Hår iFokus

Hår

Etikett: tips-råd
Läst 2975 ggr
veomi
0

Kan jag permanenta håret?

Hej! Jag har länge plattat mitt har och fönat + blekt utväxten. Skäms

Sa nu är de ganska sa slitet. Har funderat pa att permanenta haret platt istället för att platta varje dag. Sen ocksa kanske färga haret eller slinga de blont istället. (=sliter mindre?)

Men fragade en frisör och hon sa att man absolut inte ska göra detta pa ett färgat eller blekt har. Läste da om brazilian blowout men de görs tydligen inte i Sverige längre + att de kan man fa cancer utav.

Sa nu till fragan. Finns de verkligen inte nagon slags permanent som funkar pa färgat eller slingat har?

Har lagt av med att iaf föna haret nu :) men plattangen? njaäe den kan jag i nu läget inte leva utan.

Tacksam för svar! Skrattande

" Dont dream your life, Live your dream "

Thaeri
0

Alltså, jag förstörde mitt hår helt genom att blondera det, och fick klippa av det tills det var högst 5 cm. Det du håller på med nu låter som att du är på väg åt samma håll.

Edit: jag är rätt tacksam ändå, för jag kunde lära mig att leka med mitt hår och den färg det var, det hade jag aldrig gjort annars.

veomi
0

Oj sa pass illa :O ja jag funderar ju pa att slinga eller färga haret i en mörkare blond nyans istället. De maste ju vara mindre slitsamt för haret än att halla pa o bleka hela tiden..far nog fixa en ny trad om de :)

Nagon mer? Tänkte pa dedär med att permanenta. Om de är risk att haret gar av sa skippar jag naturligtvis de :P

Thaeri
0

Mitt hår var aldrig i närheten att gå av, men det var frissigt som tusan även med plattning med en riktigt bra tång och massor med spray och grejer.

Jag skulle säga att du bör lämna håret ifred ett tag, ett riktigt långt tag, tills den skadade delen är ersatt med nytt hår.

Och om du inte vill vänta så länge som det tar så kan korta frisyrer vara riktigt snygga Flört Det är lättare att börja om på sitt sätt faktiskt.

veomi
0

jaha jo mitt har är ju sa himla frissigt "/ svinto-har nästan hehe. men far nog ta en liten paus som du skriver fran alla värmeverktyg, Men tror du/ni att jag iaf kan färga/slinga till en askblond eller pärlblond färg? Eller maste man isf fa bort de blekta med en avfärg först? :P (gar alltid till frisör vagar inte mixtra med santdär hemma.)

veomi
0

aajuste tack sa mycket för hjälpen Thaeri Flört

Thaeri
0

Ja, är det svintoaktigt nu så är det inte mycket att göra ärligt talat, det är bara att börja om.

Det skådespelare och modeller gör om de förstör sitt hår är att klippa av det, och sen lägga till förlängning, men dessa förlängningar kostar massor och byts ut mycket oftare än vi vanliga dödliga har råd med.

veomi
0

aa jag tror med kändisar skaffar löshår o de betalar ju en (sjuk) summa pengar till hårstylister :P så klart de har übervackert hår *avis* nej men jag ska försöka låta bli o plattånga håret och inorgon till frissan o klippa av (omg!!) håret lite. men har ju en ful utväxt nu, så kanake ska slinga bara utväxten då? i en mildare färg? askblond kanske. vad tror du? :)

Charlott_
0

Om du bleker håret och rak permanentar de. Ditt hår är kanske så skört så de kanske kan gå av. Det är starka grejer och sliter otroligt mycket på håret.

Det kom in en blont tjej på salongen och skulle rakpermanenta, hon fick hålla på med plattång ändå för att få det så rakt som hon ville..

Eftersom att du är blond så skulle inte jag rekomendera att rakpermanenta :/

Använder du värmeskydd när du plattar? :)

veomi
0

#8 Ja de är just därför jag tänkte slinga (färga) haret istället :) vill inte att nagot ska hända. och kanske kanske, rakpermanenta lite senare när all blekning är borta och jag latit haret vara ett tag?

Ja jag använder alltid värmeskydd :))

[Moa-]
0

Gå till din frisör och be henne/honom om råd, den personen bör känna ditt hår, och en verklig bedömning av håret är lättare att ge råd utifrån… =)

veomi
0

3 dagar utan plattang!! o idag vagade jag mig t.om Utanför dörren hehe..men haret ser lite ut sa som marykate o ashley olsen :P vilket jag absolut inte gillar. men far nog sta ut ett tag da "/ finns de nagon fin frisyr som passar lockigt?? försökte ha de i hästsvans men nä de ser helt knas ut. (frissan blir istället nästa vecka)

tack för all hjälp ni är verkligen toppen här pa har.ifokus ;)

Charlott_
0

När man bleker ett hår så sliter det på hela hårstrået, vilket gör att det blir tunnare. det blir väl inte bättre att du färgar det då? :)

veomi
0

Att blekning sliter pa haret vet jag. Men ocksa att färg sliter, men inte precis lika mykt som en blekning. Förstar du? Jag ska färga / slinga nästa gang pa endast utväxten. Men inte alls platinablond som jag har nu utan kanske askblond eller nagon mörkare färg.

Kommer ihag att jag för nagot ar sen var hos en frisör som sa att haret var sa himla slitet och de var bättre att vi färgade i en brun färg (som är min naturliga) och sen lata haret växa ut och klippte de till page..o hade innan jättelangt har. Där kan t.om jag säga att ja haret sag mykt friskare och finare ut än när jag da hade försört de med blekmedel hela tiden. Men sen fixade jag blont har igen för 1 ar sen och ja jag far vell lära mig att aldrig nansin bleka igen!! Förstar inte vad som är sa oklart eller vart jag varit otydlig?

veomi
0

sen att platta haret 1-2 ggr per dag sliter otroligt. därför fragade jag om de kanske är lite bättre att plattpermanenta haret istället. permanent sliter som sagt ocksa en hel del, men da blir de ju 1 gang som kanske haller i 2-5 manader. än att platta varje dag? (hört om brazilian blowout som just var till för den hartyp jag har)

jag har lockigt har absolut inte vagigt. och jag har aldrig gillat de och tycker jag själv passar bäst i plattat har :) sa da om jag nu later haret vara (ingen plattning, ingen föning och ingen permanent o.sv) och sen när de är mer friskt har sa kanske att man kan permanenta de da istället för nu? och ja de är inget kul att se ut som komohjälp mig i haret, när man snart ska pa arbetsintervju och snart börja studera!

Charlott_
0

Jag menar de att du inte kan göra hårstrået tjockare genom att färga de! :)