Mitt hår är tråk
Jag så otroligt trött på mitt hår!
Mitt hår är verkligen spikrakt, det finns ingen som helst naturlig volym i det, det bara, ja, hänger där.
Min högsta hårdröm skulle vara att ha naturliga lockar eller åtminstonde lite volym!
Det värsta med mitt hår är nog ändå att det inte går att fixa någon volym. Har prövat en massa saker, vanlig hårspray, tupera, dust it mm, håller i ca 10 minuter eller så och så är det platt och tråkigt igen.
Jag har funderat på att testa Balsammetoden, mitt hår blir fett ut ganska lätt och då ser det ännu plattare ut. Jag har läst om Balsammetoden men jag förstår ingenting, känner mig ganska dum faktiskt, haha. Har ingen aning om vilket Balsam jag ska välja, vad det inte får innehålla osv. Så där skulle jag gärna vilja ha lite tips och info!
I ett försök att göra mitt hår lite roligare så har jag färgat det. Från blond/halvblond till mörkbrunt. Sen kom jag på för ett tag sen att jag ville färga det rött. Då var mitt hår fortfarande ganska mörkt men med blond utväxt och det blev ju inte alls bra, det blev blekrött vid rötterna och en bit ut och resten blev fläckigt med samma färg som innan och lite rött skimmer.
Så jag testade en gång till, men använde mig av två flaskor denna gång för att undvika det fläckiga. Då blev resultatet typ lite brunrött och jag kände mig nöjd för stunden. Men nu när det röda börjar gå ur så tycker jag att det ser tråkigt ut igen. Inomhus kan man i princip inte se den röda färgen, utomhus i solljuset syns det lite grann.
Jag är fortfarande inne på rött men vill ha det lite starkare rött den här gången. Lite Rihanna rött fast inte riiiktigt lika starkt. Problemet är, att jag tror att mitt hår fortfarande är lite för mörkt. Jag har funderat ett tag nu på blekning och så. Eftersom att jag förmodligen bara sulle behöva göra det en gång så borde jag inte vara så feg, men efter att ha hört en massa om att blekning sliter på håret så vågar jag inte riktigt ;) Jag har absolut inte slitet hår nu men jag känner mig fortfarande feg. Sliter blekning verkligen så mycket på håret? Och om jag nu skulle få för mig att bleka, visst går det att färga det samma dag?
Ledsen för att det blev väldigt långt, men nu har jag i princip berättat hela min hår-historia, haha… :)
Lägger in en bild på mitt hår också ;)
//Caroline
För att få riktigt rött så måste man i stort sett bleka om man är brunett. Jag som är svarthårig måste ju absolut bleka! Ja, blekning sliter på håret. Hur mycket vet jag inte exakt men det beror ju på hur ofta och hur mycket du bleker ditt hår också.
Vilken rödfärg du bör välja är svårt att veta eftersom alla hår reagerar olika på olika märken och Färger. Men om du vill ha lite mörkare röd, lite mer mot vinrött så är denna kanske något för dig? Den använde jag förut men jag tyckte den var lite för mörk för min smak. Rätt dåliga bilder men ungefär såhär blev den färgen i mitt hår: LÄNK och LÄNK. Inomhus såg den ganska så vinröd ut medan ute blev det ju något ljusare.
Ja du kan färga samma dag som du bleker. Sätt upp håret i en fläta sen på kvällen och se till att du har shampoo och inpackning för färgat hår hemma så du kan ta hand om håret rejält sen. Fläta är den absolut skonsammaste uppsättningen du kan göra för ditt hår så det uppskattas av blekt och färgat.
För att behålla ditt hår rött så rekommenderar jag att du använder färgbomb. Har du hört om dem? Det är en inpackning med färgpigment i. Dock inte hårfärg i sig. Men det hjälper ditt hår att hålla sig rött förutom att du måste fixa din utväxt, det kan den inte göra.
Färgbomber hittar du bland annat här. Jag har använt både fire red och purple red under min tid som rödtott. Fire red går lite mer åt det kalla hållet, mer eldröd liksom. Purple red är en varmare röd som går lite åt vinrött. Gjorde ett inlägg om färgbomber på min blogg, här kan du läsa om det.
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
#1 Tack för ett väldigt bra svar! Har funderat ett tag nu och bestämt mig för att jag ska testa att bleka det och sen färga i en lite "kallare" röd färg. :) Lite nervöst känns det fortfarande men det ska nog gå bra :)
Ska försöka hitta dessa färgbomber också. Tycker att det går ganska snabbt för min hårfärg att bli tråkig så det kanske är något för mig :)
//Caroline
Ingen orsak!
Om du vill ha lite kallare rödfärg finns Schwarzkopf Live color XXL real red och L'oreal Feria Preference Intense light red. Jag använder Real red men senast använde jag L'oreal då jag hade den hemma, men jag är mer för Schwarzkopf överlag då jag färgade med L'oreal en annan gång (en mörkare röd skulle det bli) men det blev mörkbrun med lite lila istället för röd. Denna gång gick det dock bra men ändå.
Såhär ungefär ser mitt hår ut nu:
LÄNK
LÄNK
Så använder jag färgbomber till det ofc.
Färgbomber finns hos frisörer
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.