Färga med Directions hårfärg!
Hej och hå!
Ny här på sajten, och har lite frågor ang. Directions hårfärger, speciellt den röda färgen Poppy Red.
Nu är det nämligen så att jag har fått för mig att jag ska ha rött hår. Har blondt hår nu pga att jag slingat tidigare, men inte sådär platinablondt.
Jag fick som tips i en affär att köpa 2 burkar av Directions hårfärg pga min längd på håret. Men nu säger min mamma att tre kommer behövas. Självklart var färgen slut i affären och vi ska helst färga antingen idag eller imorgon, under helgen alltså.
Min fråga till de som vet och använder Directions hårfärg är då;
Hur många burkar brukar du använda och långt hår har du?
**+ Tror ni det räcker med två burkar till hår som är så långt så det går ungefär 15cm längre än axellångt hår? (svårt att förklara utan att använda ordet b*öst ._.)
**
Jag har läst på om denna röda färgen som jag ska använda mig utav (Poppy Red) att man helst inte ska ha för ljust hår innan när man färgar till denna, för det kan då komma att se lite mer rosa-aktigt ut. Men det verkar jag ju redan ha löst..
Men! Jag har även läst att färgen börjar gå ur redan efter första tvätten, men att man kan lösa detta färgproblem om man använder Balsam utblandat med färgen när man tvättar håret?
Hur ofta ska man använda balsamet med hårfärgen, någon som vet?
Skulle vara super om jag kunde få tips och råd på detta! 
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
poppy red ger rosa hår- pillerbox red ger 'röd'som man vill ha :c *var shock rosa i 4 v * Så mitt tips är att ta piller ist.
Och färgen går ut rätt snabbt ja, men jag anvnder hårshampoo/balsam som håller det bättre.Men det där med balsamet låter ju lite bra? men tär inte det på håret? -ingen aning-
Jag har tjockt axel långt hår och det räcker precis med en burk, men det beror ju på hur tjock ditt hår är med?
#1 Du kanske hade för blondt hår när du färgade det, eller för lite hårfärg?
Min kompis använder poppy red och det blir supersnyggt illrött på henne, hon har ju lite mörkare hår egentligen.
Men jag har inte emot rosa heller, man får väl se vad det blir! :D
Du menar shampoo och Balsam för färgat hår? Det har jag tänkt att använda.. :O
Men tänkte på om det fanns ytterligare bra sätt (som det här med balsamet då) som jag har hört att vissa gör, dock var detta på ett forum där det skrevs på engelska. Det lät dock som att det där med balsamet var en bra sak, eftersom många använde det och tydligen är Directions hårfärger inte lika skadliga som t.ex. Wellas eller Schwarzkopfs hårfärger, då Directions oxå även bara är toningar.. Man skulle självklart inte ha i en helt burk Directions med balsamet utan bara blanda i lite..
Hmm. Då bör ju två burkar räcka för mig! Har ju 15 cm längre hår än dig då, sen har jag inte supertjockt hår, mellan har jag nog, om man nu kan säga så.. 
Kom på en till fråga! Hur länge behöver färgen sitta i? Hon i affären sa 1 timme till mig, men på burken står det "minst 15 min"..
/Matilda
Jag skulle blondera det innan enligt min kompis ( gjorde detta i england ) och jag blev lysande rosa i håret ._. kändes ocoolt. Men efteråt tog jag pillerbox pch fick den färg jag önskade ^^
Yes , har tresemme funkar kanoners ^^
Såg på deras hemsida att dom her speciellt shampoo/balsam för just Directions hår :3
Jag tror det med ^^ sedan går det ju spara av hårtoningen :3 det kan man ju inte med hårfärgningar
mellan 15-30 minuter
Kan ju summer vad jag gjorde med mitt hår?
Först blonderade jag det för att få intesivt rött ( som blev rosa lol )
Sedan lades färgen in i håret med pensel
när det var klart så trädde vi på en plastpåse på mitt huvud, kände mig vacker då :P dock vet jag inte om det är nån skillnad på påsar och påsar så jag vågade aldrig ta en härhemma och göra samma sak.
sedan när det var klart sa min kompis att jag skulle tvätta håret 5ggr med shampoo, sedan balsamera det. - när jag gjorde hemma använde jag hårinpackning.
sedan var det klart
Ojj!
Jag kan ju säga lite hur vi gjorde här hemma! (För vi gjorde det igårkväll).
För och främst var jag slingad i håret redan, men jag var verkligen inte jätteblond.
Sen använde vi oss utav en sådan pensel man har på frisörsalonger, som har som en kam på ena sidan och en pensel på andra sidan skaftet, den var verkligen superbra! Vi använde oss utav 1½ burk av de 2 jag köpte, det räckte mer än väl!
Så nu har jag ½ burk kvar. :)
Sen lät jag färgen verka i mer än 30 min, minns inte exakt, men längre var det.
Vi hade heller ingen påse på mitt huvud undertiden, men hade en snygg rosa handduk (blev rosa av färgen) så började fundera på om mitt hår inte med skulle bli rosa..
Efter det så sköljde jag bara ur håret, schamponerade inte, ingenting sånt.
Resultatet undrar du säkert över? xD Det blev rött! En snygg röd färg, som faktiskt inte är helröd rakt igenom, pga mina blondare slingor jag hade i håret! Men tyvärr efter första tvätten så blev det rosa/rött. Färgen går alltsa redan ur. Men! Jag är otroligt nöjd med denna rosa/röda färg! Den blev unik och snygg! Däremot kommer jag garanterat vilja ha en mer rödare färg i framtiden.
Vilken hårfärg och märkte tycker du jag ska använda då?
Samt hur många burkar och vart man kan köpa det?
Vore superschysst om du ville dela med dig så ävn jag kan få en sån där snygg illröd färg (bort med det rosa, gaah!). 
/Matilda
Pillerbox blir klar röd, och inte rosa. Funderar på testa deras [nånting] rose som verkar vara en djupare röd. - Lite sugen på testa den andra toningen som finns, den lyser i UV ljus tydligen :D
Tror det blir bättre färg också med tiden, då man har den gamla 'rosa' färgen som grund om du vet hur jag menar?
Ahh okej!
Vart kan man köpa Pillerbox? Finns det på shock kanske? :O
Ahh! Men bara testa på då! Djup röd färg är så snyggt!
Vaaa? Lysa i UV-ljus!? vad häftigt! ;D
Jo, jag fattar hur du menar..lär ju dröja lite innan jag färgar igen men tror precis som du, att den röda kommer bli bättre när jag har den gamla rosa färgen som grund.. :)
Sen ska jag ju klippa mig nu på onsdag.. frågan är hur! >.<
Funderar på en snygg snelugg om massa uppklippt!
/Matilda
Tror det finns på odium clothing eller shock, kan finnas på andra ställen med ._.
All räd färg är fint <3
Jo, hittade märket. Manic Panic :Dnär hag känner mig generöst rik så ska jag nog prova den ^^
funkar ju så iafl i konst väg :3
Sådant är jätte svårt tycker jag :c själv ska jag spara ut mitt hår ett tag och sedan testa busa med syntet dreads ^^
Okej! Kan ju ta mig en titt på shock! För illrött vill jag ju ha med! :)
Ja, rött rött rött är sött sött sött! ;D <3
Manic Panic, det har jag hört talas om innan.. Minns inte vart dock! :o
Mjoo, men åh, häftigt! ;'D
/Matilda
Toningar kan vara i, i princip, hur länge som helst. Se för guds skull bara till att täcka över med gladpack, plastpåse eller nåt annat som ser till att det inte torkar! Torkar toningen blir det ett fult resultat…
Så, täck hela håret när toningen är i, och sen kan man sova med det om man känner för det. Det skadar inte håret, utan snarare håller färgen bara längre.
Det här med Balsam finns det dock delade åsikter om. Användandet av Balsam kan göra så att färgen "glider av" håret lättare. Dock är det en ganska fiffig idé att köra 50/50 med balsam/toning när man duschar. Så det är väl en smaksak, pröva dig fram o se vad som passar dig bäst.
Sen behöver man inte tvätta håret varje gång man duschar heller…
"Let them eat cake," she says
Ken också flika in att om du vlil ha hållbar röd färg, så har Schwarzkopf en bra färg. Det är ju dock hårfärg. Kolla deras Brilliance-serie, nr 842 ska du ha. För min del håller färgen bra i ca två veckor, men så sliter jag löjligt mkt på håret eftersom jag har mohawk (tupera, tupera, tupera) o tvättar det varje dag. Färgen ser dock snygg ut i en månad, även om den inte är sjukt intensiv.
Så nu har du ett alternativ, om du inte vill köra med toning.
Jag är cendré i grunden, o får en jävligt bra röd färg. Testade att bleka håret nån gång, så jag var väldigt blond, sen färga för att se om jag fick en ännu bättre färg. Det enda det resulterade i var att färgen bleknade snabbare.
Använder mg av stargazer då det sitter bättre på mitt hår. Men dessa toningar är ju inte så skadliga för håret. Vissa ska vara bra för håret har jag hört?
Värme är bra när man tonar. Så som någon redan har sagt så kan man täcka håret med plastpåse eller så för att stänga in värmen bland annat. Sedan kan man skölja håret med vinäger också efter färgningen eftersom vinäger sluter håret. Att "öppna håret" är att rekommendera om du vill ha längre hållbarhet. Detta gör man bland annat med blekning. Men finns nog andra metoder också. Sedan "sluter" man håret med vinäger.
Dessa metoder som jag har tipsat om hjälper väldigt mycket kan jag lova. När jag använde magenta från stargazer behövde jag inte ens omfärga håret på så länge att jag fick världens utväxt. Hos frisören var de riktigt förvånade och frågade mig om råd för att få det att hålla bättre eftersom de själva använder sådana Färger på kunder ibland. De var på väg att sluta med dessa Färger för att resultatet inte höll så bra, men efter att jag tipsade dem om dessa råd så har de fortsatt med det och ger dessa råd till kunderna som färgar med just liknande Färger. Haha!
Men självklart är alla hår olika och reagerar olika. Så det är bara att testa sig fram.
#11 - Hur gör du med vinägern? "Schamponerar" in det i håret, eller mer att du dränker håret i det? Hur länge låter du det vara i?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur länge har man påsen på huvvet ? :P …Under tiden som toningen sitter i?
Mvh Ellenfyrkant
#13 - japp, sålänge du har toning i håret så måste du se till att täcka det med ex en plastpåse, för att förhindra att toningen torkar.

Ah okej, gäller det bara t.ex. Directions eller även andra "extremtoningar" ? För det gäller inte "vanliga" typ schwarskopf toningar, eller ?
Mvh Ellenfyrkant
#15 - Jag gör så med alla toningar. Toning är ju inte permanent, utan tvättas ur, till skillnad från hårfärg (som bara bleks…). Därför är det bra att låta toningen sitta i ett bra tag, för då håller den längre. Sålänge den inte torkar så kan du som sagt sova med den - om du ligger still när du sover. Rör man mycket på sig så är det ingen vidare bra idé, eftersom plasten då kan åka av. Då kan man ju istället ha toningen i en hel dag, eller hur länge man nu har tid med. Men några timmar tycker jag att man minst ska ha den i.
#12: Jag brukar dränka det och sedan massera lite innan jag sköljer ur det och shamponerar. Visst, det luktar inte gott innan man har shamponerat några gånger, men om man vill att det ska sitta så kan det vara värt att testa.
Kan också nämna att hårinpackningar kan vara en liten bov om det bleker fort. Min frisör sade att hårinpackningar har en tendens att driva ut färgen från håret.
Vilka bra tips ni gett! Uppskattas jättemycket! Kommer nog testa på de mesta.
Ska till min hårfrisörska efter helgen och färga om det, nu ser det mest rosa-rött ut tycker jag. Ska få en djupare röd hårfärg som förhoppningsvis blir bra! Annars blir det ju bara att färga om det igen när man har pengar 
Slänger in en bild på hur håret såg ut när det var färdigklippt och färdigfärgat!
Ursäkta min helt oseriösa min! xD
/Matilda

Najs och vad var det för färg?
Mvh Ellenfyrkant
Riktigt snyggt! Du passar i rött! Jag vågade inte ge mig på rött utan jag körde med blått, rosa (hade rosa i 3 år) och orange. Hade påskgult ett tag också. Hahaha! Men nu färgade jag det svart och vill ha orange igen, men det går inte för svart är en så dum färg att få bort. (>_<)

#20 Blek så har du en härlig orange. ;)
Mvh Ellenfyrkant
#20 - blek det en gång så har du ju orange hår ;) eller bara fortsätt bleka tills du kan slänga i toning, så länge du är snäll mot håret mellan blekningarna så ska det gå bra.
Det blir snarare brunt. Har haft svart förut och blekt men det tog närmare 6 blekningar innan jag fick det någorlunda ljust, och då var det typ mörkblont. Och det tänker jag inte göra mot håret en gång till. Det var hemskt! (>_<)
#19 Jag använde mig utav Poppy Red från Directions, men jag hade inte så jätteblondt hår när jag färgade det. :)
/Matilda