Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 9298 ggr
elinkw
0

frissigt hår,HJÄLP!

Jag har kort svart frissigt hår och ingenting tycks hjälpa,
ja har provat att använda anti-friss shampoo & Balsam (funkar inte), värmeskydd som tämjer frissigheten, köpte något svindyrt som kostade typ 200 spänn för en asliten flaska (funkade inte heller.)

Ja har egentligen väldigt lockigt hår men ja trivs verkligen inte i det,
så jag plattar det ibland (annars har ja uppsatt)
men så fort ja kommer utanför dörren så böjer det sig åt alla håll sen ser det förj*vligt ut. Det vägrar alltså hålla sig rakt, innan puberteten hade jag spikrakt hår.

Vad ska jag göra?

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Chamy
0

Eftersom du har lockigt hår så kommer det aldrig hålla sig rakt i fuktigt väder. Fukt och vätska gör att alla hårtyper går tillbaka till sin ursprungstyp. Det spelar alltså ingen roll vilka produkter du har i, du kommer alltid att ha lockigt hår i grunden.

När man borstar lockigt hår så blir det frissigt. De flesta som har lockigt hår reder ALDRIG ut det när det är torrt, utan endast i duschen, eftersom de annars får så mycket friss.

Man kan med andra ord inte behandla lockigt hår som att det vore rakt. Sök på google på lockigt hår, eller curly hair, så kommer du få upp en hel del forum helt ägnade åt att ta hand om lockigt hår. Lockig.se är ett exempel.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

jeessiikaa
4

Pröva Balsammetoden! det hittar du också på lockig.se :)

Rosaranarosenstrale
0

Har det precis som du. Jag har slutat platta och jävlas med det. antingen har jag det lockigt och vill jag annars ha det någorlunda rakt och typ så lite frizz som det går så låter jag det självtorka en del. Sedan kammar jag det när det är fuktigt och drar i lite Olja i det, typ arganolja eller jojobaolja. Så det blir lixom lite nertyngt, Mest i topparna och sedan tunt där det frizzar som mest. Asnvänd lite annars kommer du gå omkring och se nydushad ut hela dagen ;) Sedan flätar jag det lite, några flätor kanske tre två på vardera sida av ansiktet och en bak. Löst flätat. Har det i inte så länge mest för att det inte ska locka upp sig sedan tar jag ut fläterna fortfarande medans håret är smått fuktigt och sedan drar jag fingrarna igenom och drar i det lite som jag plattar det med mina händer.

Kanske låter knepigt. Men så gör jag ibland.

elinkw
0

#2 Har börjat med balsammedtoden och ja måste få säga att de är det bästa som har hänt mitt hår!
Försöker att inte platta håret nu när ja håller på med detta. Men de dagar ja gör det så ser håret bra ut,de håller sig skapligt rakt hela dagen. Rekommenderar det verkligen till alla som känner som jag.

#3 Tack för tipset! har funderat länge på att testa de där med oljan. Funkar det med vilken Olja som helst? :)

Tettis84
0

Jag kan oxå rekommendera jojobaoljan, jag brukar blanda oljan med Balsam. sen efter tvätt så lägger jag in Olja i topparna,

hoppas det blir bra..

www.theresekostresa.blogg.se

IzaEleonora
0

Vad gällande att det lockar sig så skulle jag rekomendera Goldwells nya produkt Satin Guard!

Hade en kollega på jobbet som har prakiskt taget pudellockar och en dag när vi nyss fått in produkten så hade hon spikrakt hår, kände knappt igen hon! Då hade hon sprayat Satin Guard som avslut efter plattningen och det höll sig spikrakt i flera dagar tills hon tvättade håret igen :O:O

Satin Guard är typ som en impregnering för håret och håller fukten ute och den tar bort en del av frissigheten :) Kan vara värt att testa för den funkade verkligen för henne :D

elinkw
0

#6 Åh låter underbart! Ska verkligen testa, vet du vart det finns att köpa? :D

IzaEleonora
0

De flesta salonger som säljer märket goldwell skulle jag gissa på ^^ men borde finnas på frisorbutiken.info också :)

[wizardwheezess]
2

Jag hade exakt samma problem, lösningen var enkel. Situationen just nu: Jag klipper mig var tredje månad hos frisör. Jag duschar rätt ofta (för att jag tränar och då blir jag svettig i hårbotten), då jag kör Balsammetoden. Efter det flätar jag håret (brukar ofta fråga mamma eller syster) i tre flätor som jag sover i, det översta i en och sen det understa i två. Det är super, då rufsar sig inte håret mot kudden och topparna får inte den torra och frissiga looken. Jag ska också meddela att jag är halvafrikan vilket gör att mitt hår har väldigt oregelbundna lockar. När jag vaknar tar jag ut flätorna (har man tur lägger sig håret i snygga vågor så man slipper platta, annars plattar jag) , borstar igenom håret med en gles kam och sen kommer vi till mirakelkuren. Silikondroppar! Den jag köper kommer från Klippoteket, (rekommenderad frisörsalong)och jag tar bara 2 droppar i händerna (eftersom mitt hår är så tunt) och drar sedan fingrarna genom håret. Klart! Håret blir lent och lagom glansigt. Men var försiktig, de första dagarna tog jag 4-5 droppar, mitt hår såg alldeles fett ut då, haha.

Angående svängarna i håret så fort du går utanför dörren, jag känner verkligen igen mig, det enklaste är väl att dra på sig en mössa..

Det här har blivit en rutin för mig nu, funkar utmärkt och jag tycker verkligen du borde testa eftersom din beskrivning på ditt hår stämde så bra in på mitt. Lycka till! :)

Hanna
3

"Jag fick en fråga angående om silikondroppar är bra för håret och mitt svar är absolut nej. Silikon lägger sig som ett lager tunnt plast runt hårstrået. Håret ser kanske fint ut för dagen men när du väl tvättat ur det är häret torrare än innan."

Vet dock inte om silikondroppar och silkesdroppar är samma sak? Jag använder silkesdroppar ibland. Tar man mer än två droppar blir det fett som in i berget Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[wizardwheezess]
0

Det där med torrare hår efteråt har jag inte märkt av.