Någon som vet vad de kostar ? 2 frågor
någon som vet vad det kostar att göra hårförlängning ?
Känns som mitt hår har slutat växa. Är så trött på mitt torra äckligt frizziga hår. Har provat allt från. ÄCV-ägg inpacknignar till special schampoo, andra inpackingar osv osv osv.. INGET funkar :( Jag klippte mig en bit hos friösren i november, men redan efter några dagar hade jag lika slitet och torrt hår igen, kan tillägga att jag sällan, mycket sällan plattar det eller gör något annat med håret.
Vad sjutton kan jag göra :( ?
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Att göra en hårförlängning är jätte dyrt, sen beror ju det på vart man är i landet, det är olika priser på frisörerna.
Bor i Göteborg :/ ..
Du kan nog lätt räkna med 2000 kronor +. Det finns ju en del olika sätt att fästa det, med vax eller så kallade microringar, man kan klistra fast hela längder osv. Jag höll i min fåfänga på ett par år med olika sorters förlängning. Ett tag använde jag träns jag köpte och klistrade fast hemma själv, och ett bra tag gick jag till salong och fick slingor fästa med keratinvax.
Såhär i efterhand önskar jag att jag aldrig gjort något av det.
Salongsbehandlingarna kostade mig flera, flera tusen kronor (ja, jag tyckte just då att det var värt det!). Slingorna lossnade, löstes upp i fästena liksom, och trillade ur. Eller så fastnade man i ett klädesplagg med en tova och slet av hela slingan, inklusive håret det var fäst i. Jag tvättade och skötte enligt konstens alla regler, och jag hade fint löshår av hög kvalite, men det var ändå jämt tovigt och matt. Efter ett par månader skulle det tas ur och fästas om, och varje gång upplevde jag verkligen att min hår blivit tunnare och glesare. När jag väl bestämde mig för att det inte var värt att lägga så mycket tid och pengar på håret tog jag ut slingorna för gott. När jag kände längs med hårbotten var där kala fläckar här och var, där hela tussar hår slitits av.
För vissa funkar det jättebra med löshår och de är väldigt nöjda, men för mig var det alldeles för mycket jobb kostade alldeles för mycket för att det skulle vara värt det. Dessutom slutade det ju med att mitt hår var tunnare och mer slitet efteråt.
Jag har också torrt och slitet hår (åratal av färgning, slarv, sedan graviditet och ett litet barn som sliter och drar i det) och kämpar med att få det fint och kontrollerbart.
Man kan försöka ta reda på vad som fattas håret. Oftast är det fukt, men ibland kan det vara protein. Här kan du läsa lite om fukt/protein.
Jag har slutat gå till frisören. De klipper alltid alldeles för mycket, plus att jag upplever precis som du att det är lika slitet snabbt igen. Det jag gör istället är att jag tar lite tid varje dag och går igenom håret. Ser jag en kluven/sliten/avbruten topp, då klipper jag helt enkelt bort bara just den med en vass liten sax. Det tar tid, men jag upplever det som bättre att bara klippa det som är slitet.
Det som jag tycker funkar är:
Kokosoljeinpackningar en timme eller så innan schampootvätt
Balsammetoden (när man väl hittat Balsam som funkar för en)
Honung i balsamet som inpackning
Jag är absolut ingen expert, jag är bara en tjej med slitet hår själv. Andra har säkert andra tips som funkar för dom. Man får testa sig fram, grejen är ju bara att testa en sak i taget, så man inte kör hela batteriet på samma gång för då kommer man aldrig fram till vad det är som orsakar eller hjälper.
Sen för att avsluta romanen här… håret är ju dött, så man kan aldrig "laga" det. Det absolut bästa är att se över sina vanor. Sova ordentligt, dricka vatten, få sig i näring och vitaminer så det nya håret som kommer är friskt och starkt.
#3 Otroligt bra skrivet ! Då ska jag inte göra förlängning :) ! Ska prova Balsammetoden och det där med kokos gojset du sa :) Tack så jättemycket för hjälpen !
Ska du ha förlängningar tycker jag att du ska satsa på ett paket clips som du sätter i vid finare tillfällen :)
Jag har testat de vanligaste förlängningarna ,
Keratinslingor - Lossnar lätt och fästet smulas sönder i värme (utomlands) och de kan skapas tovor längst upp ovanför fästet efter ett tag ..
I-tip med microringar - Helt okej men skapar fortfarande tovor som tar år att reda ut när man tar ur dom .. Gjorde ont att sova med dom men man vande sig efter ett tag :)
Hair weft m. microringar - Helt värdelöst (enligt mig) Blev som dreads (stavning?) mellan varje rad om ja inte kammade 2 ggr per dag .. Jag som är sämst på att komma ihåg såna grejer grät mig igenom ur-tovningen efteråt ..
Gör man dessutom dessa på salong kan man få betala hur mycket som helst ..
Jag kommer att fortsätta med bara clips , då kan man vara fin när man känner för det och de behövs inge special shampoo/balsam och sånt när man ska duscha ;)
5# Det där med clips, hur vet man vilken färg man ska beställa och så ?
#6 På rapunzels hemsida finns det en färgkarta , har för mig att man kan köpa/låna en färgring också :)
Alternativt att du tar dig till Drottninggatan 69 i Göteborg och låter personalen jämföra med ditt eget hår på plats :) och köper du håret på plats slipper du frakten :)
#7 Ska kolla upp detta ! Tack :)