HJÄLP!! Tappar hår! PANIK!
Hej allihopa!
Skulle vara jätte tacksam om någon kunde komma med bra tips på vad jag kan göra. Jag tappar nämligen jätte mycket hår! Har tappat minst hälften av mitt hår och börjar fåpanik! Har tills för några veckor sedan haft långt hår, ner till svanken men klippte mig på höstlovet så nu är det några cm under axlarna, ungefär i höjd med armhålan.
Innan jag klippte mig var håret ganska slitet, så jag tänkte att det skulle bli bättre om jag klippte av det och att jag då skulle tappa hår. Det har minskat, men jag tappar fortfarande mycket hår. Tidigare fick jag stora tusar med kanske 20 hårstrån varje gång jag drog handen genom håret.
Jag använder iinte spray, mouse eller andra produkter i mitt hår. Ibland (kanske 1 gång varannan månad) använder jag en spray från Toni & Guy som ska får fram mina lockar bättre så det inte blir frissigt, om jag te.x ska på nån fest eller nått. Plattar håret max 1 gång per år och tvättar det två- tre gånger i veckan.
Någon som har några bra tips? Tacksam för alla svar!! :)
Äter du rätt? Får du i dig vitamioner och liknande som du behöver? Motionerar du emmalnåt? Man behöver ofta ta hand om hela sig för att t.ex. håret ska må bra :) det växer ju inifrån och ut ;D
Hej.
Jag har kopierat denna text från "Helenas Henna"
Så vad gör jag?
Att bara börja med en behandling är ingen riktigt bra plan. Först behöver du göra en ”felsökning” och se vad det kan bero på. Uteslut alla onödiga kemikalier. Ifall du har väldigt mycket kemikalier i håret och är ganska säker på att det är problemet kan du köra en kur med reetha och använda verkligen bara det i några veckor för att göra en riktig avgiftning.
Sen är det dags för näringen. Amla och amlaolja är klassiker i det här sammanhanget, den ger riktigt mycket antioxidanter till hårsäckarna. Men även Cassia, Henna och andra örter hjälper dig. Har du problem med hårbotten kan även neem vara till mycket hjälp. Du kan även hjälpa kroppen inifrån med kosttillskott, tex hårkontroll. Att fysiskt stimulera hårsäckarna hjälper också. Massera hårbotten och borsta håret ordentligt. Var inte rädd för att borsta håret för att du tappar hår, det skulle ändå ramla av.
Vilka resultat kan jag förvänta mig?
Det beror helt på vad problemen har för grundorsak, är kemikalier eller näringsbrist orsaken så kommer du få bra resultat.
Jag har samma problem, har blivit tunnhårig på 2 år, då jag haft riktigt tjockt hår innan. Mår du dåligt ? Är du mycket stressad ? Sånt kan också påverka mycket. Jag har personligen haft mycket problem med ångest,depressioner och stress vilken är en av anledningarna som jag tappat hår, och även i samma vända tappat min apititlust vilken gör att ja, mitt hår trillar av.
Om du har gått ned mycket i vikt (eller bara ätit dåligt, nyligen blivit vegetarian och inte vet vad du ska äta t.ex) kan det vara orsaken. Annars kan det också vara på grund av psykiska problem som depression eller stress.