Hår iFokus

Hår

Etikett: hårvård
Läst 3289 ggr
[Evangeline90]
0

Blir långt hår mer slitet än kort?

Jag vet att jag har ställt samma fråga här förut, men jag hittar inte mitt inlägg på historiken/ eller "mina inlägg". så därför frågar jag igen eftersom jag inte kommer ihåg hur det nu va.

Alltså: Blir långt hår fortare/mer slitet än kort hår, och i så fall varför?

eller är det ingen skillnad. (förutom att alla har olika hårtyp/hårkvalitet)

Jag har tjockt hår och jag färgar det i princip aldrig, använder inte platt eller Locktång, fönar inte håret utan låter det självtorka. Är jag en bra kandidat för långt hår.

Just nu har jag mellan, axellångt hår, men jag kan inte bestämma mig om jag vill spara ut eller om jag vill klippa av det en bit och forts. ha axellångt. :/ Daily Dilemma. =/

well well… hoppas på svar. ^^

mikkan01
0

Det tror jag inte…men om man har kort hår klipper man ju av det slitna rätt ofta. Beror nog på hur ofta du tänkt klippa det slitna, vissa klipper ju alldeles för mycket så det aldrig blir långtGlad

~mikkan

[Rhodugune]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänker så här, att ju äldra hårstråna blir, desto mer slitage hinner de utsättas för, 
Så vill man har längre hår, ned på ryggen och så, så går det inte i längden att sköta det på samma sätt som kan funka med kortare frisyrer, at man använder värme färgar och bleker det ofta osv.

Jag har riktigt långt hår, det jag gör för att skydda det, så att det kan växa ännu längre och fortfarande vara friskt och fint är:

Tvätt en gång i veckan m Balsam, håret är som sköras när det är blött, så därför borstar jag det inte heller innan det torkat och gnuggar de inte uppe på huvudet under tvätt eller torkning, använder lakan att torka det med och inte frotté och låret det självtorka.

Jag bytte min hårda plastborste emot en av naturhår och en så kallad Tangle Teezer för ett år sen, det blir stor skillnad, jag ser också till att reda ut håret försiktigt, så att inga hårstrån slits av i onödan.

Jag har håret oftas uppsatt under dagen, i olika knutar och flätor,för att skydda det emot slitage och använder oftast hårpinnar och när jag använder snodd så är den utan metall som skaver och har håret aldrig uppsatt i hästsvans,

På natten sover jag med det i fläta, så det inte kan tova sig i onödan.

Det är ett annat sätt att förålla sig till sitt hår än om man har kortare frisyrer, men trots att det är många steg behöver jag inte lägga många minuter morgon och kväll för att borsta och sätta upp det och jag tycker verkligen inte att mitt hår är svårskött eller tar myckett tid att ta hand om.

Jag blev tipsad här om en engelsk sida för folk som har eller vill ha långt eller bara vill ha tips på hur man är snällast emot sitt hår, sidan heter longhaircommunity.com och de är så trevliga och häjlpsamma där och svarar på alla möjliga frågor utan att man behöver känna sig dum. :D

Kram och lycka till med ditt hår ovsätt vad du bestämmer för att göra med det. :)

[WickedAlly]
0

Får väl inleda med att detta absolut inte är något tips utan bara berättande; Jag är ganska dålig på att ta hand om mitt hår egentligen, pga av att jag inte har något större intresse för det. Jag gnuggar mitt blöta hår med frotté för att torka det, jag borstar när det är blött. Använder schampoo och ibland Balsam tre-fyra ggr i veckan. Är alltså inte så bra på att ta hand om mitt hår. Klipper mig någon gång i året, ibland mer sällan.

Dock använder jag aldrig fön, plattång eller stylingprodukter. Har det för det mesta uppsatt, tror jag har någon dm kortare än Rhodugune här ovan :)

Det jag vill fram till är att man kan ha fint, långt hår även om man inte är bäst på att sköta det. Jag får ofta komplimanger för mitt hår för att det är så blankt och tjockt. Så jag tror att de flesta, de som färgat sönder undantaget eller använder väldigt mycket stylinggrejer, kan ha långt hår som dessutom är fint :)

[Rhodugune]
0

#3 Jag håller med, man behöver inte bli helylle med allt. :D
Det var inte förens för nåt år sen jag började anstränga mig extra mycket, så det är mycket bättre att man väljer de sakerna som passar en, man ska ha kul med sitt hår tycker jag och det är bättre att man gör vissa sker för att vara snäll emot håret än inget alls.

[WickedAlly]
0

#4 Det syns verkligen att du tar väl hand om ditt hår tycker jag, det ser friskt ut ända ut i topparna och det är ganska sällan man ser hår som gör det. Det är jättevackert :)

Ja, känner också lite så. Dessutom tror jag att man tröttnar fort om man är för petnoga om man inte har intresset, slutar bara med att man återgår till att vara hemskt mot håret istället för att åtminstone försöka halvhjärtat :P