Frågor om toning och tovor.
Halloj!
Jag har lite frågor om toning och tovor, var för sig så att säga.
Mitt hår är guldblondt, långt (några cm nedanför brösten) och väldigt tjockt.
Jag är jättesugen på att tona håret i någon rolig färg, typ orange eller rosa. Har kollat på Directions (heter de väl?) men där står det att de är menade för blonderat hår, fungerar det även om man ej blonderat håret? Jag vill verkligen inte blondera eller färga håret, för mig spelar det heller ingen större roll om färgen håller kortare tid än vad den annars skulle gjort om jag blonderat innan. Bara färgen blir snygg. 
Ang. tovor. Mitt hår tovar sig något så fruktansvärt. Underhåret blir till stora tovor på väldigt kort tid, borstar jag håret så dröjer det knappt en timme innan jag har tovor igen. Jag tvättar just nu håret enligt Balsammetoden, använder coop x-tras Balsam som tvättbalsam och frank provost expert repair som vårdande Balsam. Upplever att det fungerar bra, frank provost balsamet reder ut håret väl medan jag är i duschen vilket få Balsam annars. Finns det några produkter eller metoder ni kan rekommendera? Jag kan absolut tänka mig att använda shampoo igen om det kan lösa mina problem, dock inte med Silikoner i.
Tack för svar!
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Angående toningar så funkar Directions om du är blond oavsett om det är blonderat eller ej, men grejen är att när det är blonderat så fäster färgen bättre och håller sig längre. Att färga det med Directions är inget jag rekommenderar om du inte vill färga håret "riktigt" efteråt, för den rosa/blå/vilken färg du nu vill ha, färgen kommer inte helt gå ur och du kommer tvingas bleka eller färga över för att det inte ska vara missfärgat. Been there done that.
Angående tovorna så finns det en enkel lösning! Köp Björn Axéns hårtoppsserum. Det är ett serum som man ska smörja ut i händerna och dra genom håret och gnida in i topparna. Tovorna håller sig borta + topparna blir mjuka och härliga. Det är KANON för håret. Det kostar 150 kronor för en flaska, det räcker väldigt länge då man bara behöver göra det kanske en gång om dagen eller t.o.m varannan om det räcker, och det är väldigt drygt.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#1 Hm, misstänkte nästan att håret skulle se trist ut efter… Finns det någon annan toning du kan rekommendera som ger oranget eller ev. rosa hår? Vill alltså ha typ apelsin eller hallonfärg. 
Det låter ju toppen! Får bara kolla att det fungerar med Balsammetoden. (:
Tack!!
Färgerna är semi-permanent vilket innebär att de inte täcker håret helt, utan släpper igenom färgen lite som du har under. Så om du vill ha en färg som är tex knallrosa eller knallblå så måste du bleka det för att få den intensiva färgen. Men visst sätter det sig i håret ändå utan blekning, men då kan du inte förvänta dig att resultatet blir just ett "knallfärgat" resultat.
Angående tovarna så tipsar jag om samma som #1! Har också testat det då jag hade långt hår och det fungerade finfint!
#2: Har svårt att komma på en toning som rinner av håret helt och hållet efter ett visst antal tvättar utan att behöva bleka bort det. Har använt hårfärger sedan 10 år tillbaka och inte mött på en enda sådan toning.
Finns ju sprayfärger annars som man tvättar ur efter en tvätt?
#2 Nja, alltså, om du t.ex färgar håret med en vanlig röd toning (alltso t.ex mood) så kan det bli orange eller rosa efteråt. Jag blev verkligen helt rosa i skallen av min, inte knallrosa utan ungefär matt rosa. Men det är ju inte så fint att ha urtvättad röd, haha.
Men varför är du emot att färga håret med en annan färg än Directions? Jag är väldigt mån om mitt hår och färgar det med måtta, kanske 3 gånger per år nu för tiden, och det blir inte slitet av det. Det blir lite tjockt direkt efter färgning, men inte mer än så. Håret slits ju av allt möjligt utan färgning ändå, så bara man ser till att vårda håret är det ju ingen fara. Hårfärger nuförtiden skadar ju inte håret, det är nästan mer vårdande. Jag tackar teknologins framsteg för det!
Hm.. Funderar på om det är värt att behöva färga efter, mitt största problem är att det kommer att bli SÅ dyrt… Krävs nog 2-3 flaskor för mitt hår.
Men OM jag tonar håret med Directions och det sedan blir missfärgat, kan jag då tona över det med en färg som matchar min naturliga hårfärg eller krävs en färgning över?
Mitt hår har typ denna färg : http://4.bp.blogspot.com/-yCecNr4b2HY/TVxeOguPuTI/AAAAAAAAAiw/LsVOXkEm9Hc/s1600/nicole-kidman-oscars.jpg
Tror ni att en orange Directions (apricot tror jag den heter?) skulle missfärga väldigt mycket? *Hoppet är det sista som överger…*
#5 Har inget mot andra märken, vill bara inte färga då jag är alldeles för nöjd med min naturliga hårfärg samt för snål för att lägga pengar på att färga utväxten om och om igen… 
#6 Hmm, om du har den hårfärgen måste du nog ändå bleka innan du tonar, annars kommer det inte bli orange alls.
Men jag tror absolut att du kan färga över till samma färg om det blir missfärgat. DOCK så var jag ljusblond förut och tonade håret knallblått, därefter färgade jag det askblont och då blev håret grönt av blandningen. Men om du tonar orange blir det visserligen en annan sak.
Ska du färga håret, låt det då kosta! Jämför med att göra det på salong… då är inte 60 spänn i affären så mycket (ja, eller 180 om du nu behöver 3 förpackningar). Toningen lär ju också gå på en del, för en burk kommer knappast räcka till ditt hår.
Sen anser jag också att om du ska tona håret, så gör det ordentligt. Blek håret innan (nej, håret ramlar inte av, blir inte jättetorrt och skadat), låt toningen sitta i åtminstone några timmar (skit i vad det står på förpackningen, toning vårdar håret!) och glöm för guds skull inte bort att hålla håret varmt o fuktigt under tiden. Värme = öppnar upp håret, låter toningen komma in bättre. Fukt = gör att toningen inte torkar. Torkar toningen blir det ett fult resultat. När du är trött på färgen, blek bort den.
Det går inte att bara slänga i en burk toning o tro att den försvinner efter en vecka.
Får man fråga varför du inte bryr dig om ifall det sitter bra eller inte? Det känns inte så lönt att tona håret om du skiter i resultatet… Är du bara intresserad av att ha orange hår för en dag så köp spray på typ buttericks.
Sen… om du nu är nöjd med din naturliga färg (som du säger i #7), varför ska du då ha orange hår?
(jävlar vad otrevlig jag låter i det här inlägget! xD)
"Let them eat cake," she says
Är helt enkelt sugen på oranget hår, ingen jag "måste ha" utan känner att det skulle vara kul att ha ett tag. Är definitivt inte intresserad av att ändra färgen permanent, alltså tänker jag inte bleka håret.
Tror jag såg någon med orangefärgat hår och tyckte det var funky helt enkelt, kul grej. Jag skiter, uppenbarligen, inte i resultatet, det jag inte bryr mig om är om färgen sitter 10 veckor eller 3 veckor.
Det var ju just av denna anledning jag skapade tråden, för att se om jag behövde bleka eller inte. Således tänker jag inte tona håret oranget/rosa om jag måste göra det. Min personliga erfarenhet av färgning och toning (bytte färg varannan månad i tonåren) är inte direkt positiv ang. kvalitén på håret efteråt. Har ärligt talat ganska svårt att tro att det skulle vara vårdande, men det är ju toppen i fall det stämmer!
Nä, det beror väl mycket på vad man har för hårkvalitet, och hur man tar hand om det. Mitt hår har inga problem med färgning och färgbyte, eller det sätt som jag misshandlar det på.
Men då har du iaf fått svar på din fråga ang toningen, och betvivlar du att toning är vårdande så kan du googla det och diskutera med andra, så får du veta att det inte är något som jag bara hittar på, utan det är sant :)
"Let them eat cake," she says
#11 Inte tror jag att du hittar på det, såklart.
Är mest tveksam i och med att mitt hår mått så dåligt av det trots att det är i väldigt bra skick…