Rastaflätor hjälp!
Har lite frågor angående rastaflätor och hoppas att någon här inne kanske har erfarenhet ?
Jag var och gjorde rastaflätor på Salong safari i Göteborg i lördags, tyckte flätorna blev väldigt hårda och sitter så hårt att det rycker i hårbotten när jag rör mig.. Nu kliar det satan och är fortfarande öm, har fått små knottror i hårbotten och nacken är illröd..
Undrar hur jag kan få flätorna lite "mjukare"? Blir det bättre när man tvättar dom? Har inte vågat göra det en,
och så undrar jag om man kan få det att sluta klia på något vis? Blir ju helt tokig!!
Och om flätorna verkligen ska sitta så himla hårt i hårbotten?
De flätas extremt hårt för att de ska hålla sig snygga och tighta när håret växer. Inget nytt där. Folk kan få tunnare hår av att ha rastaflätor i flera omgångar under lång tid, det är inte bra för hårbotten att håret drar i hårbotten på det viset. Behandla din hårbotten väl nu när du har dem, och efteråt, du kan smörja in den med mjukgörande kräm eller någon lätt Olja och du känner för det. Och ja, de kommer att bli lösare i takt med att håret växer. Det kan dröja några dagar eller en vecka innan du märker skillnad.
Har hört detta, har dock bara planerat att ha mina i två månader ungefär😃 Har hört att man ska ha baby Olja i hårbotten, men funderar på om man skulle kunna ha Ricinolja istället?
Det jag menade med hårda flätor var att själva flätorna är stenhårda, kan inte riktigt göra någon frisyr eller något med det.. Lite mjukare hade vart så mycket bättre!
Men har ju som sagt inte vågat tvätta det en heller, vad jag förstått så får schampoo och Balsam inte hamna i flätorna utan endast i hårbotten?
Men hjälper kräm/olja mot klådan menar du?
Testa med aloe vera gel, det lugnar huden men "fettar" inte till. 🙂
~mikkan
Ta absolut inte ricinolja, det klibbar utav bara helvete och täpper till porerna. Välj något lättare som absorberas av huden, som cocosolja.
Även jag lägger en röst på aloe vera, det är mycket lugnande och fint för huden. Hårbotten är förmodligen torr, och det är därför det kliar.