Från svart till rött!
Hejsan
Jag har haft svart hår i snart 2 år och börjar tröttna rejält på det!! Vill ändra om lite. Min naturliga hårfärg är brunt. Men jag vill ha röd hårfärg, rätt så intensivt rött :) Jag provade detta i somras med blekning och sen applicera röd hårfärg över men ddet blev inte alls bra, blev typ brunrött…eller något. Så nu tror jag att jag vill gå till frisör! Jag brukar inte gå till frisören för att färga håret, men hur går det till typ, måste man gå i flera omgångar för att få det resultat man vill ha eller kan ma ngöra det på en och samma gång? :) Vad är era erfarenheter?
När man bleker håret så är det bättre att göra det fler gånger med lägre väteperoxid än att göra det en gång med hög väteperoxid. Alltså är det bra oom du går i omgångar, jag gick från röd till blond och gjorde det på min skola eftersom jag aldrig skulle kunna haft råd med det annars haha. Men dom gjorde så att vi började med att sling bleka mitt hår och sen ta lägre väteperoxid och bleka resten i omgångar, har fått klippa av en bit men det var så slitet innan :)
Det går inte att fixa på en gång!
Har gjort samma process fast till platina blond från svart. Har dock knall rött hår nu.
Men du får göra en avfärgning hos frisören. Sen får ni se hur ljust det blir. Jag hade 3 lager svart färg på mitt hår så det var svårt att få mitt hår ljust. Gick från att vara svart hårig från frisören till brunett.
Men gå till frisören och fråga om dom skulle rekomendera en avfärgning? :)
Det kan absolut gå att göra på en gång, om du går till en duktig frisör, och lite beroende på ditt hår (kvalitet, och hur mycket svart som sitter i). Men eftersom du inte behöver bli vit i håret inför att lägga rött, så kan det mycket väl räcka med en blekning, med lite tur.
Själv gick jag från svart till rött på en gång, dock lite mörkare röd, men jag tror nog det hade gått utmärkt att få till en klar röd färg från mitt utgångsläge också. Prata med frisören om det när du bokar tid, säg att du vill gå från svart till rött, samt hur länge du haft svart och hur ofta du färgat så de får ett hum om det hela och kan avgöra vad de tror om resultatet. Och undvik att lägga i någon ny svart färg nu, bättre att gå med lite utväxt tills du ska färga (och även kanske lite blekt svart) än att lägga i ännu mer svarta pigment som försvårar blekningen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1 När det kommer till styrkan på väteperoxiden spelar det ju ingen roll?
Det är antal steg man bleker håret som spelar roll :) Väteperoxiden avgör bara hur snabbt eller långsamt det går att komma upp till en viss nyans ^^
Men jag gick också från svart och rött på en färgning, dock har jag lite mörkare röd eftersom jag blekt mitt hår så mycket att jag inte kunde bleka det en gång till.
Som sagt allt beror på vilket kvalité man har håret i just nu och hur "ljus" färg man egentligen vill ha. För en röd färg kan ju vara väldigt klar och stark även fast den inte är på ett sånt ljust utgångsläge :)
Ju lägre väteperoxid desto skonsammare för håret jo :)
Alltså ne xD väteperoxiden har inget med om håret skadas eller inte! Det är hur många nivåer man bleker det :) Håret skadas ju lika mycket av 3% som 12% om man ljusar upp t.ex 4 steg ^^ är bara att det går snabbare med 12%. Man väljer ju en lättare peroxid för att lättare kunna ha koll om man bara vill ljusa upp några steg! sen varför man kan få ljusare resultat med 12% är ju för att blekning slutar verka efter 45 minuter.
näe inte precis, varför blekte vi då mitt hår med 4% istället för 6% eftersom de var rädda för att det skulle gå av?
isf så är det ju bara att blaffa på en 12% blekning på en person med jätteskadat hår eftersom då behöver man ju inte bleka det fler gånger efter det, alltså borde ju det då vara bättre?
Det ger ju fortfarande olika effekter och är osäkrare att använda högre procent genom att det går snabbare :) Men just det är de viktigaste jag fick lära mig på frisörskolan, var som ett mantra de sade :) "det är inte styrkan på väteperoxiden som skadar håret utan nivåerna man bleker" Det jag skulle gissa varför ni använde 4 (btw har aldrig hört talas om 4% :O) är att det är säkrare och lättare att bevaka resultatet :)
Men om det absolut inte spelar någon roll så borde det ju vara skonsammare för håret att bleka 12% direkt istället för att köra på t.ex. 4% flera gånger eftersom håret genomgår fler behandlingar då? :)
4% är ju ganska vanligt :O Näe vi körde på 4% för att vår lärare var rädd för att mitt hår inte skulle klara en blekning med 6%, om det blir gult spelade ingen roll för mig eftersom det kan man ju dämpa med pastell och så :)
Tjejer, googla skiten iställer, i den här diskussionen kommer ni inte fram till vare sig det ena eller det andra.