Söker: Håruppsättningar för långt hår
Jag har långt hår, det går över rumpan. Att sätta upp håret i en hästsvans tycker jag är jättetråkigt. Det blir varmt och tungt. Jag vill göra mer av mitt långa hår än att det hänger och dinglar.
Mitt intresse är av hårstilar från 1910-talet (Victoriansk/Belle Epoque stil) Men vart kan man hitta böcker som beskriver dessa håruppsättningar. Jag har sätt böcker som beskriver hur man gör hår som liknar 1920- 30- 40- och 50-tal. Det är jättefina frisyrer för folk som redan har kortare hår än jag.
Bilden jag skickar med i detta inlägg är det jag kan hitta på sökmotorerna. Det måste finnas fler bilder, böcker och tips!
bilden är hämtat från: www.downlo.tumblr.com/post/5981923906/the-psyche-knot
Har du tillåtelse att använda bilden du postade i inlägget?
Jag har skickat med en länk till bilden som det stod i bestämmelserna att så skulle man göra om man inte har frågat om lov och då trodde jag att jag hade följt reglerna! Om du klickar på länken så ser du bilden på hemsidan. Jag har gjort exakt som du krävde! Det finns en referens. Det räcker på Univesitet när jag skrev tentor att ha en referens…Dessutom är detta i utbildningssyfte och då gäller andra lagar!
Jag känner samma sak. Har nästan så långt hår, det går till ungefär precis ovanför eller till mitten av min bak. Mitt är dock jämnlångt och har inte som de flesta tutorials lugg eller uppklippningar vilket gör det smärre ointressant för mig. De "roligaste" jag hittat är bullar. Annars flätor.. mer eller mindre.
Mitt problem med är att mitt hår är väldigt tjockt och dessutom finhårigt. Aldrig lyckats hålla det i någon form av håruppsättningar någonsin med diadem, klämmor, assecoarer m.m. Mitt hår sliter sig
Jag har börjat vända mina ögon lite mer åt tolkningar på vikinga tida frisyrer, till vis del medeltida men tänkt slänga ett getöga på de victorianska med. Måste ju finnas roliga frisyrer att göra med så långt hår!
Har nu tagit bort bilden.
Då har du missförstått det som står i reglerna. Du får alltså länka till bilden, men du får inte kopiera in den till en annan plats. Har du däremot bett om lov och fått godkännt så får du självklart flytta bilden.
Nu räknas inte något som skrivs här som utbildande, tyvärr, utan de lagar som gäller är upphovsrättsliga.
Håller sedan ett halvår tillbaks på att lära mig uppsättningar för vardag, fest, bröllop etc. som ännu ett sätt att få uttryck för min kreativitet och känsla för form & design. Det är inte min profession, utan en hobby som jag håller på med på fritiden. Jag inriktar mig framförallt på frisyrer för det riktigt långa håret, det vill säga halva ryggen eller längre.
Arbetade tillsammans med en utbytesstudent för någon månad sedan som hade ett mycket vackert hår ner till baksidan på låren. Hon berättade att hennes frisör hade sagt att det var alltför långt, glatt och tungt för att göra uppsättningar med, men vi lyckades med gemensamma ansträngningar få till några riktigt schyssta självlåsande uppsättningar (utan klämmor, diadem etc).

Vad gör du för typ av bullar, Jinaum?
#5 En sådan där som man snurrar upp. Donut utan donuten inuti. Har en sådan där grej man sätter håret i och snurrar upp. Ibland tar jag även en donut som jag sätter i håret, drar en snodd över och får fall bakom. Typ Bell style från Skonheten och odjuret.
Händer även att jag slår en schal om bullen för att det är snyggt och håller den på plats.
#6 OK. Har gjort både snurr-bullen och olika donut-frisyrer på mina modeller, brukar bli fint! Vackert med en fläta runt donut-bullen…
Har dock aldrig provat med schal. Tack för tipset! 
#8 jag tycker det är fint. Funderar även på att köpa något spetstyg eller tyl att sätta bullen i och en siden rosett på.
Ungefär som hästttjejer brukar ha fast något mer snyggt. De tenderar att vara så där lagom hästiga och dressyriga håraseccoarer när det gäller just sådant.
#9 Jaa! Det där låter både elegant och lite speciellt! Vill se!