Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 3038 ggr
[wizardwheezess]
2

Hur ofta ska jag klippa mig?

Jag har axellångt extremt lockigt/krulligt hår, när jag plattar det blir det ungefär 2cm längre. Jag vill ha längre hår till nästa sommar och har bestämt mig för att sluta platta mitt hår.

Jag har hört av många att om man vill  ha längre och friskare hår ska man klippa sig varannan eller var tredje månad. Men jag har också hört att man ska känna efter själv och bestämma hur ofta man vill klippa sig.

Mitt hår är just nu vääldigt slitet, jag klippte mig senast i maj. Jag hade tänkt toppa håret men inte kortare än till axlarna. Nu när jag kommer sluta platta håret så blir det inte lika slitet, men borde jag ändå klippa mig ofta?

ps. letar också efter en bra inpackning för frissigt hår, tacksam för tips! :)

[WickedAlly]
0

Jag har nästan sittvänligt hår och jag klipper mig var 18:e månad. Skulle jag klippa mig varannan månad så hade det tagit otroligt lång tid för det att bli långt, om det någonsin blir det för många frisörer verkar inte fatta att man bara vill ta det allra yttersta utan tar någon cm och då är man ju tillbaka på ruta ett igen :)

Gudris
0

Om håret är väldigt slitet kan det nog vara smart att klippa ofta i början så du slipper kapa en decimeter varje gång. När du väl klippt ur så håret är friskt och tar hand om det så det inte går sönder igen behövs det inte så ofta som varannan månad.

Återför mer fukt och fett och sluta platta så är du nog en bit på väg. Och hitta en frisör som kan klippa lockigt hår och inte bara är van vid min hårtyp (rakt, halvtjockt sk. skandinaviskt).

Jag har svanklångt hår nu och måste verkligen klippa mig då det är superslitet, men drar mig för det. Det kommer nog ryka uppemot en dm om det ska bli fräsht så att klippa regelbundet och inte skjuta på det är smart..

[eroswall]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har axellångt vågit hår (uppklippt) och jag klipper mig ungefär 2-3 gånger om året.

Jag plattar sällan håret, låter det alltid lufttorka och andvänder så bra shampon som möjligt. Därför behöver jag inte klippa håret så jätte ofta och det håller sig oslitet :)

Sen någon gång ibland så använder jag L'oreals 'Masque Aux Huiles' som är en naturlig JÄTTEBRA hår inpakning vilket gör håret mjukt, starkt och lättformat.

Jag minns inte direkt vad den kostar men förmodligen runt 150-200:-

Den ser ut såhär:

[wizardwheezess]
0

Tack för alla svar, jag kommer nog att sluta platta håret helt, ska klippa mig imorrn också. :)

#3 Hårinpackningen låter bra, kan man hitta den på frisörsalonger? Jag ska nog testa den.

[eroswall]
0

#4 Jag tror det! Jag köpte den hos min frisör. :)

[wizardwheezess]
0

#5 Okej det låter ju asbra, tack för tipset! :)

[eroswall]
0

#6 Varsegod! :)