Torrt hår
Jag har så torrt hår emellanåt. Det ser och känns bra direkt efter tvätt och ibland dagen efter men sen blir det väldigt torrt och tråkigt. Tvättar mitt hår var tredje dag och fönar/lockar/plattar det aldrig och rör det aldrig när det är blött. Har det numera oftast uppsat också då jag sparar ut det och inte vill slita på det. Har inpackning typ en gång varannan vecka. Har även i lite moroccanoil ibland efter tvätt.
Det enda dåliga jag kan komma på att jag gör är att jag duschar väldigt varmt, kan det skada håret? Vet ju att värme sliter på håret osv.
Har förut alltid varit platina blond typ nästan vithårig så det har blivit blekt väldigt många gånger. Dock la jag i en toning sist jag var hos frisören, två månader sen, och sista gången jag blekte det var för fyra månader sen. Men det kanske fortfarande mår dåligt av att ha blivit blekt så många gånger?
Är det någon som vet vad jag gör för fel och vad det kan bero på :)? Och som kanske har några mirakel tips på vad jag kan göra för att det inte ska bli så himla torrt. Eller vet någon skitbra inpackning som verkligen hjälper :)
Varmt vatten kan torka ut både hud och hår, det är bättre att sänka värmen. Ett tips är att skölja håret med iskallt vatten precis innan du går ut ur duschen, det gör så att mitt hår känns mjukare och inte lika torrt. :)
Jag har också väldigt torrt hår, och jag har lärt mig att hantera det, så jag tänkte dela med mig av några tips som fungerar för mig.
1. Jag använder ALDRIG produkter med Sulfater. Mitt schampoo är en "tvål" som har samma ingredientser som en hård olivtvål, och innehåller(jag kopierar rakt av ingredientslistan på engelska):
Distilled Water
Saponified oils of Olive, Soybean, Castor
Essential Oils
Borax (a natural mineral) as emulsifyer
På detta så tvättar jag inte håret så ofta, speciellt under vintertid. Jag tvättar håret när det behövs, vilket för tillfället är ca 1-2 ggr/veckan.
2. Jag återfuktar efter VARJE tvätt. För mig innebär det att jag använder en klick mycket bra organisk inpackning från John Masters Organics utan att tvätta ur håret när det fotfarande är fuktigt. Jag använder även enorma mängder Aloe Vera Gel i detta tillstånd.
3. Jag underhåller det återfuktade håret varje dag. Detta gör jag med att spraya håret med vatten och innesluta fukten med en droppe Olja av varierande sort. På sommaren ofta cocos, på vintern en hårsalva med bland annat sheasmör i.
På det sättet så håller jag mitt hår glansigt och frizz-fritt.
Utöver detta kan jag rekommendera att följa jeessiikaa's råd att inte tvätta för varmt.
Lycka till
använd olivolja i håret någon gång i veckan :)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#2 Får man fråga vad det schampoo du använder heter och var du får tag i det? Innehållsförteckningen såg trevlig ut. :-)
Har man torrt hår behöver det återfuktas, oljeinpackningar, klick som tidigare nämnts är väldigt bra, aloe vera gel också för den delen.
Kokosolja är superbra att ha i längderna efter tvätt.
Försök tvätta håret mer sällan.
~mikkan