lila hår
Jag vill färga mitt hår lila!
Just nu har jag i en knallröd toning som siter ganska bra. Hade tänkt tvätta ur färgen, jag antar att det kommer bli väldigt ljust orange blont. Kanske kan testa med lite silverscampoo också om de behövvs.
Men jag tänkte fråga om det finns någon med erfarenhet när de gäller lila hår? Hur ljust måste håret vara innan man sätter på den lila färgen?
Vill verkligen inte att det ska gå fel
#1 Lite OT, men vilken röd toning kör du på?
Special effects - candy apple red
Första gången jag använda lila färg, det var en jätte lila färg jag hade valt. Mitt hår var då ljusblondt och när jag hade färgat det lila syntes de ljusblonda igen så de fick en lite gråaktig ton, inte så vackert precis :P
Vilken sorts lila vill du ha? Väljer du en som har mycket blå toner så blir det oftast bra även om du är röd under. Gjorde själv den övergången som tonåring några gånger och det blev nästan bättre än när man bara var ljus innan.
Förutsatt att du inte har utväxt, i så fall kan du bara fixa utväxten och vänta något dygn innan du kör över med lila.
Detta förutsatt att du inte vill ha ljuslila. :P
Ge mer än du förväntar dig att få.
Asså i somras valde jag att färga håret i färgen svart-lila-brun hette den och resultatet vart jättebra :D
Tänkte ta ''manic panic ultra violet''. Den är med blåa toner i, och jag uppfattade av dig wolfgrin att det är större chans att få bättre resultat då?
Denna lilan (såg dock på vissa andra resultat att några hade fått mer blått hår, någon som vet hur man förekommer det?
l
l
v
Ja det beror på vilken lila man vill ha, vill du ha riktigt grällt så ljusa upp det med mood uktra blonde innan du - de flesta som använder Manic Panic svär vid det.
Själv föredrar jag de mörkare tonerna efter jag varit röd så har inte testat just den tonen när jag varit annat än ljus innan men funkar det för alla andra så.. Du får räkna med slitage om du ljusar upp dock.
Röda pigment försvinner ur håret fortare (konstigt nog då den också håller sig kvar läängre) så visst det kan uppfattas som lite blågrå när de första nyanserna går ur.
Det är därför jag kan tycka att det blir lite bättre om man har lite rött i innan, men det är en smaksak.
På vissa hårtyper fäster inte den nya färgen om man är röd innan så där får man testa sig fram lite innan vilken typ man själv är.
Testa att göra en slinga i underhåret så ser du hur det funkar för dig.
Och med det märket brukar fårgen hålla bättre om du struntar i den angivna verkningstiden och låter den sitta dubbla tiden.
Ge mer än du förväntar dig att få.