Hår iFokus

Hår

Etikettfrisörer
Läst 2298 ggr
[memyselfandii]
0

Hur får jag dom att förstå?

Jag skulle vilja klippa mig men har aldrig vågat då jag är så himla rädd att frisören ska klippa riktigt KORT. Hur får jag en frisör att förstå att jag inte vill ha håret upp till öronen när jag har sparat ända ner till rumpan?

Jag skulle iallafall vilja klippa tappklippt men är som sagt riktigt rädd att frisören kommer klippa av mitt hår.

Chamy
0

Det finns egentligen ingenting att vara rädd för. Det som kan brista är ifall du inte är tillräckligt tydlig med vad du vill. Eller om du råkar ut för en frisör som inte lyssnar, men det märker du snart.

Tydlighet i tre steg:

1. Säg precis vad du vill att hon/han ska göra, ta gärna med en bild för att förtydliga

2. Visa med fingrarna hur mycket du vill att de ska klippa, olika personer har olika uppfattning om vad en cm är. Man använder ju ögonmåttet när man klipper, inte en linjal.

3. Om frisören inte är tillmötesgående, diskuterar med dig angående vad som passar ditt hår osv. så har de inte lyssnat till dina behov, och du kan med gott samvete be om en annan frisör, eller gå till en annan salong. Läs av situationen!

Tänk på att du betalar för att få en tjänst utförd, blir inte den tjänsten utförd så har du rätt till pengarna tillbaka.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

[memyselfandii]
0

Åh tack för tipsen! Ska leta upp en bra bild och så får vi se hur det går!

Joo jag tänkte faktiskt på det där men att ta tillbaka pengarna om jag inte är nöjd!

Alex
0

Vill även lägga till:

- Våga säg ifrån om frisören föreslår något du inte är okej med! För de flesta frisörer kommer med lite egna idéer och förslag (vilket ju i många fall är positivt), men det är just det, idéer och förslag, som du får säga ja eller nej till.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[memyselfandii]
0

#3 Ja jag är lite blyg och tillbaka dragen i vissa fall men får se om jag drar till frissan eller om jag skjuter upp det ett tag till.

Tack för era svar! Skrattande

hjartelyckanskaniner
0

Förlåt för OT. Men hur lång tid tog det för dig att få så långt hår? 3-4 år? Låter mitt hår att växa och vill ha runt 10cm innan rumpan. Har just nu 15-20cm ner på ryggen. Förra året var det precis vid axlarna om inte 2-3cm över.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[memyselfandii]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker mitt hår växer riktigt sakta. Förra vintern hade jag ca. 10cm under axlarna och i somras såg mitt hår ut såhär (se bild) och det var på midsommarafton vilket inte är så svårt att missaFlört Då hade jag haft mitt hår uppsatt i en bulle också så lite längre än så var mitt hår då.

Nu har jag lika långt eller 1cm kortare typ då jag ganska nyligen klippte håret och nu står växten stilla.

Så kanske 1,5-2år?

hjartelyckanskaniner
0

Ojdå! Bra hårväxt då! Fast alla säger att jag också har det :P har många men smala hårstrån. Är sjukt tunt tycker jag. Vill ha långt hår nuuuu. Typ:p har sådan jobbig längd. Håret fastnar i dragkedjan på tröjor och jackor:P

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

noraa
0

VILL BARA gråta och skrika jag hade långt hår gick till frissan idag och sa att han skulle klippa mitten av brösten  så klipper han det jätte jätte jätte kort..upp till hakan….fml

somatic
1

Jag är snart färdigutbildad frisör och jag säger som jag säger till alla mina kunder: ta alltid lite i taget!! Vill du ta 3 cm, be dom ta 1,5-2cm. Känner du att det fortfarande är för långt, be dom ta lite till. Jag har alltid gjort så och aldrig blivit missnöjd.

Jag vet själv hur det är, man kan inte alltid lita på sitt ögonmått när man står där och klipper. Själv klipper jag alltid lite i taget och frågar mellan om längden blir lagom. Jag vet själv hur det är att komma gråtandes från frisören så jag är mycket noggrann med det. :) Tyvärr så är många frisörer stressade och tittar inte så noga på hur mycket de klipper.

Och som sagt, bilder är superbra!