Produkt för slitna toppar?
Färgar hela håret ungefär var 7:e vecka i 16 månader nu och det börjar synas. Använder alltid Balsam i samband med hårtvätt samt inpackning då och då. Men finns det något mer som hjälper topparna att hålla sin fina och ospretiga? Letar efter någon som verkligen hjälper håret, inget som bara får det att se ut och kännas bättre. Förslag?
Mvh Ellenfyrkant
Det finns nog bara ett sätt: sax. Dessvärre, för jag förstår att du inte vill klippa. Ett annat bra tips är att inte färga mer än litet drygt utväxten varje gång du färgar. Det sliter inte så på håret eftersom det blir på sin höjd ett par färgningar som håret utsätts för. Dessutom blir det naturligare. Färgar man hela håret i samma nyans blir det lätt litet 'mössa' som effekt.
Har kört så här själv i 20 års tid utan att håret tagit stryk. Visserligen har jag inte haft så långt hår att det slitits mot kläderna, men det hade i alla fall inneburit att håret skulle hunnit färgas 8 gånger per år.
Medarbetare Hittekatter iFokus

Du gissar helt rätt, vill inte klippa då jag håller på att spara ut håret! Jag vill gärna ha allt hår i samma onaturliga nyans då det är knallrött! Vilket gör att jag (tyvärr) behöver färga hela håret för att det ska se snyggt ut.
Finns en hel djungel med hårprodukter så känns som att det borde finnas NÅGOT. Åtminstone i förebyggande syfte? Finns ju hårolja och så men har fått känslan av att det hjälper känslan allra mest.
Mvh Ellenfyrkant
Dessvärre finns det nog ingenting som hjälper om det väl har börjat splittra sig. Tror att det bästa man kan göra är att klippa litet men regelbundet för att skadan inte ska uppkomma.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tyvärr finns det inget mirakelmedel emot redan skadat hår, som du redan säkert vet, men är dina toppar lite trötta och mest bara torrt, så skulle jag rekommendera Olja tex kokosolja eller olivolja. :)
Jag brukar en fingernagel kokosolja i topparna på håret innan jag går och lägger mig, på morgonen känns håret mer elastiskt och mindre skört.
Något som också gjort mitt hår mer glansigt och gjort det lättare att reda ut är äppelcidervinäger, jag tar ca 1 del av det och 3 delar vatten i handfatet och sköljer igenom hår och hårbotten med det och låter sen håret torka.
Det gör att fjällskiktet på hårstrået stänger sig och man får ett mer glansigt hår. :)
Sen är det också att förebygga slitage som fungerar, se över vad som du i din hårrutin klarar dig utan, tvätta det så sällan som möjligt, hår är som skörast när det är blött, så borsta/kamma det inte då.
Tvätta det i så kallt vatten som möjligt, hår slits mycket av värme så låt det självtorka och så undvik platt/lock -tänger, finns inga värmeskydd i världen som hindrar slitage i längden.
Ha det uppsatt i skonsamma frisyrer, unvik snoddar och sov inte med det utsläppt.
Använd så skonsamma produkter som möjligt, många shampoon innehåller väldigt starka lösningsmedel, som inte är bra för hår och hud.
Jag har varlt att ha mitt hår långt och i med det så har jag fått välja bort färgning om jag inte vill att mitt hår ska bli torrt och risigt av slitage.
Men det är jag det, så det är upp till dig var du känner att du vill lägga ned tid på såklart, men det här är några tips på vad du kan göra för att förhindra mer slitage.
Såg nu att du vill spara långt, då är den här sidan en riktig guldgruva: http://longhaircommunity.com/forums/indexvba.php
Det är ett internationellt forum, med väldigt många trevliga hjälpsamma personer. :D