Rött till blont?
Jag har varit svarthårig i flera år, så för ungefär 3 månader sedan blekte jag håret en gång och färgade kopparrött. Det blev såklart lite slitet, men torrheten försvann då jag började med att enbart tvätta håret 2 gånger i veckan och så började jag använda inpackning för torrt hår.
Nu vill jag gå hela vägen och bli blond, det var det som var tanken senast, men såg så hemsk ut i håret innan färgningen så jag var tvungen att göra något åt det.
Jag har akdrig gått från rödhårig till blond, däremot från brun- och svarthårig till blond, men det var på den tiden då jag inte brydde mig om håret blev så slitet att det gick av, och då blekte jag 2 gånger och hade en stark blekning i ca 2 timmar åt gången, och voíla, platina á la rufstroll.
Nu vill jag göra det mer snällt för håret, men vill inte gå till frisör då man får betala uppåt 1000 kronor bara för att bli några nyanser ljusare och GUL, precis som hemma.
Med andra ord så vill jag gärna ha tips om hur jag kan göra för att på bästa sättet gå till blont!
Vill även poängtera att jag inte vill bli platinablond. Jag vill få till en askblond färg som är någon nyans ljusare än min normala hårfärg, dvs mellanblond, alltså är det ingen superljus blond jag vill ha.
Kan man tänka sig att jag bleker håret en gång, sedan efter några veckor bleker slingor och därefter tonar askblont? Eller tror ni att det behövs mer blekning?
Jag är beredd på att lägga ner månader på detta, tänker inte göra allt på samma dag.
SÅ, tips tack!
Såhär ser det ut nu förresten, det är liite ljusare IRL, hade ingen bättre bild.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Här kan ni förresten se utväxten om det kan vara till någon hjälp. Insåg också att man kanske lättare ser min hårfärg här än på förra bilden hahaha…
Vad har ni för erfarenheter av att lockar försvinner av slitet hår? Jag har märkt av förr under blekningar att lockarna försvinner, och mina lockar är mitt allt, vill INTE släta ut dem.
mina lockar försvinner när det blir slitet. det blir mer firzzigt och rakt och lite vågigt istället för lockar 
Mina lockar försvinner också direkt håret blir slitet :/
Och om du nu ska bleka ner det skulle jag slinga det! Lite i taget, så ser du hur mycket håret klarar av och behöver inte sitta med orange hår mellan färgningarna. Det bästa av två världar enligt mig. Tar lite längre tid, men är verkligen värt det :)
#4 Ja, men jag kommer ju i sådana fall att ha röda slingor blandat med blekt orange, och det är nog t.o.m värre än att vara helt orange…
Det blir absolut snyggast att slinga, det är därför jag funderade på att först bleka en gång till och ljusa upp håret + få bort det röda, sedan slinga efteråt.
Jag har inte stylat, plattat eller blekt mitt hår på 2 år, och då klippte jag av ALLT innan jag började spara ut, har klippt regelbundet. Så nu när jag blekte och färgade rött är första gången jag förstört håret på något vis sedan allt hår jag har nu växte ut.
I vanliga fall tål mitt hår mycket, men vet inte hur mycket jag vågar riskera, hahaha…
#5 Jag tror att nuvarande färg med lite ljusare slingor skulle se betydligt bättre ut än om du bleker en gång till och vill börja slinga därifrån dock. Det är inte alls säkert att du får ur det röda, särskilt inte när du färgat det så rött heller. Brukar vara knepigt och slita en väldig massa!
Jag hade väl personligen lagt en ljus brun bas och sedan adderat ljusare slingor. Orange + orange är ingen så snygg kombination kanske, som du påpekade ;) Så ja, jag skulle gå ett steg "bakåt" för att kunna göra resan mindre smärtsam för håret. Särskilt om du kan lägga ner lite tid på det, tror dessutom att det är lättare att få en askig färg om du utgår från brunt och inte orange.. :)
Även om man utgår från oslitet hår är det inte säkert att det tål hur mycket som helst, så du gör rätt i att vara försiktig! Jag brukar föredra slingning just för att man ser hur mycket håret tål, hur länge man måste vänta innan det är redo för nästa gång osv. Att stanna upp i halvblonderat gulslaskigt hår är inget man väljer och de flesta rushar fyra blekningar på en dag om de måste.. och då får man sluta med att klippa av skiten :(
Fast det absolut bästa alternativet skulle nog vara en riktigt bra frisör. Om man räknar på det hela så blir det inte mycket billigare hemma heller.. Säg att det behövs åtminstone 4-5 färgningar för att få önskat resultat - det är i alla fall hälften av frisörkostnaden. För just blekning skulle jag i alla fall överväga det alternativet, det kan vara värt pengarna :)
#6 Haha, kommer ju färga över det sedan, så det kommer ju inte att vara orange förevigt.
Jag förstår inte hur du menar med att jag ska utgå ifrån brun istället för orange? Det finns ju inget sätt jag kan få mitt hår från det är nu till brun utan att färga, och det är röda pigment även i brun färg, haha… du får gärna förklara lite noggrannare!
Tyvärr vet jag hur det är med folk som bleker sönder. Har vänner som gör 4 blekningar på en dag, väntar i två dagar och kör några blekningar till. Det är inte vackert.
Jag vågar inte gå till frisör eftersom jag åter här har sett vänner gå till frisörer. Min vän skulle gå från mellanbrun till blond, och hon gick till frisören 3 gånger och det var ändå gröngult och rätt mörkt när hon var "klar". Hon lade ner 2000 kronor på det. Det känns som att det då är mer värt att helt enkelt köpa 2 paket färg och 2 paket blekningar för 200 spänn, haha. 
#7 Har du varit med om dåliga frisörer och inte har några riktigt bra i närheten - då förstår jag dig verkligen! Det handlar ju om ifall man kan hitta en riktigt bra en som vet vad h*n sysslar med :)
När du slingar håret kommer du ju ha en basfärg och en slingfärg. Skulle du slinga nu skulle din basfärg bli orange och slingfärg blond/ljusare orange. Ingen snygg kombination som sagt! Om man däremot färgar hela håret ljusbrunt (alltså så likt den nuvarande färgen i "ljushetsgrad" men bara en annan nyans) så kommer basfärgen att bli brun och slingfärgen blond/ljus orange. En färgning kommer inte att göra slingorna snyggare först, eftersom att den bruna färgen inte tar bort pigmenten utan bara gömmer dem i basfärgen. Men helheten kommer bli mycket snyggare och du kommer nog stå ut med att ha lite slingor i taget lättare. Alltså hålla på längre, inte rusha och behöva "fixa till" håret direkt, utan kan ha det snyggt genom hela processen. Jag gick från mörkrunt/svart hår till slingblont i somras, tog 2-3 månader och jag slingade ungefär varannan vecka. Blev snyggt, såg naturligt ut och slet minimalt på håret.
Alltså ljusbrunt med orange slingor > orange med orange slingor. Som jag ser det :)
Jag föreslår det just för att processen att gå till ljust hår kan ta ett tag! Om du som du föreslog bleker hela håret lite och försöker få bort det röda tror jag att det kommer ta ett tag. En blekning kommer antagligen bara att göra håret dels mer poröst men främst bara ljusare orange. Har själv blekt ner från rött och det är en kamp alltså. Särskilt eftersom att silverschampon inte biter på håret förens det är ljust nog, och är gult istället för orange.. Tror oavsett att det kommer bli någon form av orange som du kommer behöva slinga alltså! Och i sådana fall skulle jag slinga från den nuvarande färgen. Tror det kommer se mycket mer läckert ut med en jämn, snygg orange än en ojämn halvblekt med några slarviga slingor i. Men det kanske bara är jag!
För jag tror personligen att du behöver minst två-tre helblekniningar för att kunna uppnå ett askblont hår. Med slingningar är det svårt att säga, men varje slinga kommer nog behöva i alla fall två blekningar kan jag tänka mig. Beroende på hur ljust askblont du ska ha då, men jag tror du måste ner ganska ljust för att inte få råttbrunt hår av den askiga färgningen sen :)