Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 3307 ggr
grodprinsessa
0

Topparna klyver sig direkt =/

Hej! 

Jag har problem med mitt hår och det är som det står att topparna klyver sig direkt och av ingenting känns det som. 

Jag har inte gjort något kemiskt med håret på två år då jag permanentade det för att kunna göra en håruppsättning till studentbalen. 

Håret har efter permanenten fått upp en självlockighet med lite korkskruvar och så och jag är asnöjd med att finally ha fått fram mina lockar men såhär kluvet blev det aldrig förr. 

Jag har också tappat en del i tjocklek på håret sen jag var liten. Men känner mig nog ändå ganska okej med den tjocklek jag har. 

Jag använder schampoo utan Silikoner och parabener då jag inte vill ha sån skit på  kroppen i håret eller miljön. och då använder jag självklart inte heller sprayer, mousser eller något sådant. Mitt "fixande" består av hårklämmor och ibland snoddar. 

Något tips på vad jag kan göra för att håret ska sluta vara trasigt. 

De förmanande tal jag haft med det har inte hjälpt ;)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Timmorn
0

Har du hittat Balsammetoden?

Jag skulle gissa spontant på att det är sulfaterna som torkar ut och skadar dit hår något enormt. Utan frisörutbildning eller nåt sånt, så upplever jag att mitt hår blivit så mycket bättre utan Sulfater

Sulfater är överlag det som gör skum i shampot och det som rengör- ibland lite för mycket.. 

Parabener är konserveringsmedel

Silikoner oh mineraloljor är usch usch för miljön, eller ja alla dessa sake rär det

ANvänder du hårsnoddar med metall i? för de kan skada håret väldigt mycket. 

Brukar du ha Balsam i håret och eller göra inpackning då och då?

Vissa hårtyper är tyvärr väldigt känsliga och slits fort. 

Jag har börjat använda produkter som är helft fria från parabener, mineraloljor och Sulfater från www.softskin.se ägaren har en blogg också om du är intresserad av produkter som är snällare för djur (ej djurtestade) och för miljön.  Vissa ämnen i vanligt shampo etc. är ju cancerframkallande etc och hon brukar skriva om de ämnena i bloggen. 
Nackdel är att om du har använt sulfatshampon så kan det ta upp till 3 månader av att vänja håret vid sulfatfritt shampo så då kan det överproducera talg - fett hår så att du måste tvätta håret varje dag. Min hårbotten har inte gjort det än och jag har använt i 1,5 månad, men beror mycket på vilka produkter man använt innan etc.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

grodprinsessa
0

Jo jag har kollat in Balsammetoden men har inte vågat gå över än trots att jag kört "sistaschampoo" och sulfat, silikon paraben och färgämnesfritt i över ett halvår. (kollade sulfaterna nu XD) 

Nee hårsnoddarna är helgjorda i typ och "svetsade" 

Japp Balsam eller inpackning varje dusch… annars blir det jobbigt. och håret får sedan självtorka. 

Så det känns som jag gör massa rätt men håret hatar mig ändå =/

Timmorn
0

hmm.. Det kan ju vara så enkelt att ditt shampo och Balsam är fel för din hårtyp. Om du har lockigt hår så kan det ju vara lite känsligare, så du kanske ska ha för lockigt hår o.O

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

grodprinsessa
0

Fast då borde jag väll gå över 100 till Balsammetoden? och man kan ju i stort sett säga att jag är typ där med mina produkter… =S 

Eller så är håret bara mobbat som fasen..

Afturelding
0

Hur har du håret när du sover? Mitt hår har blivit mycket bättre sen jag började fläta det varje kväll. Det trasslar sig inte och jag drar inte lika mycket i det när jag sover.

Jag skulle även prova att dränka topparna i olivolja och honung till och från, så att det inte är lika torrt. Jag brukar låta det sitta i någon timme innan jag duschar :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Chamy
0

Det finns en stor risk att det är din gamla permanent som spökar. Det kan dröja länge innan håret har fått nog och börjar gå sönder nedifrån och upp. Men det skyndas definitivt på av en permanent. Fortsätt som du gör och behandla håret väl, klipp bort det som slits lite i taget och till slut bör det lugna ned sig.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

grodprinsessa
0

#5 jag har det utsläppt för kan inte sova annars typ XD 

Åh okej aldrig hört om… låter kladdigt XD 

#6 men… jag har i mitt liv för tusen år sedan (typ 8) färgat håret rött några gånger och sen då denna permanenten vilket jag fick höra "inte skulle skada håret" då det var en "mjukpermanent" eller nåt sånt. =S 

hur länge ska jag stå ut typ? XD

mikkan01
0

Blekte mitt hår i omgångar, märktes inte alls att det var slitet försän jag lät det vila ett tag. Då var jag väldigt…orange i håret och håret var som tuggummi. Klippte av halva håret där man såg att håret var skört och skadat, resten "reparerade" jag med tonvis av fukt och proteiner.

Klipp bort mer än 1-2 cm, annars klättrar det slitna upp.
Fläta håret under natten, det slits mindre. 
Allt som görs med håret skadar det nästintill, färgning, permanent, borsta på fel sätt, frisyrer o.s.v. 

Mitt hår har äntligen slutat klyva sig så snabbt som det gjorde tidigare, nu kan jag ÄNTLIGEN låta det växa ut igen🙂

~mikkan

grodprinsessa
0

klippte ca 15 cm i mellandagarna… nu klipper jag de toppar jag ser klyvts vart eftersom. ibland strå för strå XD Bra tidsfördriv =P 

funderar på att skaffa annan borste… då är det naturborst som är bäst va? 

GRATTIS! jag avundas =/

mikkan01
0

Jag har gått över till svinborst, stoooor skillnad på borste till borste alltså. Bästa köpet i hårväg måste jag säga. Brukar också klippa strå för strå =D Tack!

~mikkan