Hår iFokus

Hår

Etiketter: färgblekningtoning
Läst 2839 ggr
pessy
1

Hjälp! Vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gått från mörkbrun till nästan blond (eller okej, blond då). Med hjälp av slingor. Först slingade jag hos frissan sen slingade jag två gånger hemma. Saken är den att jag slingade med hätta och då blir det lite som en "automatisk" utväxt eftersom man inte riktigt kommer åt håret som är närmast hårbotten. (iallafall inte jag). Nu fick jag något ryck och blev sugen på att färga bort min fula utväxt som har blivit ett par cm nu. Jag skulle vilja färga hela håret men inte bli sådär platinablond, utan bara "vanligt" blond. En liten kallare blondnyans helt enkelt (utan att bli fjortis-blond haha ;) ) 

Hur ska jag göra? Ingen mening att slinga håret igen då det blir som en utväxt ändå, finns det någon bra färg man kan köpa på t.ex. ica som ni rekommenderar? Eller finns det risk att hela håret blir missfärgat om jag har en mörk utväxt och blondare hår nertill?

Såhär ser jag ut just nu, man ser utväxten mycket mer när man har uppsatt hår..

[WickedAlly]
0

Jag färgar alltid hela håret, då inklusive håret närmast hårbotten. Använder just nu Moods som bl a finns på Ica, har aldrig haft problem när jag gjort så, har provat flera olika märken och gjort likadant med allihop. Först i utväxten och sedan i med färg i längderna.
Är blond bör jag kanske tillägga.

Låt det sitta i längre i utväxten bara så bör det inte bli varken missfärgat eller olika Färger :)

pessy
0

#1 okej, tack för svaret!! :D Men hur blir det när man färgar över slingorna? Blir det inte ojämn färg där?

[WickedAlly]
0

#2 Om det skulle synas genom så blir det ju ändå bara som slingor, och det är ju fint. Blir lite mer liv i håret då :)

Jag har slingor naturligt, verkar som att jag har flera olika hårtyper eller något och det kan jag tydligen inte heller färga bort. Men om man har lite slingor så ser det ju mer naturligt ut istället för som en färghjälm ^^

pessy
0

#3 jo iofs! Haha :) Är mest rädd för att bli typ vitblond/gul eller allt för blond, vill ha kvar ungefär samma färg, kanske något ljusare, men utan utväxt då ;)

[WickedAlly]
0

Vit blir du nog bara av blekning, been there done that. Var fruktansvärt fult, haha. 
En vanlig blond färg blir ju bara som på paketet :)

pessy
0

#5 Haha, Ajdå! Okej, ska testa på de imorgon så får jag se hur det blir ;) Tycker du jag ska välja en "varmare" blondfärg eller en "kallare"? Det finns ju lite olika alternativ hehe..

[WickedAlly]
0

Gör så :)
Jag, personligen, gillar kallare blonda men det är ju helt en smaksak. Tror faktiskt att din hudton passar till båda :)

pessy
1

Okej, då testar jag någonting imorgon! Haha.. får hoppas på det bästa.

pessy
0

Justja, är det någon speciell tid du brukar låta det verka eller ska man bara följa det som står på förpackningen? :)

[WickedAlly]
0

Haha, annars så går det ju att färga om :)

pessy
0

Jaa :D är det någon speciell tid du brukar låta det verka eller ska man bara följa det som står på förpackningen? :)

[WickedAlly]
0

Oj, sorry. Vi postade precis samtidigt :)
Jag brukar lägga i färgen i utväxten, och sen direkt i längderna utan paus mellan. Sen väntar jag oftast 20 minuter. Fast det tar lång tid att lägga i färgen i mitt hår, en och en halv timme tog det sist gång så färgen får ju verkligen sitta länge, speciellt i hårbotten.

Skulle nog rekommendera att följa det som står, i alla fall första gången man använder nytt märke. Sen kan man ju mixtra lite med tiden nästa gång :)

pessy
0

#12 haha kan bli så ;) Okej, men jag har i princip varit brunett hela mitt liv och har färgat hemma med brunfärg och då står det alltid runt 40-50 minuter och har man blond färg i så länge känns det som att man kommer bli alldeles vit haha! Men jag får göra som det står :)

[WickedAlly]
0

#13 Efter vad jag har upplevt så blir blonda Färger (inte blekning) bara mörkare. Skulle färga askblont sist och glömde av tiden, blev ljusbrunt :P

pessy
0

#14 oj :O men jag var på affären nu en snabbis och jag kan inte bestämma mig! Finns ju tusen olika blondfärger ("mitt" ica säljer dock inte mood) olika märken, har du något förslag på någon som du andvänt dig av?

[WickedAlly]
0

#15 Fast det blev helt okej ändå så :)

Hm, den där i ljusgrön förpackning är bra. Garnier Nutrisse tror jag den heter. 
Tycker att de flesta är bra förutom L'oreals Excellence. Den luktar fruktansvärt och blev till klumpar i håret.
Har du en Willys i närheten så brukar de sälja Mood annars om du vill testa det :)

pessy
0

#16 okej! :) Men jag har svårt för att se om blondfärgen är kall eller varm, alla tycker jag ser i princip likadan ut haha.. och alla heter typ "ljusblond" men finns det något speciellt nr de har eller så beroende på om de är kall/varm färg?

[WickedAlly]
0

#16 Hm, jag tror att det finns ett knep med siffrorna. Vet dock inte hur det funkar. Du får googla :)

pessy
0

#18, okej, jag ska googla nudå. Kommer säkert sluta med att jag inte vågar färga haha! Tack för alla svar iallafall :)