Balsammetoden, någon kunnig? :)
Hej!
Har precis börjat med Balsammetoden då jag tror att det kan vara en insats för mitt torra och skandinaviska hår.
När man använder sig av Balsammetoden ska man ju inte använda några kemikalier eller oljor och balsamet ska då lyckas tvätta bort allt smuts.
Men nyss åt jag godis och började fundera… det innehåller ju otroligt mycket kemikalier, borde inte de gå ut i håret? Eller hur funkar det? Någon som vet? Och om det så vore, så innebär väl det att man måste tvätta håret med ett sulfatschampo?
Jag är som sagt väldigt ny och oerfaren vad gäller b.m. så det är därför jag skriver detta inlägg i hopp om någon mer påläst!
Förresten, alla ni som har kört b.m. kan väl skriva vad det gjort för skillnad på ert hår?
såväl negativa och positiva effekter.
Tack på förhand!
Det är endast kemikalier som man tillsätter utvärtes som måste tvättas bort med sulfatshampo. Om man äter kemikalier hamnar inte detta "på" hårstrået. Så det har ingen betydelse om du äter godis med kemikalier i:) Det är vad jag fått lära mig och tror på, så jag kan inte svara helt 100% om det är så.
När jag använde mig av Balsammetoden mådde mitt hår som bäst, och det växte snabbt. Det blev betydligt finare och inte alls så frissigt, men jag använde mig också av återfuktande leave in till håret och speciellt i topparna för att undvika slitet hår.
Jag tröttnade dock på det efter ett tag och kände att jag ville prova att tvätta med vanliga shampon och Balsam utan att behöva läsa ingredienslistan varje gång. Håret blev återigen okontrollerat och frissigt vad jag än gjorde. Då gick jag istället över till sulfat och silikonfria shampon och Balsam som blev ett slags mellanting. Idag använder jag mig av tvättning med sulfat och silikonfritt shampo och andra dagar av Balsammetoden. Man får hitta det som fungerar för sig i längden 
Under den tid jag höll på med Balsammetoden började hårbotten klia efter ca ett halvår. Jag vet inte om det beror på balsamet, om jag inte tvättat ur det ordentligt eller om min hårbotten bara är känslig. Nu har jag ganska mycket besvär med hårbotten, men som sagt behöver inte bero på Balsammetoden.
Jag tycker det är roligt att du vill testa Balsammetoden och hoppas det kommer gå bra!
Tackar för svaret!! :)
Vet du om man ska undvika Balsam som innehåller alla typer av Olja eller är det bara mineraloljor?
Mitt Balsam innehåller någon typ av Olja, kommer inte ihåg vad den heter, men har aldrig hittat den på någon kategori "icke godkänd".
Tycker för övrigt att mitt hår håller sig rent minst lika länge nu som det gjorde när jag använde starka schampon. :) det känns bra!
Det är bara mineraloljor du behöver undvika, naturliga oljor kan du däremot använda ihop med Balsammetoden, och bäst är att använda kallpressade.
Sålänge den inte finns med på listan bland "ej godkända" så är det nog lungt.
Vad roligt att du upplever så
När man använder naturliga ämnen i håret kan det lättare hållas rent och hårbotten slipper dessutom bli uttorkad.
Mineraloljor och Silikoner är sådant som måste tvättas ut med Sulfater eftersom dessa inte är vattenlösliga. Dessutom är mineraloljor och Silikoner skadlig för miljön eftersom de inte går att lösa upp i vatten.
Du kanske redan känner till sidan, men på lockig.se finns listor på "godkända" hårprodukter och även lista på icke godkända ingredienser. Den har hjälpt mig mycket.
Mitt hår gillade inte alls Balsammetoden. Det förlorae sin lyster och volym och låg platt mot huvudet och såg allmänt fett ut hela tiden.. Kanske gjorde jag något fel eller så hade jag inte "rätt" hår för det :P
Du frågar om kemikalierna i godis går ut i ditt hår. Svaret är att allt du äter påverkar ditt hår. Det har gjorts mycket studier på detta, och man kan analysera ett hår för att följa vad personen som det suttit på har gjort under de åren som det specifika hårstrået har suttit på huvudet. Man kan se om personen har tagit droger, om de har rökt, samt om de har ätit och druckit bra eller dåligt. Så det påverkar i allra högsta grad kvalitén på ditt hår, men vad gäller Balsammetoden så nej. Du kommer inte kunna schamponera bort de kemikalier som du stoppar i din mun från ditt huvud, utan de sitter i håret tills du klipper bort det.
Tack för mycket bra info!