Hår iFokus

Hår

Etiketter: färgblekningtoning
Läst 8403 ggr
mocco
0

Färga från brunt till blont?

Hej!

Jag har naturligt blont hår som jag har färgat mörkbrunt i ca 5 års tid. Nu är det så att jag funderar på att gå tillbaka till blont, men jag är osäker på hur! I mycket av vad jag läst säger folk att deras hår har blivit jätteslitet eller illgult eller på något annat sätt har blivit tokigt. Jag söker ett sätt som sliter så lite på håret som möjligt men som ändå inte kostar en förmögenhet! Någon som har några bra tips?

fanniiiiie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla bilden, dom färgerna har jag gått emellan. Dock inget jag rekomenderar då jag förstört mitt hår som f….

Men, om du verkligen är beredd på att ditt hår kommer bli som tuggummi & svinto osv, så visst varsegod ;)

Det illgula får du bort genom att använda silver shampoo / silverbalsam.
Det sliter också på håret, men vem vill gå omkring och vara gulhårig? Så…

Många kör på avfärgning när dom vill bli blonda. Dock så kostar ju det en förmögenhet. Och jag klarade ju av att bli blond utan att avfärga så.

Det bästa tipset jag kan ge, är nog att du väntar länge mellan varje blekning. Då menar jag inte någon vecka, utan 1-2månader MINST.
Det kommer se förjävligt ut i början, så det gäller att ha tålamod.

Jag blev i början blond/röd/orange/brun/mörkbrun - hårig. Skitsnyggt ;)

Kom även ihåg, att du bränner bort dina färgpigment från hårstråna, så om du sen vill skaffa mörkare hårfärg igen, så kommer inte den färgen hålla lika bra. Jag har haft väldiga problem med det. Blivit gråhårig hit & dit.

Lycka till! /Fanny

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

fanniiiiie
1

Eller ja, allra bästa tipset jag kan ge är att du inte börjar bleka och sånt..! Av egna erfarenheter.. Hehe Glad

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

Charlott_
0

Slingor är ju det bästa. Eller avfärga och sen sätta slingor i de :)

fanniiiiie
0

Oj glömde helt bort slingor haha! Lite trött.. Skäms

Charlott_
1

#4 aah det är många som gör de så kommer dom med jätte blond hårbotten och oranga toppar. En hel blekning är absolut inte bra för hårbotten..

Men om du har mörkt hår, så gå till frisören och gör en avfärgning, då får du ljus brunt hår och där efter gör du slingor! :)

mocco
0

tack för svaren! :)

#4 jag blir lite förvirrad av det här med att håret blir jätteslitet och som tuggummi, eftersom min kusin gick från brunt till blond och hon har jättefint hår? sedan drog hon ju ut på det väldigt länge men det kanske är värt det om man vill ha bra kvalite på håret? :)

fanniiiiie
0

#6 Ja, jag väntade inte länge alls så mitt hår var som tuggummi varje gång efter jag duschade.. Och brukar fortfarande vara det även fast jag inte är blond nåmer, utan just för att jag blekt sönder det..
Därför jag skrev att du ska vänta allra minst 1-2månader mellan varje blekning, så att du inte får så.
Men dom med känsligare hår för så starka saker kan ju få håret förstört ändå, även om dom väntar den tiden.

Har också en vän nu som gått från brunt till blondt, och hon har lyckats grymt bra! Och hon har väntat länge länge mellan varje blekning. Men då får ju vi fixa det gratis i salongen i skolan också hehe.. ;)

Grymt värt att vänta länge mellan varje blekning, gör för guds skull inte samma misstag som jag!! Hur hemskt det än kan se ut i början!

Men slinga hellre varje gång, släng inte i hela håret. Inte förrän du fått det väldigt ljust med slingor isåfall. Som #3 skrev.

Glad