Rött hår + utväxt
Har nu varit rödhårig i ca ett halvår, men jag har några funderingar angående färgning av utväxten…
Har hört jättemycket om att man absolut inte ska färga på redan färgat hår, men hur "farligt" är det egentligen? Eftersom jag alltid väntar tills utväxten blir några cm innan jag färgar om det igen så hinner ju den röda färgen tona bort väldigt mycket, så hur gör jag då med utväxten? Om jag bara färgar utväxten så får ju den en mycket rödare färg än resten av håret, vilket inte är så snyggt, och om jag istället färgar om hela håret så blir utväxten knallröd och resten av håret mörkrött, eftersom jag redan har röd färg däri, plus att det slits…
Hur gör ni andra för att hela håret ska ha samma röda färg? Helst på nåt sätt som inte är onödigt dyrt också.. :)
Jag går till frisören, där de sätter på en permanent röd orange färg på utväxten, sen tonar jag över det med en knallröd färg från special effects.
Gå till en frisör som inriktar sig på färger
Jag hade rött hår under ca 1.5 år och av vad jag kommer ihåg så la jag färgen först på utväxten och arbetade långsamt neråt (jag färgade alltid från rot till topp för att det hade blekts, och vissa delar var ljusare än andra). Plus att jag höll det på håret alltid lite längre än vad som stod på förpackningen, jag vet att det låter som tortyr för håret
men det såg faktiskt inte slitet ut
Och pluset var att man såg inte utväxten alls. Men alla har olika hår , detta kanske inte funkar för dig alls, och kan bli ganska jobbigt om du har långt hår för då måste du köpa 2 förpackningar. Dessutom beror det på din naturliga hårfärg, för min utväxt var mörkare än den röda hårfärgen, det kanske inte e så för dig.
Btw kan jag nämna att jag har 'färgat på färgat hår' sen 3 år tbx, så om det var så farligt som du har hört att det är, så hade jag förmodligen varit skallig nu, hehe… 
Cheers!!
/Diana
Jag har aldrig hört att man inte ska färga på redan färgat hår, har gjort så i över 8 år nu :s
Är dock inte det minsta skallig, har skapligt tjockt hår ner till rumpan :)
Har också rött och brukar lägga i hårfärgen i utväxten först och sedan i resten av håret, blir lite skillnad mellan utväxten och resten men efter en tvätt eller två så jämnar det ut sig :)