Hår iFokus

Hår

Etikett: tips-råd
Läst 1130 ggr
elli-kleo
0

Mina hårrutiner- vad kan jag förbättra

Jag har "känsligt" hår som lätt blir slitet, volymlöst och tråkigt

Tänkte att jag skulle skriva ner mina hårrutiner och hoppas att någon kan ge mig lite tips..

Tvättar håret varanan dag (3-4 gånger i veckan) schampoo i hårbotten och Balsam i 2/3 av håret (ej hårbotten alltså)

Inpackning 1 gång i veckan

Fönar/plattar/lockar max 1 gång i månaden

Hårspray m.m. max 1 gång i månaden

Tonar håret med 2-3 månaders mellanrum

Har oftast håret utsläppt utan att göra något speciellt

Har slutat bleka platta/locka/föna och använda spray m.m. för att jag ville ha ett friskare hår men ser inte så stora förändringar.

vad kan jag använda för styling produkter och vad ska jag göra för att få det där friska håret jag vill ha.

Tycker att Balsammetoden verkar bra som "alla" snackar om men det skulle inte funka för mig för jag vill fortsätta med schampoo iaf ett par gånger i veckan. Finns det något annat? Någon Olja man kan ha i håret eller något mer jag kan ändra på?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

mopsen12
1

Inte tvätta håret så ofta!

Det sliter ju väldigt mycket då.

Tycker att de flesta produkter med arganoil funkar utmärkt!

Zofia89
0

har ingen erfarenhet av det ännu men att skölja håret med äppelcidervinäger och vattenblandning efter tvätt =) Detta testade jag själv för första gången för typ en halvtimma sen så därför ingen erfarenhet än =P 

Har dessutom planerat att packa in håret i kokosolja före varje tvätt =)

Och förstås, tvätta håret mindre ofta!! 1-2ggr i veckan räcker =)

och använd alltid någon värmeskyddande produkt när du fönar/plattar/lockar håret =)

Autodidakt
0

Som alla andra uppmanar till tvätta sällan, om du vet att du ska vara hemma en helg, gå med fett hår ett tag. Det är faktiskt bra.. Jag hade super sletet hår efter att jag misshandlat de totalt, så jag gjorde en egen inpackning: ägg, Olja, honung och yoghurt. Låter förfärligt, men man kan ju äta de så varför inte ha de på huvudet? Det blev faktiskt mycket bättre, annars har jag även hört att mörkt öl kan man tvätta håret med, de är väll humlen som gör de… Istället för produkter att ha i håret kan man äta silica eller hårkontroll, på vissa växer håret lite fortare, för andra blir det friskare (för vissa händer inte ett skit). 

I mitt hår tar jag i Loreals Mythic Oil efter tvätt. också super bra!

Oj de blev en del, hoppa något funkar :)

Den man bäddar med får ligga.

elli-kleo
0

Tack så mycket för alla kloka svar! :)

Ska försöka dra ner på tvättandet och kanske mer inpackningar och prova något hemma gjort! :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Tzatze
0

Om du "måste" tvätta håret så ofta så kan du köra med endast Balsam istället varannan dag och schampo+inpackning 1 ggr/vecka.

Annars räcker det oftast med att blöta håret om det bara är stylingen det hänger på. Krama in lite klick/glid i det våta håret och blås håret upp och ner på svag värme med diffusern på så får du volym.

Tzatze
0

Eller köp ett milt bebisschampo

Atropa
0

TORRSCHAMPO  är underskattat! om inte jag hade ägt det hade jag tvättat mitt hur hur ofta som helst.