upplevelser, frisörbesök & eget vatten
Går inte att göra det här kortfattat.
Bakgrund: frisörfärgat hår sen egenfärgat (toning, rött, kopparrött) 4-5 gånger.
För ett år sen gjorde den förra fisören slingor i mitt hår.
Har egen brunn vilket är alla friörers fasa.
Har mellantjockt hår och tjocka hårstrån.
Har håret lite nedanför axlarna och det har innan vart väldigt torrt.
Shampoo och Balsam som används har kommit från salonger + lush.
Mål: behålla längd så mycket som möjligt, få i slingor och få bort det torra/slitna - och självklart få håret att må bra.
- fick under tiden reda på att jag hade ett hål med kort hår i bak som vi skulle fylla.
Första frisörbesöket klipptes toppar och sen påbörjades en procedur med avfärgning av håret från örontopp till lite under hakan (topparna var för slitna). En ordentlig balsamkur på hela håret. Sedan en färgning ovanpå toppar och det blekta. Och en toning i utväxten.
Resultatet blev ojämnt färgat och fick en ny tid om 3 veckor för att fixa till det + laga ett "hål" + ha i slingorna.
Köpte en inpackning för 200:- som jag skulle använda under de 3 veckorna. (som gjorde håret eeeextremt fett) Matrix Biolage Intensive Masque
Idag andra besöket.
Efter 3 v: Håret hade blivit som en fet matta som inte ens gick att dra igenom hårborsten. Det torra fanns inte kvar, och man blev oljig om händerna om man tog i håret.
Håret hade börjat fjälla upp sig och det har blivit en kemisk reaktion på håret som slitit det något extremt.
Jag fick välja på 'friskt hår' eller 'snyggt hår i två veckor' - Jag valde att försöka förbättra det skadade, inte lägga pengar på något som ger tillbaka den här hemska kakan efter 2 veckor till.
Det användes ett schampoo med mycket protein som öppnar och rensar ur håret och därefter ett Balsam med mycket protein som skulle stänga hårstråna.
Sen i och med det superslitna håret (pga avfärgningen första besöket) kunde vi inte ha i slingor.
Toppana är "bra" och 10-15cm från utväxten är bra. Men det där imellan är - och kommer nog bil en kaka.
Resultatet: idag blev mycket ljusare i och med schampooneringen, fick en ljus slinga i luggen, lättare att dra egenom hårborsten. Ojämnt färgat. + en test vaxslinga för att se om håret orkar med extentions för att täcka hålet.
Självklart känns det skönt - som alltid direkt efter frisören.
+ att jag fick en ny tid om 3 veckor igen för att se hur håret mår + att sätta i extentions om det verkar fungera.
Dessutom köptes det schampoot som hon använde under dagens kur 200:- (5 doseringar) Matrix Biolage cera-repair.
Besöken har hittills gått på 1400:- och jag är ännu inte nöjd. Vet inte om jag har riktigt råd med en gång till eller vad jag ska göra.
Kommentarer om vad som blivit fel är mitt vatten och kunde jag duscha någon annanstans var det bra, annars skölja med kallt vatten och använda deras produkterna 1 gång i veckan.
Någon som har några tips eller spontana kommentarer, om någon ens orkar läsa?
Det första jag reagerar på är Matrix Biolage Intensive Masque som du köpte från frisören. Jag tycker inte att du ska fortsätta använda den, det låter som att den är allderles för vårdande för ditt hår eftersom det blir fett snabbt. Jag skulle ta något lättare Balsam, förslagsvis också med naturliga ingredientser, eftersom ditt hår verkar ha fått nog av kemikalier.
Jag skulle rekomendera något Balsam av faith in nature. Jag skulle även testa att skölja håret med äppelcidervinäger eftersom det sluter hårstrået så gott det går. En sköljning med äppelcidervinäger går till så att du tar valfri mängd äppelcidervinäger(själv använder jag 1-2 delar till 8-9 delar vatten) och blandar ut det med vatten.
Hoppas ditt hår kan lugna ned sig med lite snällare behandling.

Tack för ditt svar Chamy!
Nej jag har återgått till ett Balsam jag köpt från Lush som jag varvar med att ibland haft balsamet jag köpte därifrån (2ggr hittills). Då har jag skölt ut med regnvatten och sen haft i mitt lushbalsam efteråt!
Jag har använt det märket förut, men tyckte att håret kändes extra torrt av det och blev ingen "det här vill jag köpa igen"-känsla utav det märket.. Men som sagt var det torrt innan.. Någon du kan rekomendera?
Ska absolut testa på äppelcidervinäger! Aldrig hört tipset innan men ska testa hur det känns.
Nu, snart 4 veckor efter 2a besöket, så känns håret torrt och sprött igen. och färgen är typ helt urtvättat.. Men har inte gått tillbaka igen, har inte råd med det förens isåfall efter semestern.
Vilken av de olika serierna av faith in nature använde du?