Hår iFokus

Hår

Etiketter: färgblekningtoning
Läst 17692 ggr
[Tilde]
0

Färga själv eller hos frisör?

Jag vill jättegärna färga håret (som Kissie på denna bild).

Jag har presentkort och skulle kunna köpa hårfärgen själv. Men jag har några "problem":

• På den bilden har Kissie ljusa slingor så det ser naturligare ut. Jag antar att sånt är mycket lättare att fixa hos en frisör? Vad brukar det kosta på ett ungefär att färga/slinga?
  • Just nu har jag ca 15 cm utväxt och resten platinablont hår. Min utväxt är ungefär sama färg som bilden, fast blir lite mörkare nu på vintern när det inte får någon sol. Blir färgen jämn trots utväxt + blonderat?

Kan man fixa det snyggt själv eller bör jag gå till frisör? :)

Charlott_
0

Kontakta Alexandra och fråga vad hon anväder för färg. För jag har sett på hennes blogg ibland att hon färgar hemma vissa gånger :)

[Tilde]
0

#1 Vi har nog inte samma naturliga hårfärg, så jag vet inte riktigt om det hade blivit samma resultat på mitt hår. Jag ska gå till en affär med utbildad personal och frågal lite idag om vilken färg som skulle passa mig när jag vill ha ett sånt resultat :) Sen kanske jag ljusar upp håret med några slingor på min Sverigeresa i jul.

Charlott_
0

#2 Finns ingen hår utbildad person i en mat butik. dom kommer inte kunna svara på din fråga. Men om du sätter i en färg i ditt hår, du är blond eller? Så kommer de bli grönt :(

[Tilde]
0

#3 Vem har sagt att jag ska köpa på en matbutik? :S Jag ska gå till en affär som heter Matas där all personal går en skönhetsutbildning på 2 år eller så. :)

Jag har läst att man först ska tona håret i en guldig blond/rödaktig färg för att slippa gröna toner. Så det ska jag göra :) Är dock inte riktigt säker på hur jag ska fixa de ljusare slingorna. Det kanske en frisör får göra i alla fall.

Charlott_
0

#4 Ursäkta mig. När du säger affären så tänker man på en matbutik. Inte en Matas…….

[Tilde]
0

#5 En sminkbutik är ju också en affär :P

Charlott_
0

#6 Jo men en Mata har jag aldrig hört :P

[Tilde]
1

#7 Hehe nej det är danskt :) Men ungefär som Kicks.

Jag färgade i alla fall själv och blev supernöjd med resultatet! Det blev inte lika mörkt som Kissies hår, men detta passar mig super!

Jag gick alltså från platinablond med guldblond utväxt, till ljus beigeblond :) "Utväxten" ser mörkare ut för blixten på kameran, i verkligheten syns den knappt!

Först tonade jag den blonderade delen med L'oréal Casting crème gloss (Sunny Honey, kopparblont), för att få i lite röda pigment i håret - annars riskerar man att bli grönhårig. Sedan använde jag L'oréal Préférence 8.1 Copenhagen (Light Ash blonde) i utväxten, lät det sitta i 20 min innan jag slingade resten av håret och lät det vara i 10 min innan jag sköljde ur. Skrattande

Charlott_
0

Det blev ju super fint! Hur tog topparna de? :)

[Tilde]
0

#9 Tack! Glad Topparna var redan ganska slitna, men nu behöver jag väl klippas ännu mer… :P

Charlott_
0

#10 Det gör nog gott för håret att klippas efetr blekning och så ja :)