Torrshampoo varannan dag
Detta är en tråd helt och håller ifrån min syster, men då hon inte har iFokus skriver jag åt henne :)
Hon har väldigt fettigt hår och har tidigare tvättat håret varjedag, men vill nu dra ner på det så hon tvättar håret varannan dag. Men eftersom det fortfarande blir fettigt så använder hon torrschampoo varannan dag (alltså en dag vanlig tvätt, nästa dag torrshampoo osv)
Det hon nu vill veta är vad händer med håret, tar håret skada och finns det någon annan lösning? :)
Kram
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Det tar tid för håret att ställa om sig till nya rutiner, så har man tidigare tvättat det väldigt mycket så produceras det mer oljor som försöker ta hand om håret som torkas ut efter varje tvätt. Slutar man så behöver kroppen tid på sig att förstå att den oljeproduktionen inte behövs längre ^^'' Jobbig period, men skön att dra sig igenom. För vissa tar detta någon vecka, andra flera månader.
#1 Kan man under den tiden använda torrschampo?
#2 Hittar man ett bra märke tycker jag att man borde det… Dock har jag inte hittat någon jag trivts med då mitt hår är så tungt, har sett jättetråkigt och platt ut för mig tyvärr.
Men jag hade några bekanta i gymnasiet och högstadiet som bara tvätta håret en gång i veckan och hade torrschampoo övriga dagarna. Man såg ingen större skillnad på dem.
Så tror det är ganska individuellt 
Skulle säga att hon kanske bör tvätta mindre än varannan dag.
Försöka vänja sig vid den tanken. Jag duschar mitt hår 2 gånger i veckan MAX.
Inga fingrar i håret, om man behöver använda torrshampo tror jag nästan "naturliga" är bättre. Ex. potatismjöl till blont hår, kakao till mörkt. Försök ha det uppsatt.
Håret är ju som skörast när det är blött så självklart "skadas" det mer av att duschas ofta.
Torrshampo torkar ju ut håret och då kan oljorna i håret ta över det torra.
Byt shampo och Balsam, till något mindre "tungt" Balsam. 
Lycka till!
~mikkan
Okej. Jag är tvungen att tvätta håret varje dag pga samma problem som i #0. Vet att det mest har att göra med att håret hänger i ansiktet som är väldigt fett (det går dock inte att göra nåt åt) men har jag uppsatt torde det inte vara nåt problem att vänja det vid färre tvättar. Men det är inte kul att gå runt och se ut som om man haft en chipspåse på huvudet.
Torrschampo är ju väldigt uttorkande så jag vet inte om det skulle hjälpa med att minska produktionen av fett.