Hjälp -Svart till askblond imorgon?
Behöver hjälp nu, då mitt hår ska färgas imorgon.
Har ingen frisör i närheten, så jag ska göra det själv med hjälp av en kompis som är väldigt erfaren när det gäller färgning osv, men tänkte även söka lite råd härifrån.
Färgade mitt hår svart för några månader sedan (nu är färgen riktigt mörkbrunt med inslag av rött), har nu fått utväxt som är i min riktiga färg, dvs mellanblond. Tänkte då försöka färga ganska likt min vanliga hårfärg nu, för att slippa hemsk utväxt.
Jag har aldrig slitit på mitt hår drasiskt, har aldrig blekt tidigare, endast gjort en färgning på mitt hår, sen toningar. Så jag antar att mitt hår är ganska starkt, om man jämför med hår som ständigt färgas/bleks.
Som sagt, imorgon tänkte jag köpa lite blekningar, och sen lägga i en typ av askblond toning.
**Hur många blekningar tror ni jag behöver göra, och kan jag göra dem allihopa på samma dag?
Bör mitt hår klara av detta?
Kan jag lägga i en toning sen direkt, eller är det bäst att lägga i en färg?
**Mitt hår är tjockt och långt, så jag behöver 2 paket av varje omgång för att det ska räcka till hela håret, och nu vill jag veta hur många blekningar jag kan behöva göra, för att se om ekonomin räcker till detta innan jag påbörjar.
Har nu läst runt lite om askblont, kan det bli grönt om man lägger i det efter blekning?!
Hur ska man annars göra?
Vilken toningsfärg kan jag välja istället, för ungefär samma resultat som jag är ute efter?
Men om du vill ha som din utväxt varför gör du inte en avfärgning? ^^
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
#2 Jo, tänkte göra det först, men blir det inte missfärgat under där själva färgen har varit? För isf måste jag ju ändå färga (tona) om där.
Eller ja, missfärgat och missfärgat.. Någon skillnad borde det väl bli jämfört med den totalt orörda utväxten? :P
Sen bör man kanske köra mer än en omgång avfärgning, och den kostar 150 kr styck :/
Eller funkar det med en omgång, så det bara är att köra i med det?
För isf blir det ju betydligt billigare :)
Har läst igenom lite trådar om avfärgning, och tror jag satsar på blekning direkt ändå, eftersom att blekning är effektivare än avfärgning då man ska byta nyans totalt. Skulle jag ha gått till brunt bara, så hade jag nog valt avfärgning :)
http://har.ifokus.se/discussions/4d714a67b9cb46224405e7b7-avfargning-och-blekning
http://har.ifokus.se/discussions/4d714605b9cb46223305af16-blekning-vs-avfargning
http://har.ifokus.se/discussions/4d714a67b9cb46224405e7b7-avfargning-och-blekning
Har inte provat avfärning själv men de sliter mindre vad jag hört, ska prova colour b4 har jag tänkt, den ska nämnligen inte slita något alls :)
Hur många lager färg har du?
Om du nu väljer att bleka, var försiktig och blek i omgångar :)
#5 Jo, fast om jag skulle kört med avfärgning, hade det krävts flera omgångar än vad det skulle ha blivit med blekning, så då kanske det slitits lika mycket ändå för det resultat jag vill ha.
Jag har bara 1 lager färg, och det är det svarta (brunröda) som nu är i :)
Hur många gånger kan man bleka håret på en gång?
Det är jättesvårt att svara på, framför allt svart färg är väldigt lurig. Det beror på hur hårt färgen sitter, ibland tar inte en blekning nånting alls och ibland kan man lyckas få det ganska ljust av bara en blekning, så det går inte att räkna ut i förväg.
Det är lite samma sak med vad håret tål, det går inte att vara säker innan. Men jag skulle absolut inte bleka med än två omgångar samma dag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#7 Två omgångar blev det idag, är riktigt nöjd med hur mycket blekare jag fick av endast dom gångerna.
Min vän åker hem till sig nu, och kommer hit igen om några veckor, så då fortsätter vi! 
Tack för alla svaren här!
#5 Vart hittade du Colour b4? . Jag har också läst att den ska vara riktigt bra, och jag måste avfärga mitt hår nu 
#9 den finns på åhlens! :) har dock inte testat den än men hört här på forumet att den ska va bra!
Jaa jag har också hört det här och ska försöka testa det nu till helgen :D
Hej, jag har rött hår och colour b4 gjorde i princip ingen skillnad på mitt hår alls. Det kändes inte som om det slet på håret, men under processen förlorade jag en del hår och det kändes som gummi, eller plast. Bara man drog lite följde hår med. Det kanske är olika eftersom rött är såpass svårt att få ur, men för mig funkade det inte.