spara till långt, rakat
Hej! Nu är det såhär att jag rakade av mitt hår för ca 2 veckor sedan, och nu ska jag spara ut det för det var helt dött och hela håret var trasigt och bara föll av så rakade av det :)
Jag äter redan silicia och har börjat använda BM (då mitt hår växt någon cm nu) Och jag ska börja packa in det under natten när det växt en del.
Men nu undrar jag, det tog 2 år för mig förra gången att få axellångt när jag rakade det.
Jag vet att jag inte ska platta, färga eller föna vilket jag inte heller ska, ska inte röra håret denna gången, utan låta min naturliga färg växa ut och inte platta eller använda värmeverktyg.
Nu undrar jag, hur ofta bör jag toppa det om jag vill få långt hår igen?
Och hur slitna blir topparna som jag har nu när håret är långt? vill inte ha kluvna toppar som klättrar uppåt…
Ska jag vänta tills håret är långt med att toppa det eller ska jag ändå toppa det regelbundet?
Tack för svar!
MVH Melina
Du ska toppa regelbundet. Man brukar säga var tredje vecka och då bara klippa ett par milimeter.
Något du borde prova på är att sluta med schampoo, vilket bara sliter på håret och börja tvätta enligt Balsammetoden, med ägg eller med gulsåpa.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
jo men Balsammetoden använder jag redan :) Tack så mycket! :D
Jag toppar mitt hår när topparna börjar kännas slitna, vilket är 2-3 gånger om året. Fingerar fint för mig:)
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
jag tänkte att man måste väl känna av lite hur håret mår? om det behöver toppas också? :P
#3 precis :) tack för svar ^^
Om man inte gör jättemycket med håret (t.ex. använda värme, tvätta ofta, färga osv.) så behöver man inte klippa sig så ofta, eftersom det inte blir lika slitet. Jag toppar mitt hår en eller två gånger om året, var tredje vecka känns lite onödigt…
#5 kände också så :) tack för svar :)

frisörer rekommenderar var 4-6 vecka, beroende på hur ditt egna hår växer. oftast så går det att vänta 8 veckor emellan.
Mitt tips är att vara varsam med det, använda skonsamma metoder att ta hand om det, tvätta det så sällan som möjligt för hår är som skörast när det är vått, så borsta eller kamma det inte då, låt det självtorka eller blås med kallinställning… skaffa en bra borste/kam om du inte har en redan, en som passar din hårtyp, lär dig hur man reder ut just din hårtyp… använd inte plattång eller liknade saker, hög värme är alltid skadligt för håret i längden.
Att frisörer rekommenderar att man toppar håret allt från var 3:e till var 8: vecka tror jag beror på att de flesta har en frisyr som hinner växa ut och förlora sitt utseende på den tiden och berhövs hållas efter, men att toppa så ofta behövs verkligen inte om man är snäll emot sitt hår och fungerar inte, om man inte vill vänta med att få sitt hår långt 5 gånger längre i onödan.
Jag försökte i många år att få mitt hår långt men min frisör envisades med att jag måste toppa flera cm varje gång och att jag måste komma var 8:e vecka minst… fungerade inte, mitt hår blev någon cm längre varje år och var jämt någonstans mitt på ryggen.
Jag flyttade så småningom och visste inte vilken frisör som var bra, så jag började toppa mitt eget hår… det har fungerat bra sen dess, det är ca 6 år sen, gör det forfarande ca en gång om året och det är friskt och fint och når mig numera ned på låret. :D
#8 nice tack för tipsen :D ska försöka göra så ^^
Åh jag har också sån lust att raka av håret helt! Har tänkt på det i flera dagar nu.. mitt hår är sönderfärgat och slitet,har klippt det rejält men ja..
Hur reagerade folk när du gjorde det?
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
#10 inget vidare :P många som tyckte det var snyggt faktiskt :)
Tycker absolut du ska raka det om det är förstört och att inte klippa det hjälper, så det kan komma ut nytt fräscht hår! :) Btw Ditt hår kommer vara så fint sen när det växer ut om du låter det vara :D
Ska tänka på det! En sak jag ska sluta med garanterat är att platta det nu och sluta färga det (har svart nu är blond egentligen) kommer se helt galet ut men kan ju säga att de är dyp die haha!
Har du någon bild så man kan få se? :D Och hur långt hår vill du ha?
ska bara jaga tag i en kamera ;) Jag vill ha nedanför skulderbladen ungefär :) just nu har jag ca 1 1/2 cm hår på huvudet :P
Jag skulle rekommendera dig Balsammetoden, kolla lockig.se :) jättebra sida med massa tips om hur du sköter håret med BM plus forumet man kan ställa frågor i och få tips och se före/efter bilder :)
Vad har du för hårtyp? lockigt, rakt, vågigt? :)
Men det är jättebra att du slutar platta det :D ska jag också göra och sluta färga :)
Modig du är :D Jag klippte kort av samma anledning som du, för lite mer än två år sen och jag klipper mig var tredje månad, då bara toppar :)
Åh du passar ju i det! :)
Balsammetoden kör jag redan med, dock har jag fuskat lite och plattat håret emellan åt, är lockig ^^
#16 taack :D vad bra ^^ jo jag brukade också "fuska" lite när jag hade hår ;)
Samma sak som att raka av det för att få nytt och fräscht om man inte vågar så kan man låta håret vara helt, inte färga inte föna inte tvätta med dåliga schampon, och toppa var 8e vecka i ca 1.5 år så garanterar jag er att allt "gammalt slitet hår" är borta sen! 😉
men det är ju "enklare att raka av det" för då har du inget hår att tänka på medans det nya växer ;) Men glöm inte att i ett slitet hår så bildas det nya fräscha fina hårstrån hela tiden, varje gång du tappar 10 hårstrån så har du redan fått 10 nya :) Ungefär
Lycka till :)
Kram Tezz
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.