Färga rött
Tänkte färga håret rött till hösten men vill nog inte lägga jättemycket pengar på det då jag tänkt bli brunhårig efter det. Har läst artikeln om blekning+färgning+toning för bästa röda resultat. Men undrar, är det nödvändigt att bleka innan färgning till rött eller gäller det bara vid toning? Vill ju inte att det ska se fult ut efter ett par veckor lixom. Men orkar nog inte lägga pengar på toningar då jag kanske inte väljer att behålla färgen så länge; det beror på hur jag trivs i det. Men är det nödvändigt att bleka innan rödfärgning? Och hur stor skillnad blir det på resultatet av att slänga i en rödtoning?
Mvh Ellenfyrkant
Bleka+färga gäller i stort sett bara toningar som inte håller så länge. Men det är helt omöjligt för dig att färga håret rött utan att det blir fult efter några veckor. Röd är nog den absolut svåraste hårfärgen man kan ha, och den sätter sig i stort sett endast på folk som redan är naturligt rödhåriga.
Så om du inte vill färga om en gång i månaden så är det nog onödigt. Sålänge du inte vill ha en dassig, rödrosa nyans eller möjligen någon halvt rödbrun. Så blir det när det röda går ur.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Onödigt? Jag ska ju bli rödhårig oavsett, letar bara bästa metoden.
Håller de röda toningarna en klar färg i de veckor de ska sitta i eller blir de lika taskiga i färgen som färgningen ?
Mvh Ellenfyrkant
Jag sa bara att om du inte vill färga det ganska ofta för att få färgen att hålla så är det onödigt, för då blir det fult.
Om du menar t.ex directions/manic panic och sådana toningar så nej, de håller sig klara i 2-3 tvättar och sedan mattar de ur för varje tvätt.
Om du menar vanliga toningar som t.ex mood så njaaa… det är väl olika beroende på vilken hårtyp man har. För mig så sätter sig inte permanent färg över huvudtaget så mina enda alternativ har alltid varit toningar. Av någon anledning.
Och för vissa är det tvärtom osv.
Men i allmänhet så bör vanliga toningar hålla sig klara i alla fall 1-2 veckor, men därefter mattar färgen ur och blir antingen dassigt rosa *vilket alltid händer för mig* eller möjligen orange eller brunt, det beror ju på vilken röd färg man har valt.
Men som sagt, hållbarheren beror ju också på hårtyp. Brukar ditt hår hålla Färger ganska bra i vanliga fall?

Jag vet inte riktigt, jag har ju inte så mycket att jämföra med om mitt hår håller färgerna bra eller inte. Tonade slingor när jag var liten men kmr inte ihåg hur de höll, i vintras (nyår) färgade jag röda slingor i underhåret och de har suttit i bra länge som en färg men inte som en schysst röd färg. De såg nog riktigt snygga ut i max 1 månad. Sen var de fortfarande röda men den där dassiga färgen som både du och jag känner allt för väl till. :P Har aldrig gjort helfärgning av håret, bara blekt antal ggr men det är ju inte samma sak.
Mvh Ellenfyrkant
Okej. Jomen du måste ju i alla fall prova för att få veta! Om det blir fult efteråt så får du ju välja om du vill färga om det eller om du vill färga brunt/svart. Eller bleka, men då blir det hemskt fult..
Du får slänga upp en bild och lite uppdatering med hur det går så man får se i alla fall!

Ja precis, tack för svaren! Jag får väl lov att göra det; uppdatera med info och bilder! Men det blir inte förns i september räknar jag med. Känns onödigt nu när solen lyser och bleker som mest.
Mvh Ellenfyrkant
Ingen fara. Jo, det kanske är lite svårt att avgöra huruvida den röda färgen sätter sig i ditt hår eller inte nu när solen bleker bort allt ändå, så det är nog smart gjort.
Vad har du för hårfärg nu? Är du inte blond, eller möjligtvis ljusbrun måste du bleka för att få rött. Vill du ha en intensiv, klar färg måste du bleka innan. Ju ljusare hår, desto starkare röd färg.
Och ja, toningar tappar färgen. Det gör även riktig färg när det gäller skarpare Färger, så färgar/tonar du rött får du räkna med att fylla i det med jämna mellanrum.
Sen är rött ett helsike att få ur håret, det sitter rejält och brukar lysa igenom även sen om du färgar över med annat.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Såhär ser mitt hår ut. :) Borde väl inte behövas någon blekning innan jag slänger i en röd färg, eller?
Jag vet inte hur hopplöst det är att täcka över färgen eftersom jag aldrig provat en planerar iaf att bli brunhårig efteråt och då gör det inget om det är lite rödbrunt men jag får väl se och lära av egna erfarenheter!
Vet du hur det är med färg vs. toning? Är det någon idée att bara köra på tonngar eller är det i så fall bättre att välja färg? Om man börjar med att färga 1 gång, är det då ett bra alternativ att sedan "fylla på" med toningar eller är det mer hållbart att fortsätta bara köra på färg?
Mvh Ellenfyrkant
Nä, så länge du inte ska ha en väldigt skarp och klar röd. Sen suger slitet hår åt sig mer (bleker du slits det ju) så färgen fäster oftast bättre om du bleker. Men testa utan går ju, för att spara på håret.
Toningar är ju snällare mot håret, men att färga först och sen fylla i med toningar tycker jag låter som en bra idé. Eftersom man måste färga ofta för att hålla en fräsch färg.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#10 Ja, det känns ju som att det skulle kunna vara ett bra alternativ. Men kulle "ifyllning" med toning göra att jag behöver tona oftare än om jag hade fyllt i med färgning? Eller blir de lika fula lika fort? :P
Mvh Ellenfyrkant
Tror inte det har nån större betydelse när det gäller en sån färg. Framför allt inte nu på sommaren, när den utsätts för mycket solljus… Försök skydda färgen så mycket du kan mot det (hatt/sjal eller liknande) så bör det hålla sig längre.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

'Okej! Som jag nämnt tidigare i tråden är jag ute i god tid bara. ;) Tänker också på detta med solen och ska därför vänta tills typ september.
Mvh Ellenfyrkant
#14 All Henna är röd

Inget bra alternativ alls då jag har planer på att färga brunt efteråt som jag nämnt.
Men är hennafärgen snygg röd hela tiden, till skillnad från "vanlig" hårfärg ?
Mvh Ellenfyrkant
Ah okej, det hade jag missat.
Ja den den växer ut och håller sig fin läänge.

Coolt, kan ju vara ett alternativ om man vet vad man vill på lång sikt men jag är lite mer impulsiv av mig vad gäller mitt hår. :P Men vad är Henna färgen egentligen gjord av och vad gör att det inte går att färga över? Finns det något alternativ alls att få bort det utan att låta det växa ut? typ någpn sorts special avfärgning?
Mvh Ellenfyrkant

Länken funkar inte, kan du släga upp en valig länk? :)
Mvh Ellenfyrkant

Just det, tänkte på en sak. Om man väljer att "fylla i" med röd toning efter första rödfärgningstillfället, hur fäster toningen då? För jag vill ju inte bleka det rödfärgade håret för att sedan lägga i en röd toning. 
Mvh Ellenfyrkant
Färgen fäster utan att bleka. Men är inte håret ljust blir inte färgen klar. Så är håret rött sen innan är det inga problem.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Okej, det var inte möjligt att hålla sig längre. Det har vart såååå tråkigt väder i alldeles för många dagar så har inte ens kunnat legat ute och bättre på brännan och låta håret blekas så nu blev det såhär. READHEAD!
Bilder kommer imorgon!!
Mvh Ellenfyrkant

Vilken härlig röd färg, snyggt!
Riktigt snyggt! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tack så mycket!! Kul att höra!
Blir spännande att se med vilken fart färgen släpper. ;P
Mvh Ellenfyrkant
Det va jättefint! Hur har det gått med nyansen?

Den gör snygga knalliga färgen har släppt, vilken den gjorde hyfsat fort. De 3 första tvättarna var vattnet rött -__- Men det är fortfarande en röd frg som ser schysst ut, trots att jag utsatt håret en hel del för solljus, klor, salt och allt möjligt. Finns bara en dålig bild på mitt hår som är tagen förra veckan men det är så det ser ut. :)
Har fått typ 3 mm ljusblond utväxt också, haha och lite slitna toppar på det. Så slänger i en megaröd toning om ett par veckor. :)
Mvh Ellenfyrkant
Fortfarande fint tycker jag.