och tycker det är det bästa jag haft nånsin!
Annars brukade jag göra olivolje inpackning eller eller endast ha en liten mängd i topparna.
Har väldigt långt samt självlockigt hår som räcker ned till midjan. Som längst har det varit till rumpan!
Tvättar håret 2 ggr i veckan. Använder mest Matrix Biolage produkter eller Redken.