Hår iFokus

Hår

Etiketter: dreadslöshårperuker
Läst 14096 ggr
Mimmi
0

Ta bort naturliga dreads

Jag har nu haft naturliga dreads (alltså helt vax- och virkfria) i ungefär fyra år. Känner att det är dags för mig att få "vanligt" hår igen. Men jag funderar lite på vilket sätt som skadar håret minst. Det känns som att det kommer att slita väldigt mycket att bara kamma ut dem. Finns det något superbalsam eller liknande man kan använda, som helt enkelt reder ut allt? Att det kan ta ett tag är inget problem för mig, bara de försvinner så småningom.

HolyFuck
0

Jag tyckte att det skadades förvånansvärt lite när man kammade ut dreads. Men jag skulle säga att det bara är att kamma, klippa av en bit av håret sedan (längderna kommer nog vara ganska risiga), och sedan köra stenhårt på vårdande grejer som hårinpackningar och så.

Mimmi
0

Jag har redan rett ut topparna, och de är som tur är inte risiga. Jaghar ju inte tuperat mitt hår när jag skaffade dreads, så det torde må rätt bra.

Hur som så lär jag inte kamma och klippa. Speciellt eftersom jag funderar på att permanenta håret sedan, och då bör man absolut inte ha slitet hår. Att slita ut dem med kam lär slita en del, och hårinpackningar och sådant får ju bara håret att se mindre slitet ut - skadorna går inte att reparera när de väl är där.

[Kajsa91]
0

Otroligt dum fråga kanske.. Men när man skaffat dreads, vad händer med "utväksten" ? De håret som växer ut liksom.. ^^

Har inget tips tyvärr.

Fawo
1

#3 Håret "lär sig" och tovar sig i horbottnen och "följer mönstret" xD Ibland får man hjälpa de på traven :P

Kan vara olika…. ingen dreadsexpert. Men mitt hår dreadar sig själv vid utväxt

// Fawo (;

[Kajsa91]
0

#4 oj, fint jag stavade utväxt xD Ibland borde man inte sitta vid datorn när man är trött..

Oj, skämtar du? Fan vad coolt! Trodde man fick fixa de själv eller något.
Otroligt snyggt är det iallfall helt klart :)

Mimmi
0

#3 Det tovar ihop sig precis som resten. Det enda jag gör med mitt hår för att det ska hålla sig dreadat är att inte borsta och tvätta med ett speciellt dreadsschampo som inte reder ut håret. Då blir det dreads av sig självt, och samma sak gäller alltså hårbotten.

Chamy
0

#2 Hårinpackningar får inte bara håret att se mindre skadat ut. Det hjälper till att förhindra skadan att uppkomma eftersom håret återfuktas och därmed inte tovar ihop sig så mycket(när man reder ut tovor skadas oftast håret ganska rejält). Så jag skulle verkligen rekommendera dig att använda någon form av inpackning eller vårdande Balsam om du lyckas reda ut ditt hår.

Jag tror för övrigt inte att det är omöjligt för dig att reda ut håret, bara du tar dig tid och börjar nedifrån för att sedan jobba dig uppåt, det skulle säkert också hjälpa om du hade lite Balsam eller liknande i håret eftersom det ger håret lite bättre "glid".

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Mimmi
0

#7 Det jag menar är att hårinpackningar kan ju inte reparera redan skadat hår, de kan såklart förebygga och förhindra skador, det skrev jag inte. Glad

Mkie
1

hörde av min stora syrra att man kan balsamera dreadsen ett tag innan utkammningen, då skulle dom bli lite lösare och enklare att få ut:p