Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 3911 ggr
[Caifeen]
2010-02-24 18:52
0

Henna?

Vad är Henna? Är det bättre eller dåligare än "vanlig" färg? x)

Alex
2010-02-24 22:04
0

Det är en färg som är mer skonsam för håret, sen har jag lite dålig koll på vad som är i, men tror det är naturligt och utan kemikalier (förhoppningsvis kan någon rätta mig om jag har fel). Det ska vara vårdande för håret i alla fall. Dock finns det väl ganska begränsat med Färger och har du väl färgat med Henna kan du inte färga över med vanlig hårfärg, eller bleka (då det blir missfärgat), utan du får låta det växa ut om du vill ha nåt annat.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

paronskrutten
2010-02-27 11:37
0

Jag skulle inte använda annat än röd Henna, just för att Henna blir rött, det finns dock andra s.k. Henna som innehåller andra örter som ger andra Färger.

Läs innehållsförteckningen, det ska bara finnas Henna, inga andra örter/andra ämnen.

Vanlig färg ger ett annat resultat, men det skadar ju inte att prova Henna. Jag har färgat över en misslyckad färgning med Henna, det blev jättebra, så det fungerar ju som hårfärg. Dock är det lite tröttsamt att sitta med det i håret så länge :P Jag brukar ha det i minst 4 timmar.

Helena

Em--ma
2010-02-27 16:38
0

Har googlat lite på Henna., och det jag hittat är:

att man inte ska färga redan färgat hår med Henna , då det kan ge kemikaliska (?) reaktioner , så att det blir en helt annan färg än vad du tänkt! Och även att Henna är inte lika täckande som vanlig färg, så vill man ha rött kan det bli oranget m.m ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Miiam
2012-04-16 13:12
0

Om man färgar håret med Henna ska det tydligen vara svårt att färga över hennafärgen med en annan färg.

Men ja, det ska vara bättre än vanlig tror jag att jag har hört ;)

Magrat
2012-04-17 19:58
0

Henna är bättre än kemiska hårfärgningsmedel -men- det gäller den röda.

Så kallad svart Henna innehåller någon kemikalie (kommer inte ihåg namnet nu) som inte ska vara särskilt snäll. Det är väl för att Henna i grunden är rött och inte svart.

Det går att färga henne över ett hår som är färgat med kemiska hårfärger innan, men då ska du nog vänta någon/några månader innan. At färga över Henna resulterar med största risk i ett väldigt missfärgat hår, inte att rekomendera alltså.

Men är man säker så är Henna helt fantastiskt, och färgen sitter som berget till skillnad från kemiska färgningar som bleknar.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell