Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 2056 ggr
LitenPyssling
0

Längre och tjockare hår

Man kan ju inte få fler hårsäckar utan man föds med ett visst antal, och jag hade jätte tjockt hår förut men inte nu.
Mamma visade alltid stolt upp mitt hår, långt, tjockt, oslitet och det gick inte att "lura" som hon sa. Man kunde inte locka det eller liknande, det återgick till det normala inom 1-3 timmar oavsett vad för produkter man hade eller för "verktyg". Jag kunde göra allt med mitt hår utan att slita det och fick alltid jätte mycket beröm hos frisören.

Nu är det BH bands långt, jag har börjat fått lite mer liv i det så det är glansigare och lent. Men överväger starkt att bara klippa av allt, eller ja i alla fall 10-15cm bara för att. Det är även väldigt tunt men ser tjockt ut så länge jag inte sätter upp det i en hästsvans, vilket jag aldrig gör.
De slitna topparna är så gott som borta och jag klipper av 2-5cm varje gång jag klipper mig och det är ungefär varannan månad.

Vad kan jag göra för att få tillbaka det tjocka och starka håret jag hade tidigare?

Till saken hör att jag är väldigt stressad och mår psykiskt dåligt sedan 10år tillbaka, hårkvalitén förlorade jag för 5år sedan ungefär.
Jag vet att stress och sådant påverkar mycket men jag måste ju kunna hjälpa håret på traven på något sätt?
Det växer väldigt fort så det är inga problem så, men det är det här att få tillbaka tjockleken och livet i det.

* Vad kan jag införskaffa för produkter?
Det blev enormt mycket finare när jag började med Tresemme Advanced Tecnologi (stavning?) Balsam och schampoo, har använt detta i ungeför 2 månader och det har blivit mycket finare. Har testat tidigare fructis, head & shoulders och Wella. Har också i Ricinolja emellanåt och upplever ett livligare hår när jag använde detta regelbundet, nu är det ett tag sedan dock.
Har heller inte ekonomin att köpa hos frisör eller dyrare saker. 
* Jag lägger mig aldrig med vått hår, men har håret utsläppt på nätterna - ska jag fläta det eller liknande när jag sover?

Vad göra?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

LitenPyssling
0

De övriga nämnda produkterna förutom tresemme är produkter som varit standard här hemma och därmed använts, har inte haft något vidare intresse i vad jag använt för produkter tidigare utan det är nu som jag börjat testa mig fram med olika.

Wella och tresemme är de som fungerat bäst men främst tresemme som jag fått betydligt finare hår av.

TatsuOni
0

Det är bäst för håret att sova med det flätat.

En bra inpackning till håret kan vara värt att införskaffa.

Hårbottensmassage och olje/honungsinpackningar är bra för håret.

Det bästa att borsta med är en borste utav vildsvinsborst, då det sliter mycket mindre på håret. Slitage tunnar ur håret.

För övrigt så låter det som att du kan ha brist på någonting. Då kan man äta vitaminer. T ex B-vitamin är bra för håret och sedan finns det även tabletter som ska vara bra för håret.
Kan vara någonting annat du har brist på, som inte har så mycket med håret att göra. Saknar kroppen någonting så prioriteras inte håret. Ät hälsosamt och försök hitta några bra vitaminer.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

LitenPyssling
0

#2 Bör det vara en inbakad fläta eller räcker det med en som man enkelt gör själv, och har du något tips på en bra hårinpackning?

Jag brukade ha ricinolja i håret cirka 40-60min innan jag duschar, efteråt är det hur mjukt och fint som helst så det ska jag börja med igen då jag har haft ett bra uppehåll från det.

Borsta gör jag väldigt sällan och använder då en sådan här.

B vitaminer har jag tidigare ätit och det verkade ingenting mer än att naglarna inte flisade någonting om jag råkat klippa till en vass kant.
Sedan har jag druckit både multivitaminjuice och tagit brustabletter med ABCDE vitaminer och detta under ett x antal månader, äter både mångsidigt och bra samt motionerar en hel del så där vet jag i alla fall att jag inte behöver ändra något.

TatsuOni
0

Det räcker med en vanlig fläta. Själv varierar jag dock för att undvika att håret slits på samma ställe.

Hårinpackningen jag själv använder är Lóreals intense repair. På mig fungerar det bra, men vad som fungerar på dig beror ju på vad du har för hår. Det bästa är att testa dig fram.

Plastborste är den borste som sliter mest på håret. Man ska heller inte borsta blött hår. Om du som jag måste reda ut håret för att det ska torka, så använd försiktigt fingrarna.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

LitenPyssling
0

#4 Ok, tack för ditt svar! =)