Slitet hår - bästa tipset?
För ett år sedan var jag så himla nöjd med mitt hår, det var välskött, växte bra och mitt självfall var underbart då jag kunde gå upp ur sängen på morgonen och känna mig helt - ptja, i ordning!
Jag var då ljusblond, med en gnutta ask/mörblonda toner i - men under sommaren blektes det och jag bestämde mig för att försöka mig på lite mer platina blont. Jag har nu haft det sedan dess och har väl haft lite tvister med det lite då och då - håret slits lätt men jag har varit snabb med att gå till frisören eller klippa bort de slitna topparna själv.
Jag har försökt hålla mig till att bara bleka utväxten, men i helgen bestämde jag mig för att ta en varmblond toning i för att få det till den färgen jag hade för ett år sedan - toningen tog jag mest för att det var ett experiment och jag ville testa hur det kunde se ut.
STORT MISSTAG. Håret blev grått, silvergrått och jag misstänker väldigt starkt att någon varit "lustig" och bytt färg bland förpackningarna. Om det inte var ett klantigt misstag av märket själv.
Jag fick panik och slängde därför i en blondering som jag hade liggandes i väntan på nästa utväxtbehandling. Ännu ett STORT MISSTAG - det översta "lagret" av håret är så hemskt slitet och det finns ingen chans att jag kan klippa bort det.
Nu sover jag med inpackning/olivolja i håret nästan varje natt och gör mitt bästa för att hålla mig borta från allt som kan slita det. Jag har tidigare bara plattat det vid speciella tillfällen och torkar det med fön väldigt sällan. Sköter håret väldigt bra enligt migsjälv!
Vill nu ha tips och råd om produkter som kan skynda på processen?
Vet att håret inte kan bli i samma skicka som det var innan, men jag vet sedan tidigare att med lite vila och väntan så kan kvalitéten åtminstone förbättras!
Såg en annons om Macadamia Natural Oil för ett tag sedan, är detta något att prova på?
Tråkigt, mycket tråkigt! Och jag blir väldigt upprörd om det är som du misstänker att det hade bytts ut innehåll i förpackningen.
Jag har inte så mycket att tillägga. Du gör helt rätt som låter håret vila, tar hand om det med Olja och så vidare. Skadan kan inte bli ogjord, men du kan definitivt göra det bästa av situationen.
Testa macadamian oil du, men se till att det är ren Olja, och inte utblandat med Silikoner, i ditt tillstånd skulle det förmodligen bara förvärra.
Vad jag vet så är Macadamian Oil ren naturolja och jag har sett väldigt mycket reklam om det i de hårtidningar jag läst det sista året - MEN, jag vet ingen som använt det och skulle vilja få lite feedback om det här märket innan jag lägger hundralappar på produkten.
Men det är som sagt bara för mig att börja om från början, tråkigt men sant. Den "grå" tonen börjar åtminstone lugna sig lite och jag hoppas det beror på alla inpackningar och oljor jag sovit med i veckan. Tyvärr är ju det slitna kvar, men jag får ta det lilla tålamod jag har och göra det bästa jag kan av hela situationen!
Jag använder Rejuvenating Shampoo och Deep Repair Mask.
Shampoot luktar underbart och det känns underbart att tvätta håret med det :D Det löddrar precis lagom så man får ner det i hårbotten ordentligt.
Jag älskar masken! Även den luktar jättegott och mitt hår blir jättemjukt efteråt. Den är väldigt dryg så man måste knappt använda något av den. Det lilla självfall som jag har håller på något sätt ihop bättre och håret blir jättemjukt och glansigt.
Om du är osäker så finns det mindre flaskor som du kan prova på. Jag köpte mina på eleven.se, det är den billigaste sidan jag har hittat. Jag tycker verkligen att du ska köpa den. :)
Tack för tipset! Tror jag sett något om produkten via eleven, men läste inte vidare. Så får fördjupa mig lite nu genast! :)

känne rigen mig! hade gula skiftningar i håret ett tag medans jag var blond, mamma gav mig tipset att färga askblont det blev då grönt och va tvungen åh bleka för femte gången under en- två månaders tid. Mitt hår var mer eller mindre hel förstört!
Fick klippa bort allt men det har nu växt ut oh säger bara no more blond!