Tappar hår?
Jag är orolig att jag tappar mer hår än normalt.
Jag har nästan varje dag tofs eller fläta eller annan uppsättning och jag sover med fläta på nätterna. Sedan när jag tar av mig hårbandet så är det fullt med löst hår på hårbandet. och sedan om jag drar fingrarna genom håret följer även då mycket hårstrån.
Även när jag borstar håret fastnar mycket hårstrån på borsten. Jag borstar håret nästan bara efter att jag duschat håret som jag gör ca var 3e dag.
Det är svårt att säga om jag har tunnare hår eller inte, det kan lika gärna vara inbillning, men jag vill inte bli tunnhårig så nu vänder jag mig hit och hoppas kan få hjälp.
Jag duschar för övrigt med sls och silikonfritt shampo och Balsam.
Hur kan man göra för att tappa mindre hår? är det något särskilt man ska äta mer av?
Eller är det en bra ide att köpa naturläkemedlet silicea (tror jag det heter)?
Iom att man tappar normalt upp till 100 st hårstrån om dagen så tror jag inte du behöver vara orolig. Har du håret uppsatt största delen av tiden så har ju inte hårstråna någon möjlighet att ramla bort själva utan ligger då kvar i flätan tex :)
//Belinda aka Zandrama
Ja du ska då definitivt inte borsta håret när det är blött.
#2 Jag har hört att håret är skörare när det är blött, men mitt hår är riktigt kaotiskt efter jag duschat och måste reda ut det. Det ser inte alls bra ut när jag låter det torka utan att ha borstat det:/
Gå igenom med fingrarna istället :)
Kamma/borsta håret innan du duschar och kamma försiktigt med en bredtandad kam när du har Balsam i håret (om du nu använder det), det brukar hjälpa mig från tovor.
Stressar du mycket? Ja stressade mycket under en period och då tappade ja mer hår än vad jag brukar, nu tappar jag väll också hår men inte lika mycket. Kan ha med kosten att göra också, om du är orolig så rekommenderar jag dig att gå till vårdcentralen, kan va så att det fattas något ämne.
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
tack för tipsen!
Jag stressade mycket och haft det ganska jobbigt med relationer. jag påverkades negativt av stressen, och har väldigt svårt att hantera stress numera, men min nuvarande livsstil är mycket bättre och inte alls stressig, och känner inte av det lika mycket.
Funderar om det har att göra med kosten, men jag försöker äta rätt så allsidigt, men samtidigt vet man inte om man får i sig all den näring som behövs.
Gå till vårdcentralen, de kan hjälpa dig och se vad håravfallet beror på! Hoppas det löser sig för dig. Har håravfallet blivit mindre nu när du inte stressar lika mycket?
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
okej!
Hmm, det har jag inte tänkt på. Jag tänkte inte så mycket på det då, eftersom jag tänkte att det säkert inte var några överdrivna hårmängder. Det är främst nu de senaste veckorna som jag börjat fundera.
Men jag ska vara uppmärksam på det.