Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 8864 ggr
marike
0

Tona blonderat till BRUNT - verkningstid

Hej!

Har gått till frisören och slingat håret ljusare 3 gånger med 8 veckors intervaller. Det är nu väldigt blont, men lite mörkare i topparna. Känner nu att jag det har blivit lite för ljust och jag orkar inte gå till frisören hela tiden för att bleka bort utväxten.

Tänkte därför tona mitt hår med en chokladbrun toning. Det jag undrar är hur länge jag ska låta toningen sitta i? Eftersom jag blekt bort väldigt mycket pigment suger håret åt sig mer och blir ännu mörkare än tänkt (har jag hört). Jag är ganska blek i hyn så det får inte bli för mörkt!

Har inte råd att gå till frisören igen, och inte så ofta som jag behöver om jag fortsätter slinga det ljust.

Hoppas någon kan svara!

/Marike

tankgirl
0

Prova på en slinga eller flera först. Tex: ta fram 3 slingor. Låt första slingan ha toningen 10 min, andra 20 min och tredje 30 min - så vet du!

Jag skulle även köpa en ljusbrun toning så det inte blir för mörkt.

marike
0

Det skulle jag kunna testa, men blir inte resten av färgen "dålig" under tiden? 

Har ljusbruna toningar röda pigment i sig?

tankgirl
0

Jag tror nog du kan låta färgen vara framme upp till ett par - tre timmar, det brukar stå på förpackningen. Borde inte vara något problem det.

Om jag inte har fel så finns det också färdigblandade toningar där man kan ta så mycket man behöver, som en flaska eller burk. Det är hårfärgningsmedel som är känsligt för där sker en starkare kemiskt reaktion, skulle jag tro.

En ljusbrun toning har ju röda pigment i sig om du väljer ett sånt! Glad

marike
0

Okej, då köper jag en ljusbrun toning och testar någon slinga!

Tack så mycket för snabbt svar, tänkte köpa toningen på måndag nämligen :)

mikkan01
0

En toning går ju ur snabbare desto oftare man tvättar håret, om det blir för mörkt är det bara att sätta i en hårinpackning över natten som drar ur lite av färgen=)

~mikkan

marike
0

Hur ska jag lägga på färgen? Ska jag topparna först eftersom dom är lite mörkere?

Håret är såhär:

Utväxten (max en halvcentimter eller mindre) är råttfärgad
På längderna är det ganska ljusblont, topparna och en liten bit upp är lite mörkare.

marike
0

marike
0

Så ser det ut, när jag tonar mig nu vill jag ha en så JÄMN färg som möjligt, inte att det ärr ljust och sedan blir mörkare som det är nu. HUR ska jag göra??

marike
0

PUTT.

Någon som kan ge mig tips?

tankgirl
0

Finns ju ingen garanti om du inte provar först, som sagt. Men jag tänker så här: topparna är inte lika blekta, då går färgen inte lika snabbt in men det övriga håret är å andra sidan ljusare men mer blekt = det jämnar ut sig!

Lycka till nu