Fråga angående blekning
Hej! Jag vill jätte gärna färga mitt hår lila, men jag måste ju bleka det först, och jag har svart hår just nu.. (Färgat, en gång för ungefär en månad sen) och jag vet inte om det kommer räcka med bara en blekning, ifall håret kommer bli typ brunt? Funderar på att använda Directions blekmedel, 30% och såg en video på youtube med en tjej som använde den. Hon hade nästan samma hårfärg som mej och fick en väldigt bra blond färg.. Men min fråga är om jag vågar använda 40% blekning istället? D: Jag vet att man inte ska använda det på hår botten eller nå, eller ja, min syrra har iaf sagt de. xD min kompis brände nämligen hårbotten när hon blekte sitt hår en gång, vet inte om hon använde 40 eller 50 dock.. Något utav de. (föresten mitt hår är inte helt svart längre, utan liiiite fade:at är det, så lite mer mörkbrunt/svart än kolsvart) MJEEEH jag vet inte vad jag ska göraaa D: kgipjethkgl (vet inte vilken grupp jag ska ta ok)
🌈 // Miyako ~ 🌈
När jag bleker använder jag 40% från Manic Panic. Det var länge sen jag blekte från svart nu men tror att jag fick använda 3st sådana vid olika tillfällen= slitet hår. Slitage lär du inte komma ifrån, så du får prioritera hur mycket du tycker att blekningen är "värd". Saknar mitt lila hår förresten. Himla fin färg! :)
.
#1 Jo visst är det! Velade mellan rött och lila lite, men kom fram till att jag ville ha lila då rött är rätt "mainstream". ^^ Ja, men jag tror jag ska försöka att bleka bara en gång, vill ha färgen rätt så mörk och jag tror att det kommer funka bra ändå. Min kompis som jag pratade om fick också en väldigt bra blond färg och blekte också från svart. Det jag var rädd för är att bränna mitt huvud vilket jag absolut inte vill! Kanske borde uttryckt mej lite bättre. :P
#2 Enligt mina erfarenheter tar inte lila på ljusbrunt/ljusblondt hår, så jag skulle absolut bleka fler gånger såvida du inte märker att den första gör håret superljust. Vill inte verka negativ men jag har själv gjort misstaget. Det är en fin men svår färg ^^ Jag har aldrig hört om någon som bränt hårbottnen av vanlig blekning.
.
#3 Vrf är det svårt att färga lila? ;o
#4 För att blekning på mörkbrunt/svart hår har en tendens att ge "gult" hår och lila neutraliserar inte gula toner. Lila+gul=brun.
.
För att få det lila behöver du kritvitt hår. Skulle färga en av mina vänners hår för några veckor sedan, och färgen vägrade ens att fästa på de områden där det fortfarande fanns gula reflexer. Testade med både Directions och Special Effects vid tillfället, utan något vidare resultat.
Om det gäller extremfärger.
Vill du däremot ha en mörk lila, snarare mörkbrunt med lila skiftningar då du inte kommer få mer effektfullt hår av "vanliga" märken.. kan du köra på Schwarzkopf's Live color XXL. Den fäster på ljusbrunt hår. Men är det riktigt lila hår du letar efter får du anstränga dig mer än så. Att ens få klarrött hår kräver mer än en blekning, om du går från svart.
På bilden ser du hur lila mitt hår blev av en "vanlig" schwarzkopf-färgning. Inte alls så skrikigt alltså.
Men det beror lite på hur ditt hår är också, om du behöver vara riktigt blond. Jag färgade lila med Directions över urtvättat rött hår, och det gick utmärkt. Det var dock en relativt mörk färg. Jag skulle prova vart eftersom om jag var du :)
Såhär var mitt lila hår:
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#7 Det var ju jätte fint ;o Ungefär den färgen jag vill ha. Hoppas att jag kommer få det lila tillslut iaf. ^^ Kan ju posta en bild här när jag färgat det.