Hårlängder och slithetsfaktor
Halloj :) Jag har lite blandade frågor om hårets längd som jag undrar om någon vet svaren på!
Nöts håret mer innan det kommer nedanför axlarna?
Tidigare då jag hade längre hår, blev det hela tiden längre, nu känns det som håret stannar av vid axellängd, och jag får kämpa för att få det längre.
samt
Är det sanning eller myt att alla har en inprogrammerad Hårlängd? Att håret växer till en viss längd för att sedan stanna av, och denna längd är olika för olika personer?
Nu har mitt hår växt nedanför axlarna till slut, men det är lite slitet längst ner, fastän jag klippte mig för ca 8-9 veckor sedan, ska jag låta det bli längre innan jag klipper igen om jag siktar på att spara ut?
Slits lockiga hår lättare än naturligt raka hår, pga hårets "torrhet"?
Så nu är frågestunden över :)
En komps till mig kan bara få hår ner till axlarna. Det spelar ingen roll hur länge hon väntar utan de växter inte mer än till axlarna. Vet faktiskt inte varför..
Man brukar ju säga att ett hår bör klippas var 7:e vecka. Plattar du håret och så mycket och så det klart att det blir slitet. Håret blir även slitet när man har de utsläpt, det gnids ju hela tiden mot kläder m.m.
Ja, alla har en viss längd som deras hår växer till. Det stannar dock inte av i tillväxten utan det hör ihop med växtcyklerna som hårsäckarna är "programmerade" i. Dvs den ålder/längd de äldsta hårstråna har när hårsäckarna börjar om sin tillväxtprocess, det är vid detta tillfälle som hårstrået ramlar av. Vid en tidpunkt så är alltså i princip vartenda hår på huvuvdet i olika tlväxtfaser, vilket även är orsaken till att man tappar en del hår varje dag. Alla har olika maximal längd som de kan uppnå.
På engelska kallas detta fenomen "Terminal length".
Däremot så har jag svårt att tro att du har din "terminallängd" vid axlarna, det är mycket ovanligt. Förmodligen så har det slitits av pga att det hela tiden utsätts för friktion av axlarna som topparna hänger precis över, eller pga styling med värme. Det är mycket vanligt, speciellt vid den längden som du beskriver. Ta hand om topparna så kommer du förbi den här längden och då kommer det förmodligen inte vara lika svårt att hålla håret i bra form.
Enligt mig så är det delvis en myt att man måste klippa håret var 6:e till 7:e vecka.
Jag tänker så här; att har man en kortare mer uppklippt frisyr stämmer det säkert bra, att en sån frisyr måste klippas så ofta för att behållas, men vill man spara långt så hinner du klippa av nästan all längd du får på ett år på det viset, vilket normalt är ca 15cm.
Jag har hår som når ner på backsidan av låret, jag toppar mitt hår 1-2 gånger om håret, i mellan så sitter jag med en vass frisörsax och klippar av Kluvna hårtoppar en och en, galen som jag är. hehe
Har man långt hår så måste man tänka på hur man sköter det för att det ska hållas så friskt som möjligt
Mina toppar är ca 9 år gamla, det betyder att de har hunnit tvättas ca 225 gånger och det är trots att jag bara gör det 1 gång/veckan.
Hade jag tvättat det varannan till var tredje dag skulle topparna hunnit tvättas ca 940 gånger till 1400… och men tanke på att håret är som skörast när det är blött, så vet jag att jag inte skulle kunnat ha lika långt hår som jag har nu.
Har du längre hår så behöver det skyddas på ett helt annat sätt än kortare hår, där slitage som kommer från regelbunden färgning/toning/blekning, användande att hårfön/plattång/mm, att håret tvättas ofta eller en som enkel sak att det tex borstas blött, hinner klippas allt eftersom.
Nu är jag kanske extremare än de flesta i min hårskötsel, eftersom jag vill ha det så långt som jag har det.
Hur hård behandling ens hår klarar av är väldigt olika från person till person, men enligt mig får man välja lite emellan hur mycket man kan fixa med sitt hår, med hårfärg mm och plattänger/hårfön och ha långt friskt hår.
Det finns inga preparat,varken de som du har i håret eller sånt du kan stoppa i dig som reparerar redan skadat hår, allt det gör på¨sin höjd är att dölja slitaget för ögat.
Som sagt tvättar jag håret en gång i veckan ibland nån gång extra ibland mer sällan, jag kör med balsam-metoden, tvättar det i ljummet vatten, tar inte upp det på huvudet och gnuggar.
Det borstas aldrig blött utan det får självtorka, änväder min älskade Tangle Teezer eller en borste med svinborst, jag har ofta kokosolja i, både som inpackning och och var och varannan dag i topparna.
Jag har det uppsatt på dagen i olika knutar och flätor anväder mest hårpinner eller snoddar utan metallspänne och flätar det på natten.
Nu tycker jag inte att alla ska börja tvätta håret var tredje vecka eller sitta och toppa håret ett strå i taget… jag vill bara dela med mig av mina tankar och min tanke är att lägga till sig med några mer skonsamma vanor är bättre än inget. :)
Tack för svaren! :) Nu har jag lite mer koll på läget,
Jag märker stor skillnad nu när jag inte tvättar håret lika ofta. Jag har nästan inga Kluvna hårtoppar längre, däremot tunna toppar som alltid. Jag upplevde att topparna blev aningen tjockare när jag körde Microtrimming men det orkar jag inte fortsätta med nu när jag vill spara ut håret mer.