Hår iFokus

Hår

Etikett: övrigt
Läst 2121 ggr
hanna-jo85
0

Funderar på att raka av mig håret...

Men är lite tveksam så behöver tips..

har så länge jag kommer ihåg funderat på det, pga. psoriasis i hårbotten. när jag var liten hade även min bror psoriasis och då rakade han av håret och har inte haft det sen dess..

men jag skulle aldrig våga visa mig ute utan peruk för jag vet att jag inte kommer passa i rakat då jag har runt ansikte och väldigt sårigt huvud, men kommer lufta det så mycket som möjligt och behandling med salva och medicinskt solarium bli enklare/möjligt.

Den senaste tiden har jag även börjat tappa väldigt mycket hår och det är väldigt slitet. (har kvar ungefär hälften av mitt hår). Och vad jag hört kan håret växa ut och bli fint igen om man rakar av de, men det kanske inte stämmer…?

nån som har lite råd till mig?

Tzatze
0

Att raka håret lär inte bota psoriasisen, men den blir ju lättare att behandla. Måste du raka? räcker det inte med en mycket kort frisyr? Rakning blir så drastiskt och folk kan tro att du fått cancer. Rådfråga med dem på HUD eller där du solar, de kanske har nått bra tips.

spacesheep
0

Jag råder dig inte till att raka håret om du sedan ska ha peruk under perioden. Det lär bara irritera din hårbotten ytterligare. Jag tycker att du ska gå till en frisör och klippa bort allt slitet hår, det kommer göra ditt hår friskare, man behöver inte raka av allt för att uppnå den effekten. 

Tror faktiskt inte heller att det kommer bota psoriasisen, att det hjälpte din bror var nog mer av ett sammanträffande. Däremot är det nog lättare att behandla hårbottnen om ditt hår är kortare, men att raka det känns lite drastiskt om du inte är 100% säker :)

Cordata
0

Jag har också ps. men sedan jag började med BM har det blivit mycket bättre. Undvik shampo för det torkar tyvärr ut :/

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!