Tips? Bleka/ljusa upp hår skonsamt.
Har läst om Colour B4 som ska vara superbra utan att slita knappt något eller inget. Vill gärna ha lite åsikter om den produkten om någon testat den.
Sedan har jag läst om citronsaft, krossade vitamin C-tabletter, bakpulver och liknande, ska visst ljusa upp en del.
Problemet är att jag har väldigt mörkt hår, har färgat en del med både permanent färg, intensivtoning och vanlig toning. Nu vill jag ha en röd färg, gärna mörkröd så det behöver inte bli så jätteljust dvs. Jag har väldigt långt och fint hår (lite slitet vid topparna) och vill inte att det ska bli slitet helt enkelt. Lite torrhet och så löser man ju lättare så det är inte så farligt, men slitet vill jag undvika så det blir inga starka blonderingar eller avfärgningar för min del.
Kan ni komma med tips?
Ingen? :(
Jag har aldrig testat colour B4, tror inte ens jag hört om det… Dock är jag mycket tveksam till det, hur fungerar det att ljusa upp ett hår utan att slita? Det låter inte riktigt logiskt för mig, vore intressant att veta hur de påstår att det går till.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
http://www.amazon.co.uk/Hair-Colour-Remover-darker-B4/dp/B003IPTTLA
Alltså, den ska krympa färgmolekylerna så att man helt enkelt sköljer ur dem. Sköljningen är extremt viktig, minst 10 minuter ska man hålla på. Om man inte får ut allt så kan färgen komma tillbaka.
Har läst olika bloggar och annan info där folk testat och är mycket nöjda. Den ska visst inte slita så man är ju rätt nyfiken.
Jag är extremt skeptisk till detta. Det är en mycket luddig förklaring man får på deras hemsida, som helt och hållet är fysiskt ologisk. Jag tror inte en sekund på att det är ett skonsamt sätt att få bort färg ur håret, utan bara en bluff. Må vara så att folk får ljusare hår av det, men det är förmodligen bara en mildare blekning av något slag.
Citronsaft kan ljusa upp i kombination med solljus, men är mycket uttorkande. Bakpulvet/bikarbonat(samma funktion) är mycket basiska i sitt ph och lyfter hårets ytskikt, men det gör inte att hårfärg rinner ur håret. Däremot så kan det dra ur lite färg ur håret om det är precis nyfärgat(som i en timme tidigare) och håret inte har hunnit dra åt sig all färg ännu. Men även detta är mycket uttorkande, och behöver följas upp av en syrlig sköljning(exempelvis citron eller vinäger utblandat med vatten) för att håret inte ska kännas tuggummiaktigt.
Krossade c-vitamintabletter har jag aldrig hört någon använda i detta syfte, så det kan jag inte uttala mig om.
Med andra ord, det finns inget sätt att bleka/ljusa upp sitt hår skonsamt, det kommer alltid bli mer eller mindre skadat. I och med att man manipulerar hårets naturliga struktur/färg så är det skadat.
Ja, det låter ju alldeles för bra för att vara sant. Dock har visst folk gått från kolsvart hår till sin naturliga ljusbruna på en användning utan nämnvärd slitage så jag börjar fundera lite på om det kanske fungerar ändå.
En del har fått tillbaka sin färg (syntetiska färgen då) också på grund av att de inte sköljt ut allting. Det vill säga, molekylerna ska återigen ha förstorats och färgen kommit fram igen. Så det låter ju som om det händer något med färgen om den dessutom kan komma tillbaka om man gör fel.
#5 Fast "utan nämnvärt slitage" är ju en tolkningsfråga, samt beror på hur folk uppfattar det. Jag har fruktansvärt bra hårkvalitet, blekte från svart till en rätt ljus kopparfärg (för att sen färga rött på det) i december och mitt hår är inte märkbart mer slitet nu än innan blekningen. Det betyder ju inte att blekningen inte slet på håret.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#6 Ja naturligtvis, många har dock kunnat jämföra skillnaden på slitaget mellan blekning och denna produkt och menat att colour B4 är överlägset bäst.
Jag själv är ute efter något som är skonsamt oavsett vad det kan vara. Någon som provat just denna produkt?