Annons:
Etiketthårvård
Läst 6364 ggr
[nettaahs]
10/20/12, 9:26 PM

HJÄLP! Jag tappar sjukt mycket hår!

Varför tappar jag hår?
Det släpper vid roten, och när jag duschar så är mina händer FULLA i hår om jag drar fingrarna igenom håret.
Har läst att det kan bero på stress, och jag ser inte själv att jag är stressad alls?
Och mitt hår är inte speciellt slitet, det VAR väldigt slitet efter att jag haft i blondering efter blondering osv.
Men sen rakade jag håret för ca 1,5 år sen och har endast färgat håret en enda gång sen dess..
Någon som har något svar?? :/

Annons:
Charlott_
10/21/12, 4:34 PM
#1

Det är inte roten! Det är talgen du bara ser. En männsika tappar ju runt 100-150 hårstrån om dagen och vissa dagar kan man lägga mer märket till de än annars. Man kanske inte märker att man är stressad helller :)

natha-mjau
10/21/12, 11:11 PM
#2

har samma problem.. tappar både i duschen och när jag drar igenom det är det är torrt.

IzaEleonora
10/22/12, 3:53 PM
#3

Sen kan det också vara att om man tvättar håret t.ex 2 gånger i veckan så kan det vara cirka 3-400 hårstrån man får loss i duschen eftersom många av håren som lossnar naturligt hänger sig kvar i de andra hårstråna och man får loss dem mycket lättare i duschen :)

Men om du nu känner att ditt hår blivit betydligt tunnare finns det  ett märke som heter nioxin som förhindrar att man tappar håret mer :) Men det ska man inte använda om man inte är säker på att man blir tunnhårigare!

nadined
10/27/12, 11:06 PM
#4

Det kan vara så att du har zinkbrist vilket kan leda till hårförlust. Jag hade samma problem innan och köpte zink tabletter från ett företag som heter Funtastiq AB. De har väldigt bra kvalitet på sina produkter.

http://extrawebshop.com?xid=emma1992

Eldlilja
10/28/12, 3:54 PM
#5

Har du varit stressad tidigare, alltså för några år sedan? Isåfall kan det vara så att du tappade hår då, och de hårstrån som ersatte de du tappade då har gått genom sin livscykel, och släpper nu. Det kan vara så för vissa i alla fall. Kanske har du börjat tänka mer det senaste på hur mycket hår du tappat och så känns det bara som mycket för att du lagt märke till det. Dessa två saker är bara exempel, som någon skrev innan så kan du ju ha brist på något i kroppen annars.

Har du bytt hårprodukter nyligen? Om man har bytt till något som ens hårbotten inte klarar av - av en eller annan anledning - så kan man få håravfall.

[nettaahs]
10/29/12, 9:40 AM
#6

Jag kör i princip alltid olika schampoon efter de tagit slut, och det stämmer ganska bra att jag vart stressad dagligen för ca 1 - 2 år sedan, men kan det verkligen ha med det att göra?
Nu har jag blekt håret så nu är det ännu mer slitet.. men tappar inte lika mycket hår? haha, eller så kanske det inte syns lika bra eftersom det är ljusare… :)

Annons:
Eldlilja
10/29/12, 8:06 PM
#7

Ja det kan det, eftersom det hår man tappat tidigare ersatts med andra hårstrån som nu släpper för att de gjort sitt. Men i sådana fall brukar det vara för en längre tid sen…

Att byta schampoo så ofta kan irritera hårbotten för vissa, lite beroende på hur känslig ens egen är. Ett bra tips vore att hitta ett bra schampoo och Balsam som fungerar för dig och försöka hålla kvar vid det, om det nu är det som är problemet. Eller varför inte börja med Balsammetoden :D?

Själva det slitna i håret gör inte att det släpper. Däremot kan ju det slitna göra att det lättare blir trassligt så att man får ta i mer för att trassla ut det. Men det har ju också att göra med hur man hanterar håret :)

Upp till toppen
Annons: