Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 3205 ggr
noraa
2012-06-09 11:38
0

tips ?

hur ska jag ta hand om mitt slitna hår? det är jätte slitet jag plattar 2 ggr per dag har gjort det i 2 år och ja …sjukt slitet är mitt hår..

men jag vill inte klippa det , så hur ska jag göra för att få det att bli friskare jag ska sluta platta nu under hela sommarlovet men hur ska jag ta hand om det?

[Ellahpella]
2012-06-09 17:56
2

Det finns produkter på ica. Hårinpackningar och sprayer för torrt och frissit hår.  det gör succé ;)

jeessiikaa
2012-06-10 16:33
1

Det enda du kan göra för att få bort det slitna är att klippa. Visst, du kan få håret att se friskare ut genom att använda produkter men det kommer inte bli friskare för det. Om du absolut inte vill klippa så tycker jag att du ska använda oljor, hårinpackningar och göra allt för att minska på slitaget (t.ex. Inte borsta håret när det är blött och inte använda hårsnoddar med metallkanter) Hoppas att det går bra för dig med ditt hår! :)

jeessiikaa
2012-06-10 16:34
0

Det enda du kan göra för att få bort det slitna är att klippa. Visst, du kan få håret att se friskare ut genom att använda produkter men det kommer inte bli friskare för det. Om du absolut inte vill klippa så tycker jag att du ska använda oljor, hårinpackningar och göra allt för att minska på slitaget (t.ex. Inte borsta håret när det är blött och inte använda hårsnoddar med metallkanter) Hoppas att det går bra för dig med ditt hår! :)

PiganX
2012-06-11 13:42
0

Föna helst inte håret heller, det sliter mer på håret än om du plattar det.

Eldlilja
2012-06-12 16:30
0

#4: Jag har hört precis tvärt om. Det som sliter är ju värmen, och en plattång är ju varmare än en hårfön (lite beroende på vilken värme man använder om det finns steg). Det är i alla fall vad jag har hört, men jag kan ha fel. Så jag undrar lite vad du har för fakta bakom det påståendet :)..?

PiganX
2012-06-12 16:52
1

#5 Håret är ju känsligare när det är blött, och det tar längre tid att föna håret än att platta det.

[wizardwheezess]
2012-06-12 20:17
2

Om du börjar platta i höst igen, använd Syoss Heat Protect Spray. Spruta bara ganska mycket i håret innan du plattar, men inte så det blir blött. Tänk på det varje gång du använder fön, Locktång eller plattång. Hjälper mer än vad man tror. :)

noraa
2012-06-12 21:51
0

#7 jo jag hade planera att börja platta i höst igen :\ ska klippa mitt hår imorgon är otroligt rädd..men nu måste jag för jag förstörde mitt hår igår för jag klippte det själv och det blev ojämnt och klippte mkt så fult men aja :) vart kan man köpa det?

Nilla_93
2012-06-13 23:45
0

Värme sprej används för att inte skafa hår när man plattar eller lockar hår väldigt viktit att använda om man plattar ofta

badbrain
2012-06-14 20:58
0

Du kan ju alltid börja köra på lockigt hår i sommar. Fläta massa flätor i håret och ha det i över natten, blir jättefint!

[Rhodugune]
2012-06-16 13:44
1

Jag har en del funderingar runt hårskötsel och det kanske inte stämmer på hur du vill sköta ditt hår, men kanske du finner det intressant ändå och några saker som du vill testa. :)

Det är en hel vetenskap att ta hand om sitt hår och hur man stylar det.
Det finns så många olika synsätt på hur hår ska skötas och det är inte lätt att hitta vad som är rätt för en själv, den stil man har och vad man tycker är snyggt och vad ens hår mår bäst av.

Nu vet jag inte varför du tycker att ditt hår behöver plattas, men det känns som många som gör det, också kämpar emot sitt hårs natur och de som istället hittat ett skötsel- och stylingsätt som passar hårets naturliga struktur, med hänsyn till längs, självfall, lockar, hårets och hårstrårnas tjocklek, får ett friskt och fint hår som de verkligen trivs med och dessutom tycker är roligt att sköta och styla. :)

Du skriver att du tänker lägga av plattången i sommar, jag skulle vilja föreslå att du går lite längre än så.
Ta chansen att testa vad ditt hår trivs med! :D

Hur sköter du det nu?
Hur ofta och med vad tvättar du håret?
Vad har du för borstar, kammar och stylingprodukter?
Färgar7tonar du och/eller bleker du det?
Hur långt vill du ha det och i vilken frisyr vill du ha det?

Hår växer olika fort, runt en 15cm om året och har man en frisyr som inte kräver hår nedanför axlarna, så hinner slitaget som uppstått under året toppas bort,

Så vill man ha längre, så måste man sköta det försiktigare om man vill hålla det friskt, det går inte att man i samma utsträckning använder värme eller bleker och färgar det.

Var snäll emot ditt hår, se hur ofta du egentligen behöver tvätta det. 
Det har tex funkat för mig att länga tiden mellan tvätt till en gång i veckan, utan att det känns smutsigt eller fett.

Ett bra tips är att inte upp det på huvudet och gnugga runt under tvätt, börja med att massera skalpen och dra sedan ut löddret i längderna, håret är som skörast när det är blött.

All hetta skadar håret, finns inget medel som helt skyddar håret.
Så låt det självtorka och red inte heller ut det blött och tänk på att naturhårsborstar är mycket skonsammare än kammar och borstar i plast och red ut det förskitigt.

Jag har både en sån och en Tangle Teezer som är helt suverän!
http://www.tangleteezer.com/products_site.php?product=blue

Jag har lite självfall och tvättar håret med balsam-metoden, jag vet inte om du har hört talas om den?
Att tvätta håret med Balsam istället för schampoo är dels mycket snällare emot håret och dels tar det fram självfallet.

Skulle du vilja veta mer, fråga så svarar jag så gott jag kan. :)

Lockigt hår kan vara så fint! Särskillt om det sköts och stylas på ett sätt som passar det, men det kräver oftast mer än rakt hår tyvärr.

lockig.se är en superbra sida där du kan lära dig mer om bla Balsammetoden och de har ett jättetrevligt forum där du kan ställa frågor och få bra svar oavsätt hårtyp. :)

Som sagt kanske mina tips och hur jag gör kanske inte är något för dig, det beror på vad du tycker är bra och hur mycket tid du vill lägga ned på ditt hår.

Mitt hår är en hel hobby för mig. hehe
För en 7 år sen började jag toppa det själv, slutade färga det och sen dess har det växt sig riktigt långt och friskt och nådde mitt delmål nu precis, som var hår nedanför rumpan, och längre ska det bli! :D

Man behöver inte göra hela balunsen som jag, men att skaffa en bra borste, låta det självtorka när det finns tid, sådana saker är bättre än inget alls. :)

Lycka till!

Kram, Maya

BeccaTilda
2012-06-24 15:50
0

Satsa på produkter från seriösa frisörsalonger, inte från Ica tillexempel. Produkterna från ICA innehåller oftast siliconer och Sulfater, och sånt ska man undvika! Salongsprodukter är dyrare, men så mycket bättre i längden, samt innehåller de inte lika mycket vatten som ICA produkter gör och är därför drygare :)

mikkan01
2012-06-24 22:44
1

Har testat ett x-antal hårinpackningar under de senaste åren….men inget har fått mitt hår så mjukt och fint som "naked hair rescue" för skadat hår…finns på apoteket.

Superbra produkt. =)
Skrota allt som har med loreal, elvital, nivea och vad allt nu heter ;-)
"Naked hair rescue" är värd sina 130kr…*tipstipstips*

~mikkan