Hår iFokus

Hår

Etikett: tips-råd
Läst 19363 ggr
[Tilde]
0

Vad tycker ni om att toppa själv?

Jag har, som många andra, "frisörskräck", haha. Tungan ute Jag har haft dåliga erfarenheter med frisörer och undviker helst att andra människor rör mitt hår. Men toppa måste man ju göra! Så vad tycker ni om att göra det själv?

Jag har lockigt hår, så det behöver inte bli superrakt klippt eller nått… Men gör det mer onytta än nytta att klippa själv? Ska man ha en speciell sax eller hur ligger det till? :)

Afturelding
1

Du ska ha en riktigt vass sax, helst en frisörsax, men en lite lättare tygsax som inte används till annat funkar nog också. Har dock upplevt att håret gärna "glider" på tygsaxar, så var försiktig. Bättre än kökssax är det i alla fall, som gärna hackar sig genom håret. Det gör absolut nytta att toppa själv, om du alltså inte använder kökssax ;)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Eklang
1

Jag brukar klippa  själv, hur smidigt som helst! :) Du måste ha en vass frisörsax, klipper du med en vanlig kommer dina toppar att bli förstörda istället. Men såna saxar kan du hitta på typ kicks :)

Klipper man själv kan man ju hålla koll på mer när man behöver klippa, och man behöver inte lägga ut ungefär 300 spänn på att bara toppa. Det är det positiva. Sen är det ju inte alltid det blir rakt, men för mig har det funkat bra hittills :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

[Tilde]
0

#1 Okej, tack! Men även om vår kökssax är extremt vass (allt i vårt kök blir slipat om det går, haha)? :)

#2 Ungefär vad kostar en frisörsax? Får nog kanske leta efter en när jag är i Sverige under jul :)

Afturelding
0

Problemet är att stålet i kökssaxar inte är format på rätt sätt, och är från början slipat på fel sätt :) Prova att sätta ihop massor av trådar till en toffs och försök klippa i den med kökssax. Det kommer vara trögt och du kommer få ta i, och den lär göra samma sak med ditt hår. En frisörsax kostar nog inte mycket mer än 100 kronor, beroende på vilken kvalité du vill ha. Jag har två stycken, men båda har jag tagit av min mamma… x)

/Rebecca

[Tilde]
0

#4 Jahaa okej, makes sense… :) Tack för hjälpen! Ska försöka få tag i en frisörsax så snart som möjligt då! ^^

[Rhodugune]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en till som toppar håret själv, tycker också att frisörer är lite läskiga. :P

Mitt hår är väldigt lätt att toppa, långt och bara lite vågigt, jag har en frisörsax som jag köpte på den lokala järnhandeln.

Toppar håret ca en gång om året, tar oftast hjälp av en kompis som också har långt hår och aldrig skulle ta mer än vad jag vill. :)

I mellanåt brukar jag då och då sitta och S&D (Search and Destroy), ta och klippa av slitna hårstån en och en… det tar tid men för mig är det värt det så jag kan toppa så lite som möjligt.

Mitt hår räcker nu ned på låret och mitt mål är att spara ut det till knävecket. :D

mikkan01
0

Toppar också hemma med en bra frisörsax…egentligen är det pappas och han gråter så fort den är borta hahah..=D
Har lite vågigt hår och det syns om håret är klippt ojämt…brukar ta lite mer på den ena sidan eftersom det växer snabbare på ena haha, ser lite roligt ut=)
Brukar också sitta och leta efter slitna toppar och klippa av dem när jag har tråkigt och vill ha ännu tråkigare…alltså sällan, men det händer!

~mikkan

fidojunior
0

Jag brukar klippa mig själv, mest för att jag inte vill lägga pengar på frisör, speciellt inte om det bara är topparna. Har en kompis som går frisör så det har hänt några gånger att hon klipper mig men oftast gör jag det själv. Jag brukar ha en sax som är till för hår, har aldrig klippt med en vanlig kökssax och tror inte de är lika bra heller.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

TatsuOni
0

Har inte klippt mig hos en frisör på många år då de aldrig velat lyssna på mina instruktioner… Fungerar alldeles utmärkt att klippa mig själv. Tar ca 10 minuter att toppa det nu förtiden och då blir det jämt. Toppar det ca två gånger om året. Mellan toppningarna gör jag som #6 och #7 och klipper kluvna strån ett och ett.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

BeccaTilda
1

Som snart färdigutbildad blir jag sur på de frisörer som faktiskt har skapat frisör skräck!! Och på de frisörerna som inte lyssnar på instruktioner?!?! Fattar de inte att deras jobb är att göra människor glada och nöjda!? BLI TOKIG!!!!

Smart av dem att skräma iväg kunder så att de istället klipper sig hemma…

Kan tillägga att en bra frisörsax kostar mellan 2.000-30.000:-

[Tilde]
1

#10 Ja men eller hur! De borde ju lyssna på kunden och göra som han/hon vill ha, samt komma med egna förslag såklart, men inte göra något kunden inte vill! >< Jag hade en superbra frisör sist (hon var elev), men det är nog enda gången jag har haft en frisör som faktiskt lyssnat på mig.

Usch vad dyrt :/ Är de billiga varianterna inge bra eller?

deleteduser
0

När håret bara behöver toppas brukar jag göra det själv. Jag köpte en frisörsax på ullared, tror att den kosta ca 20-30 kronor Tyst

Kanske inte världens bästa men den duger (:

BeccaTilda
0

#11 PRECIS!! Det första jag gör när jag får en kund i stolen är att fråga exakt vad hon/han har för planer/önskemål. När hen förklarat förklarar jag för hen det hen förklarade för mig för att se att jag har förstått rätt. Känner jag att klippningen/färgen/uppsättningen,m.m kommer passa kunden, då kör vi!! Annars, så kommer jag med liknande förslag men som kanske hade passat just hen bättre.

Detta är ju det viktigaste av allt!! Skönt att du lyckades få det :) Tyvärr så tror jag många frisörer är för stressade för att verkligen gå igenom hur kunden vill göra. Vi elever däremot har oftast mer tid och hinner då komma fram till bättre resultat :)

Som frisör skulle jag ALDRIG kunna stå och klippa med en sax från typ kicks eller åhlens eller vart dem nu finns. Dels för att de slits mycket snabbt, och är inte alls lika hållbara och för att som frisör vill man hålla sig till proffsiga märken. :)

[Tilde]
0

#13 Ja eller hur! Hon var riktigt trevlig också, synd att hennes utbildning slutade, haha xD

Hehe okej Flört Men är de från Kicks väldigt DÅLIGA eller är de ok, fast inte så bra som riktiga frisörsaxar? :/

BeccaTilda
2

Jag har aldrig testat någon, bara hört att de inte ska vara alls bra, har man använt saxar för 1000tals kronor går det aldrig klippa med sån "skit" ursäkta språket :)

[Tilde]
0

#15 Haha okej xD Men sliter liksom på topparna om man använder fel sax? Behöver verkligen toppa… Obestämd

BeccaTilda
0

#16 ja det kan det absolut göra! risken finns att håret skärs eller slits av istället för klipps, och då blir topparna jätte slitna!!

mikkan01
0

#16 Jag tror inte det slits om du använder något under frisörsax. Behöver ju inte vara den bästa frisörsaxen men en duglig sådan. Har aldrig märkt att vår här hemma skulle skära eller slita bort stråna. Om du testat klippa med en kökssax (jag har till och med testat med en jäääkligt vass klotång hahah) så ser du att håret kan skäras av, det blir rätt konstigt på stråt efteråt…har aldrig sett det efter vår frisörsax och jag är vääääldigt noggrann med mitt hår…skulle aldrig fortsätta klippa med en kass sax..Cool

~mikkan

Charlott_
1

#2 Saarna på kicks är bara skit kan jag säga med en gång. Och det är inte rintiga frisör saxar :) En bra sax ligger un 2000;- och uppåt :)

-Cissi-
1

Jag har då alldrig använt en frisör sax när jag kilpper mina toppar och har funkat utmärkt med en vanlig sax som jag håller riktigt vass och bara klipper håret med.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Charlott_
1

#20 Det är stor skillad på en vass köks sa och en vass frisör sax kan jag ju säga ;) En vass köks sa är slö igenförelse med en vass frisörsa. Och det är mycket bättre för håret att använda en vass frisör sa :)

Afturelding
4

Jag tror att det ligger till så att de som jobbar med hår, som frisörer eller liknande, märker större skillnad på frisörsaxar än vad vi som toppar håret två gånger om året själva gör. Jag tror att det är likadant med alla hantverk, jag skulle ju tex aldrig använda en symaskin för 500 kronor eftersom att jag syr så mycket och har utbildning i ämnet, men någon som använder maskinen två gånger om året kan ju vara hur nöjd som helst :)

/Rebecca

-Cissi-
1

#21 Jo visst det är det nog men jag menar att mitt hår har alldrig blivigt "slitet" av att klippa med en sax som är låg budget men endå vass.

En vass frisör sax är säkert bättre, men en vass köks sax men behöver ju inte vara dålig bara för den andra är mycket vassare. :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

TatsuOni
2

Klipper också med en kökssax. Har den bara till håret och slipar den innan varje toppning som sker ca två gånger om håret och mitt hår har inte tagit skada av det.

Håller med #22. Det är skillnad att klippa två gånger om året jämfört med att jobba med det. En frisörsax är säkerligen bättre, men så länge man inte märker att håret tar skada så är det ju bara att köra på.

TatsuOni
0

Jag har för övrigt en fråga till er frisörer på forumet. Att skära av håret är ju inte bra för det, men det skärverktyg som många frisörer använder, är inte det skadligt för håret? Det var många år sedan jag klippte mig hos frisör, men när jag gjorde det så hade några av frisörerna en kniv som de skärde av håret med för att tunna ur/klippa upp det. Är den dålig för håret eller har ni en speciell teknik för det

BeccaTilda
0

#25 För det första så använder vi rakblad som vi tar nya VARJE gång vi klipper ett nytt hår, och som du säger har vi självklart en speciell teknik :)

[Taxie]
0

Har införskaffat mig frisörsaxar, dock ska jag klippa mig ganska mycket nästan gång så får ta och gå till frisören då.  Är det bara någon cm vågar jag nog klippa själv Glad

hippieflickan
0

Jag klippte mig alltid själv förr och det är absolut värt det. Riktiga frisörsaxar kan man få betala flera tusen för, jag köpte en på clas Ohlsson som jag tycker är riktigt bra, den har hållt flera år nu :)

[Amandomoros]
0

Ni som toppar själva, gör ni det när håret är torrt eller blött? Vilket är lättast? :)

[Rhodugune]
0

#29 För mig ät det lättast att toppa håret om änden på håret är lite lätt blött.
Men oftast sitter jag och klipper bort det slitna hårstrå för hårstrå och då är det lättast att se vad man gör om det är torrt.

TatsuOni
0

#29 Jag toppar alltid håret är torrt. Jag har lite konstigt hår, så om jag klipper det blött så ser det ojämt ut när det torkar. Klipper jag det torrt så följer det formen mitt hår ligger i och det ser jämt ut.

Mellan toppningarna gör jag som #29 och klipper hårstrå för hårstrå. Torrt även då.

ennycc
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag klipper också hemma själv, har inte varit hos en frisör på typ 1 ½ år :) Klipper exakt som videon

[Tilde]
0

#31 Det är inte konstigt att håret ligger annorlunda när det är torrt och blött, därför många frisörer har gått över från att blöta håret till att platta det. Jag har ju naturligt lockigt hår, så frisörerna vill alltid platta det - hellre det än att blöta! Då dör jag nästan när de ska reda ut eventuella tovor med bara en kam i blött hår!! Nej usch och fy! Tur att de dagarna är över. Tungan ute